قم- مدیرکل هواشناسی استان قم با تاکید براینکه شناسایی چشمه‌های گرد و غبار در قم نیازمند اعتبار است گفت: بی‌توجهی به وضعیت کنونی دریاچه نمک قم در آینده نزدیک سبب بروز مشکلات عدیده‌ای می‌شود.

چالش‌های زیست‌محیطی در انتظار قمی‌ها/ حوزه دریاچه نمک از نقاط بحرانی خشکسالی در استان قم است

به گزارش قدس آنلاین، یحیی زارع با تاکید براینکه شناسایی چشمه‌های گرد و غبار در قم نیازمند اعتبار است اظهار داشت: برای این مطالعه و شناسایی نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم تا از این طریق مطالعات علمی و راهکارهای عملیاتی ارائه شده و همه دستگاه‌های اجرایی در این جهت همکاری کنند. 

مدیرکل هواشناسی استان قم با بیان اینکه در کنار تخصیص اعتبارات لازم، نیازمند اطلاع رسانی‌های گسترده برای جذب حمایت همه جانبه مردم و مسئولانیم افزود: از این طریق می‌توان مطالبات مردمی در مسیر توقف ریزگردها برنامه‌های لازم و کارآمد را پیش بینی کنیم.

وی با اشاره به وضعیت وخیم دریاچه نمک در مقایسه با دریاچه ارومیه تصریح کرد: با خشک شدن تالاب‌های استان براثر احداث سدهای بالادستی و قطع حق‌آبه‌ها شاهد وضعیت نامناسب در دریاچه نمک هستیم که اگر هر چه سریع‌تر به این وضعیت رسیدگی نشود چالش‌های زیست محیطی عدیده‌ای به دنبال خواهد داشت.

زارع ادامه داد: با خشکسالی و تغییر اقلیم شاهد روزهای گرد و غباری بیشتری در استان نسبت به گذشته هستیم که این امر از خشک شدن دریاچه نمک و توسعه بیابان‌ها نشات می‌گیرد، تلاش می‌کنیم تا هشدارهای لازم را در روزهای غبارآلود به مردم ارائه کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان قم بر ضرورت تغییر در رفتارها و نگرش‌ها نسبت به دریاچه نمک و خشکسالی در مرکز کشور تاکید کرد و گفت: حوزه دریاچه نمک از نقاط بحرانی خشکسالی در استان قم است، از آنجا که عمده بادهای استان قم در فصول گرم از شرق استان که بیابان‌ها در آن قرار دارند، می‌وزد متاسفانه بر وضعیت آب و هوای قم تاثیر بسزایی می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.