روند رو به رشد جمعیت کشور در چند دهه اخیر و جابه جایی های گسترده آن و سیاست هایی که در پی رشد و توسعه کشور اتخاذ شد، مشکلاتی در زمینه مسکن به وجود آورد که از آن با عنوان«بحران مسکن» یاد می شود.

بازار مسکن به دلیل سیاست های ناصحیح دولت متوقف شده است / نیاز کشور به ساخت یک میلیون مسکن در سال/ ضرورت توانمند سازی مردم در جهت تامین تقاضای مسکن

قدس آنلاین: در این میان، عده ای از کارشناسان ریشه این بحران را در ناتوانی برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا می دانند و به زمینه های تولید بیشتر مسکن اعتقاد دارند.

در عین حال طبق برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است که سیاستگذاری های لازم را جهت ساخت یک میلیون واحد مسکونی طی یک سال انجام دهد.

این در حالی است که طی چند سال اخیر رکود ایجاد شده در بازار مسکن، ساخت و ساز ها را دچار مشکل کرده است تا جایی که انباشت تقاضا برای واحد مسکونی وجود دارد.

سونامی مسکن در راه است

محمدعلی ربانی؛ عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اعلام کرد: هر ساله در زمان نقل و انتقالات مسکن های اجاره ای، افزایش حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد قیمت رهن و اجاره مشاهده می شود که این امر نشان از کمبود عرضه مسکن دارد.

وی توضیح داد: هم اکنون در بازار مسکن، با تقاضای زیاد مواجه هستیم در صورتی که تعداد واحدها محدود است به همین جهت سالیانه با افزایش ۳۰ درصدی قیمت رهن و اجاره روبرو هستیم.

ربانی ادامه داد: بازار مسکن، بازار فعالی است که به لحاظ سیاست های غیر صحیح دولت متوقف شده است و تولید نمی شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اذعان کرد: تولید نشدن مسکن بدان معناست که انباشت تقاضا و انباشت نیاز سالیانه در نهایت مثل یک فنری است که در نهایت تبدیل به یک سونامی خواهد شد.

وی در خصوص برنامه ششم توسعه توضیح داد: دولت در سالهای اخیر نتوانسته بازار ساخت و ساز را رونق بدهد و تحولی را ایجاد کند، به همین خاطر در سال های آینده شاهد یک سونامی افزایش قیمت ها خواهیم بود.

ربانی در خصوص وجود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن خالی، عنوان کرد: این عدد صحیح به نظر نمی رسد چرا که بسیاری از این مسکن ها، واحدهای بسیار گران قیمت هستند و صاحبان آنها ترجیح می دهند که خالی باشد تا مشتری مناسب تری برای آنها پیدا شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به اینکه به صورت طبیعی در طول سال، خانه ها یک دوره نقل و انتقال را سپری می کنند که معمولا بین ۲ تا ۳ ماه جهت مرمت، نقاشی و تعمیرات را شامل می شود، ادامه داد: مسکن هایی که به این صورت خالی است نباید در آمارها محاسبه شود.

 وی اضافه کرد: برخی از آمارهای ارائه شده مبنی بر خانه های خالی، عمدتا خانه های خالی تراز اول و درجه یک به شمار می آید که آنها هم اصلا در آمارها نباید تاثیر گذار باشد.

توانمندسازی خانوارها؛ راهی برای خارج شدن از رکود مسکن

مهدی سلطان محمدی؛ کارشناس بازار مسکن نیز عنوان کرد: واقعیت این است که مازاد عرضه ای که در طول سال های ۸۶ تا ۹۲ انجام شده به خصوص در شهرهای بزرگ همچون تهران، بیش از تقاضای موثر جامعه بوده و بخشی از آن مسکن باقی مانده است.

وی عنوان کرد: تعداد خانه های خالی که گزارش داده شده است بالغ بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است که در شهر تهران ۴۹۰ هزار واحد خالی وجود دارد که تقاضا برای اینها وجود ندارد؛ بخشی از آن البته طبیعی است اما این میزان خانه خالی حکایت از این دارد که یک مشکلی در بازار وجود دارد.

سلطان محمدی اضافه کرد: این امر نشان دهنده این است که میزان عرضه بیش از تقاضا بوده است، البته باید توجه داشت که تقاضا با نیاز متفاوت است، چرا که نیاز جامعه همچنان نسبت به مسکن وجود دارد اما تقاضا نیازی است که خرید نیز در کنارش وجود داشته باشد.

این کارشناس بازار مسکن کشورمان عنوان کرد: فرسایش قدرت خرید جامعه در طول سال های ۸۸ تا ۹۳ که با سیر نزولی درآمد خانوار همراه بوده، باعث شده است میزان عرضه به شدت افزایش پیدا کرده و تورم بالایی را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در سایر بخش های اقتصادی سرمایه گذاری انجام نمی شد، بیشتر سرمایه گذاری ها در بخش ساختمان انجام شد که بیش از اندازه بوده است که این امر رکود جدی را ایجاد کرده است که همچنان تداوم دارد.

سلطان محمدی در خصوص اینکه چه میزان مسکن در سال باید ساخته شود، اذعان کرد: طبق برآوردهایی که انجام شده است، باید سالانه نزدیک یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود، این به این مفهوم نیست که دولت باید بسازد.

این کارشناس بازار مسکن کشورمان توضیح داد: در طول چند دهه گذشته، نقش دولت در احداث مسکن، کمتر از ۵ درصد بوده است و مسکن توسط سرمایه گذاری خانوارها و بخش خصوصی انجام گرفته است، به جز در بحث مسکن مهر که دولت ورود پیدا کرد و آن مداخله آسیب هایی را به همراه داشت.

وی تشریح کرد: هم اکنون کارشناسان بر این اصل اتفاق نظر دارند که دولت نباید خودش ساخت و ساز مسکن را در دستور کار قرار دهد بجز زمانی که بخواهد برای محروم ترین طبقات جامعه به صورت استثنایی ورود پیدا کند.

سلطان محمدی گفت: باید خانوارها توانمند شوند، خودشان بتوانند پس انداز کنند و اعتبار بانکی خوب نیز در اختیار آنها قرار گیرد، تا از طریق اعتبارات بانکی مناسب بتوانند خودشان مسکن تهیه کنند.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: دولت باید سیاستگذاری کند و شرایط را برای سرمایه گذاری فراهم کند، زیرساخت ها را آماده کند و در واقع سرمایه ها را در راه درست به جریال بیندازد.

واحدهایی که با سوداگری ساخته شده اند!

فردین یزدانی؛ مدیرعلمی طرح جامع مسکن تشریح کرد: در حال حاضر طبق آخرین سرشماری از سوی بانک مرکزی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن واحد خالی وجود دارد، این در حالی است که گفته می شود انباشت تقاضا بیش از گذشته به چشم می خورد، اما این میزان خیلی مشهود نیست.

وی تاکید کرد: طبق برآوردهایی انجام شده، ظرف ۱۰ سال آینده به طور متوسط و با احتساب تخریب واحدهای فرسوده سالانه بالغ بر ۹۰۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شود.

یزدانی یادآور شد: هم اکنون مازاد مسکن وجود دارد این در حالی است که این واحد ها با سوداگری ساخته شده اند چرا که این واحد ها یا در جاهای نامناسب ساخته شده اند و یا مسکن لوکس بوده است و خرید آن در توان اکثر مردم جامعه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.