معاون رئیس جمهور گفت: چندین هزار نفر روز گذشته در مراسم دیدار با کارگران حضور داشتند و تعدادی اندک در آن جمع بزرگ شعارهایی دادند.

کارگرانی که شعار دادند اندک بودند/توصیه برای حضور جهانگیری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، حجت الاسلام مجید انصاری ظهر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در این ایام کشور شرایط خاصی را سپری می کند به گونه ای که دو انتخابات مهم را در پیش داریم؛ یکی انتخابات ریاست جمهوری به عنوان یک انتخاب فراگیر ملی و تعیین مهم ترین و بزرگ ترین مسئول کشور بعد از رهبر انقلاب و دیگری انتخاب هزاران نفر اعضای شورای شهر و روستا برای سپردن امور شهر و روستا به آنان است.

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی آزادی بود و در پرتوی این آزادی رای مردم معنا پیدا کرد و انقلاب اسلامی توانست حق سلب شده ملت که مشارکت و دخالت در سرنوشت کشور و تعیین مستقیم مسئولان کشور است را به مردم ایران برگردانند.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه طی ۳۸ سال گذشته رکورد بزرگی جمهوری اسلامی ایران در رجوع مردم در برگزاری انتخابات پشت سر گذاشته است، گفت: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از انتخابات مهم است که در پیش رو داریم و برای دولت مستقر فرصتی است که خدمات انجام شده را بیان کند و در فضای رقابتی انتقاداتی هم صورت می گیرد بنابراین پذیرش انتقاد به ارائه راه حل مشکل از جمله برنامه هایی است که دراین ایام باید به آن پرداخته شود.

مردم داورانی هوشمند، فکور و فهیم هستند

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار مردم و اقتضای نظام ما قانون اساسی، مکتب و توصیه های امام و مقام معظم رهبری این است که در این مسابقه سیاسی کاندیداها و طرفدارشان بر مدار اخلاق، قانون و عدالت حرکت کنند و اگر برنامه ای برای بهبود اوضاع مملکت و اداره قوه مجریه دارند، ارائه دهند و این در حالی است که اگر نقدی هم دارند با رعایت اخلاق و انصاف و ارائه راه حل های ملموس با مردم صحبت کنند مردم داوران هوشمند و فکور و فهیمی هستند که بعد از استماع نظرات می توانند تصمیم بگیرند.

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه در شرایط خاصی در دنیا و منطقه به سر می بریم که متاسفانه کشورهای هم جوار ما درگیر انواع تنش ها، نا امنی ها، خشونت ها و اقدامات تروریستی عوامل استکبار هستند، افزود: بدخواهان جمهوری اسلامی ایران با انواع تبلیغات ناامید کننده سعی دارند مردم به خصوص نسل جوان را از شرکت در انتخابات منصرف کنند و طبیعی است که در برابر توطئه آنها همه باید تلاش کنیم مشارکت حداکثری در انتخابات شکل گیرد و انسجام و اقتدار ملی از طریق حضور مردم در پای صندوق های رای تقویت شود.

وی ادامه داد: در داخل هم به هر میزان مشارکت در انتخابات بیشتر باشد هم افزایی قدرت ملی ما افزایش پیدا خواهد کرد و نهایتاً پیروزی از آن مردمی خواهد بود که کشور متعلق به آنها است و مسئولان خدمتگذار آنها هستند.

سوءاستفاده رسانه های بیگاه از سیاه نمایی ها

معاون حقوقی رئیس جمهور عنوان کرد: برخی کاندیداها همچنان بر مدار بداخلاقی و تخریب امید جامعه حرکت می کنند اگر رسانه های بیگانه رصد شود این روزها از برخی سیاه نمایی ها، اتهام افکنی ها و بی انصافی های تبلیغاتی نهایت سوءاستفاده را می کنند ما باید بیشتر مراقبت کنیم.

وی گفت: اصحاب رسانه و فضای مجازی نقش کلیدی در آگاهی مردم و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی ایفا می کنند؛ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار دسترسی به اینترنت دارند.

