جامعه:مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

 خطر مصرف «آنتی بیوتیک ها» در دوران بارداری

ترجمه/ مریم سادات کاظمی: تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف آنتی بیوتیک‌های رایج مانند ماکرولید، کینولون، تتراسایکلین، سولفونامید و مترونیدازول در هفته‌های اول بارداری خطر بروز سقط جنین را بیشتر می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه مونترال کانادا علت بیش از ۸ هزار سقط جنین را در گروهی بیش از ۸۷ هزار بیمار طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ میلادی بررسی کردند. سن بارداری به طور متوسط ۱۸ هفته بود.

نتایج نشان داد ۴/۱۶ درصد خانم‌ها در اوایل بارداری از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند. خطر بروز سقط خود بخود مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک طی دوران بارداری ۶۰ درصد است که که دو برابر شرایط عادی خواهد بود.

کینولون‌ها (عفونت‌های دستگاه تناسلی، مجاری ادرار و التهاب مثانه، روده‌ها و گوش و حلق)، تتراسایکلین ها ( بیماری‌های عفونی به خصوص عفونت‌های تنفسی و تناسلی و آکنه) و سولفونامیدها و مترونیدازول ( عفونت‌های شکمی، واژینال و روده ای) تا حد بالایی زمینه‌ساز خطر سقط جنین می‌شوند.

البته آریترومایسین و نیتروفورانتوئین که معمولاً برای عفونت‌های مجاری ادرار تجویز می‌شوند هیچ خطر مضاعف سقط خود بخود را در اوایل بارداری در پی ندارند.

ابتلا به عفونت در دوران بارداری شایع است. گرچه تحقیقات دیگر نشان می‌داد که مصرف آنتی بیوتیک‌ها با افزایش احتمال زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد همراه است اما نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برخی از این داروها خطر سقط را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهند.

منبع:www.Top Santé.fr

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.