شهرکرد- رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: شیوع بیماری هپاتیت b در استان چهارمحال و بختیاری زیر ۲ درصد و هپاتیت c زیر ۱ درصد است.

شیوع بیماری هپاتیت B در چهارمحال و بختیاری زیر ۲ درصد است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید موید علویان بعداز ظهر شنبه در سفر به شهرکرد در نشست خبری گفت: در حال حاضر حدود ۱۸۰ تا ۲۳۰ هزار نفر در کشور به هپاتیت c مبتلا هستند که متاسفانه بسیاری از آن‌ها، از بیماری خود مطلع نیستند.

وی افزود: خوشبختانه هپاتیت در ایران کمترین شیوع را دارد و از سال ۷۳ واکسیناسیون هپاتیت برای کودکان اجرایی شد به طوریکه هم اکنون شیوع بیماری هپاتیت b و c به ترتیب کمتر از دو و یک درصد است.

علویان اظهار کرد:در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و گرگان میزان شیوع بیشتر از استان‌های دیگر است که اقدامات تشخیصی و درمانی در این استان‌ها در حال انجام است. 

وی افزود:شیوع بیماری هپاتیت b در استان چهارمحال و بختیاری زیر ۲ درصد و هپاتیت c زیر ۱ درصد می باشد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران تصریح کرد: اعضای شبکه هپاتیت ایران درصدد است تا با کمک بخش‌های علمی کشور تا سال ۱۴۱۰ بیماری  هپاتیت c را در کشور حذف کند که برای تحقق این مهم لازم است سالانه ۲۰ هزار بیمار شناسایی و درمان شود.  

وی افزود: در خصوص حذف هپاتیت b تلاش های بسیاری شده و در این راستا با انجام واکسیناسیون ۹۸ درصد از نوزادان در سال‌های اخیر، شیوع این بیماری کاهش یافته است.

علویان در ادامه آمار افراد مبتلا به هپاتیت b را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود:اعتیاد و رفتار جنسی پرخطر از علل اصلی انتقال هپاتیت b  است که در این راستا با اطلاع‌رسانی به گروه‌های هدف و اقشار مختلف از شیوع این بیماری جلوگیری می شود.

وی عنوان کرد: سالانه در کشورر بین ۵ تا ۶ هزار نفر در اثر بیماری های کبدی جان خود را از دست می دهند.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، ارائه خدمات درمانی در آرایشگاه‌ها را ممنوع دانست و افزود: مردم از اعمال خدمات درمانی در آرایشگاه‌ها پرهیز کنند زیرا احتمال انتقال این بیماری در آرایشگاه‌ها بالا است.

وی تاکید کرد: آمار مبتلایان به این بیماری در بین زندانیان بسیار زیاد است که اعتیاد، خالکوبی غیربهداشتی و رعایت نکردن بهداشت عامل اصلی شیوع این بیماری در میان زندانیان است.

علویان افزود: روز ۷ مرداد روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده که در این روز در بسیاری از استان ها آزمایش هپاتیت به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.