حجت الاسلام انصاری بیان کرد: در همان روزهای اول روحانی قول داد که منشور حقوق شهروندی را منتشر کند و در همان چند روز اول متن اولیه تهیه شد و روی سایت قرار گرفت اما چون موضوع مهم و فراگیری بود مدت زمان زیادی طول کشید تا جمع بندی از همه اساتید حقوق فعالان سیاسی و صاحب نظران دریافت شد و بعد از بارها ویراستاری تکمیل و مشاوره نهایتا در آذرماه سال گذشته با نظارت رئیس جمهور و جلسات متعدد و طولانی متن تکمیل شد و در همایش منشور حقوق شهروندی رونمایی و ابلاغ شد.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: بلافاصله بخشنامه ای به تمام دستگاه های زیرمجموعه قوه مجریه ابلاغ شد تا برنامه اجرایی حقوق شهروندی را برای رئیس جمهور بفرستند و در معاونت حقوقی وظایف عمومی همه دستگاه ها در کنار وظایف خصوصی را استخراج کردیم و در ابلاغ جداگانه به وزرا و دستگاه های ذیربط ابلاغ و مقرر شد ظرف مدت معینی وزارتخانه ها برنامه های اجرایی و عملیاتی خود را به ریاست جمهوری بفرستند.

وی ادامه داد: معاونت حقوقی در این حوزه آموزش و پیگیری اجرای حقوق شهروندی را بر عهده گرفت و مهم تر لوایح و آیین نامه مرتبط با حقوق شهروندی را شروع کرد؛ حقوق شهروندی مجموعه همه حقوقی است که شهروندان در جامعه دارند از حق زندگی سالم، بهداشت و درمان، تغذیه، شغل و امنیت مناسب کرامت لازم تا حق دادرسی عادلانه کرامت نفس حفظ حریم خصوصی در ۲۱ بند و ۱۲۰ ماده ابلاغ شد.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: آخرین اقدام رئیس جمهور طی سه هفته پیش بود که دستورالعمل مفصلی را به اداره استخدامی راجع به رعایت حقوق شهروندی در نظام اداری کشور ابلاغ کرد که احکام اجرایی و عملیاتی روشنی دارد.

وی گفت: بخشی از حقوق شهروندی مانند محاکمه عادلانه، رعایت قانون اساسی در محاکمات و... مخصوص به قوه قضائیه است بر اساس پیش نویس منشور در این گونه موارد تعهد رئیس جمهور کمک و پیگیری به قوه قضائیه بوده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بخشی از لوایح هم مربوط به قوه مقننه است که ابلاغ شده و با شفافیت لوایح قانون دیگر در مجلس خلا قانونی نخواهیم داشت.

لزوم آگاهی و مطالبه مردم از حقوق شهروندی

حجت الاسلام انصاری گفت: گام اول حقوق شهروندی این است که مردم از حقوق خود مطلع باشند و آنها را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور به عنوان یک حقوقدان فرهنگ حقوق شهروندی را در این سه سال و چند ماه چنان مستقر کرده است که رقبا از این مواد حقوق شهروندی به عنوان مطالبه برای برنامه خودشان استفاده می کنند.

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: در دولت یازدهم فضای امن تری برای دانشجویان، اساتید و خبرنگاران در دانشگاه ها ایجاد شد؛ یکی از اقدامات دولت در آزادی ها بود و بیش از ۸۰ درصد آنچه دولت تا به الان انجام داده است در راستای اجرای حقوق شهروندی بوده است.

برخی کاندیداها سیاست سرزمین سوخته را دنبال می کنند

وی گفت: مردم باید نسبت به تخریب هایی که به روحانی می شود تصمیم درست بگیرند چون بعضی از کاندیداها سیاست سرزمین سوخته را دنبال می کنند و از روش غیراخلاقی تبلیغات رئیس جمهوری آمریکا اقتباس کرده اند. انتظار نمی رفت که در تبلیغات انتخاباتی برخی مدعیان اخلاق شیوه های غیراخلاقی دیگران را برای کسب قدرت به هر قیمت تعقیب کنند لذا با این فرضیه به میدان آمدند که در انتخابات هر چه گفتید و هرچه کردید دیگر کسی سئوال نمی کند.

وی ادامه داد: متاسفانه تجربه تلخی در این زمینه داشتیم سال ۸۴ و ۸۸ شاهد بودیم یکی از کاندیداها با همین شیوه تخریب و سواستفاده از فضای رسانه ملی بنیان اخلاق سیاسی را بهم ریخت و ظلم زیادی به مردم به خصوص آیت الله هاشمی رفسنجانی کرد؛ در سال ۸۸ پایه حوادث بعدی که بسیار ناگوار بود در همین بداخلاقی یکی از کاندیدها در مناظره ها گذاشته شد.

