۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: 525817

جامعه:گل فروشی یکی از شغل‌های جالب و جذابی است که شاید خیلی‌ها در مورد آن چیزی ندانند. این شغل از معدود شغل‌هایی است که اگر اصولی انجام شود و موارد مدیریتی مانند خرید به موقع و به اندازه گل‌ها به صورت هفتگی و نگهداری آن‌ها به شکل صحیح و کامل رعایت شود، درآمد آن کافی و برگشت سرمایه اولیه آن سریع‌تر می‌باشد.

گل‌فروش؛ شریک لحظات شادی و غم مردم

 امید پویا:کامران احمدی، یکی از شاغلان این پیشه است. او در این باره می‌گوید: چیدمان گیاهان و گل‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت گل فروشی است و بهتر است فضای بیرونی گل‌فروشی ترکیبی از سنگ نما و شیشه باشد و با قرار دادن شمشاد و نورپردازی‌هایی برای شب هنگام، با ایجاد یک حس خوب در مشتریان انگیزه خرید کردن در آن‌ها ایجاد شود.

این گل فروش بر این عقیده است که این شغل، شغلی است که در آن باید با شور و اشتیاق فعالیت کرد و داشتن سلیقه، صبر، خلاقیت و انگیزه از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به پویایی این حرفه کمک کند. گل فروش همان قدر که بر فروش گل تمرکز دارد باید در ارائه لوازم تزیینی مانند گلدان، عروسک، بادکنک، سبدهای زیبا، شکلات، روبان و کارت‌های تبریک نیز به روز و مطابق با سلیقه مشتریان منطقه حرکت کرده و مهارت داشته باشد.

از طرفی یک گل فروش در لحظات بسیار مهم زندگی‌ مردم شریک خواهد بود، از تولد و خواستگاری گرفته تا دوستی و ابراز علاقه و مراسم‌های غم انگیز. در حقیقت او به مردم کمک می‌کند تا احساس خود را به یکدیگر نشان بدهند و در غم و شادی هم شریک باشند.

احمدی نخستین قدم در راه باز کردن گل‌فروشی را تحقیقات بازار می‌داند و می‌گوید: منطقه باید از حیث مشتریان و اشباع نبودن بازار بررسی شود. او به علاقه‌مندان به این رشته توصیه می‌کند با گذراندن دوره‌هایی مثل گل‌آرایی و گرفتن مجوز از اتحادیه گل فروشان، به بازگشایی مغازه اقدام کنند و معتقد است که این شغل به هزینه‌های زیادی برای راه‌اندازی نیاز ندارد، تا جایی که با ۱۰میلیون تومان هم می‌توان شروع به کار کرد، البته باید در نظر داشته باشید که هزینه اجاره و رهن مغازه که متراژ آن از ۲۰متر نباید پایین‌تر باشد، شامل این رقم نمی‌شود.

احمدی با لحن مهربان و صمیمی‌اش ادامه می‌دهد: یک گل فروش باید گواهی‌نامه رانندگی موتور و ماشین نیز داشته باشد؛ زیرا ممکن است گاهی اوقات مشتریان گل‌ها را به صورت سفارشی درخواست کنند، بخصوص در شرایط کنونی که فضای مجازی بسیاری از امور را تسهیل کرده است. همچنین از نگاه او یک فرد شاغل در این شغل باید آمادگی کار در ساعات مختلف را داشته باشد، بخصوص شب‌ها و آخر هفته، روزهای تعطیل و بویژه اگر مناسبتی مانند روز مادر یا پدر باشد.

این گل فروش باتجربه ادامه می‌دهد: افراد شاغل در این شغل بهتر است کفش راحتی بپوشند، زیرا به دلیل اینکه اغلب باید سرپا باشند، پاهایشان باید بتوانند استراحت کنند. او همچنین تأکید می‌کند که گیاهان باید در دمای‌ خنک نگهداری شوند؛ بنابراین حتماً باید سیستم خنک ‌کننده مناسب در داخل گل‌فروشی باشد و اگر در مغازه گیاهان سبز نیز وجود دارد، بهتر است آن‌ها را در قسمت جلوی مغازه قرار دهند تا از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند شوند.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: نگاه مردم به گل یک نگاه خاص است که باعث می‌شود گل یک کالای لوکس به نظر آید که تنها برای هدیه دادن کاربرد دارد. از این رو و به دلیل این نگاه فرهنگی مقدار تقاضا در روزها و مناسبت‌های مختلف یا خیلی کم است یا خیلی زیاد، بنابراین فرهنگ مصرف گل و گیاه باید از طریق رسانه‌ها ترویج شود تا شاهد مصارف گیاهان به صورت مناسبتی نباشیم. مسأله دیگر اینکه باید توجه داشته باشیم گل با قیمت مناسب، کیفیت خوب، اطلاعات درست و خدمات پشتیبانی به مردم و مشتریان عرضه شود تا مردم را به خرید بیشتر ترغیب کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.