حجت الاسلام انصاری با اشاره به اینکه قبل از اینکه ما پیگیری حقوقی این مسائل را انجام دهیم مردم باید پیگیری اخلاقی کنند، افزود: کاندیداهایی که پیروزی خود را در تخریب دیگران از طریق تهمت، دروغ، انکار کردن حقایق غیرقابل انکار و کم و هیچ جلوه دادن اقدمات نظام جمهوری اسلامی ایران و قوه مجریه دنبال می کنند سعی در ایجاد فضای دو قطبی و مایوس کردن مردم نسبت به وضع موجود دارند تا خودشان را فرشته نجات کشور معرفی کنند این مسئله غیر شرعی و غیر اخلاقی است که با ارزش های نظام جمهوری اسلامی سازگار نیست.

وی گفت: کسی که می خواهد به عنوان امینی عادل و امانت دار قسم بخورد و سرنوشت مردم را در دست بگیرد چطور ممکن است کمترین امانتداری و عدالت را در نقد دولت رعایت نکند و با تهمت و یا کتمان حقایق زمینه کسب رای را برای خود فراهم کند. قوه قضائیه وظایفی دارد و شکایات ستادهای انتخاباتی به منظور بررسی به قوه قضائیه ارجاع می شود.

کاندیداتوری جهانگیری به توصیه بزرگان اصلاحات بود

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات روحانی خواهد بود و جهانگیری یکی از افراد فعال موثر در جریان اصلاح طلبی با دلایلی که داشت مصلحت بود که کاندیدا شود و کاندیداتوری او با توصیه بزرگان اصلاحات بوده است و بین ائتلاف اصلاح طلبان اختلافی وجود ندارد.

وی گفت: رئیس جمهور همه آمار و اطلاعات کشور را در دست دارد؛ به خصوص رئیس جمهور فعالی مانند روحانی که از مسائل کشور آگاه است و از قدیمی ترین و با تجربه ترین مدیران کشور است. روحانی در ۳۷ سال گذشته هر جا بوده در کانون اطلاعات کشور بوده است به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی فرمانده مستقیم تیم اقتصادی دولت شخص رئیس جمهور بود تا رکود و تورم کاهش یافت.

حجت الاسلام انصاری بیان کرد: معاون اول رئیس جمهور در تقسیم کار همه دولت ها بخش اجرایی و رابطه تنگاتنگ با همه مدیران اجرایی را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه ریاست جمهوری کارهای کلان کشور در تمام حوزه ها را بر عهده دارد، افزود: روحانی به خوش حافظه بودن و تسلط به آمار مشهور است؛ اینکه در مناظره چگونه برخورد کنند سیاست کاندیداهاست؛ لذا نمی توان گفت جهانگیری دسترسی و تسلط بیشتری به آمار دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: جهانگیری معاون اول روحانی است و این خودش نقطه قوت دولت تدبیر و امید است که معاون اولش شخصیتی مثل جهانگیری در این حد پختگی و تجربه طولانی در دولت باشد.

وی اظهار کرد: از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که سعی کرده شعارهای مخالف را بشنود و کسی را به خاطر اظهار و نظر و شعار حتی بر علیه دولت دستگیر نکرده است.

حجت الاسلام انصاری گفت: چندین هزار نفر روز گذشته مراسم دیدار با کارگران حضور داشتند و تعدادی اندک در آن جمع بزرگ شعارهایی دادند البته دولت در این سه سال و چند ماه  برای جامعه کارگری کارهای بزرگی را انجام داده است. برای اولین بار افزایش سنواتی حقوق کارگران نسبت به تورم سالانه بیشتر بوده است.

وی گفت: جامعه کارگری نیاز به توجه بیشتر دارد دولت به برنامه های اساسی برای ارتقای معشیت کارگران نیاز دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور ادامه داد: در سال گذشته ۲۱ هزار واحد صنعتی نیمه تعطیل یا تعطیل با تزریق ۱۷ هزار میلیارد تومان فعال شد؛ شبکه بانکی به واحدهای تعطیل تسهیلات و اعتبارات بیشتری دادند و آرامش در فضای کسب و کار ایجاد شد.

وی گفت: کارگران اولین گروهی هستند که از باز شدن در بازارهای بین المللی بر روی تولیدات داخلی و رونق گرفتن تولیدات ملی متاثر می شوند.

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: روحانی از ابتدا اعلام کرد که مستقل است و دولت فرا جناحی خواهد داشت؛ دولت روحانی  فراگیر و جامع ترین دولت است چرا که به لحاظ ترکیب سیاسی اصلاح طلب و اصول گرا را شامل می شود.

وی ادامه داد: دولت گذشته هر کس حرفی علیه آنها می زد یا مخالفتی داشت حذف می شد و حتی شاهد بودیم وزیری در مسیر ماموریت عزل می شد.

حجت الاسلام انصاری گفت: فراجناحی و فراگیر بودن دولت به عنوان یک شعار محوری ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.