به جای یونسکو دنبال مبانی اسلامی و انقلابی خود باشیم

به جای یونسکو دنبال مبانی اسلامی و انقلابی خود باشیم

سید محمد مهدی موسوی: دبیر سابق ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: به تعبیر صریح مقام معظم رهبری سند ۲۰۳۰ یونسکو که تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، حق ندارد برای ملت‌های دنیا با فرهنگ‌های مختلف، تکلیف مشخص کند و همان طور که ایشان فرمودند اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیاییم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم، این کار بسیار غلطی است و باید جلوی آن را گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم در گفت‌وگو با قدس افزود:  سند ۲۰۳۰ یونسکو با اینکه در هیچ مرجع قانونی در کشور ما تصویب نشده، اما متأسفانه به گونه‌ای رونمایی شده و مورد تبلیغ قرار گرفته که گویا یک سند و برنامه معتبر است. البته برخی دوستان و دغدغه مندان انقلابی در وزارت آموزش و پرورش به این مسئله معترض بوده و هستند که اساساً چرا باید متنی که نهایی نشده و به تصویب قانونی نرسیده، به عنوان سند رونمایی شود؟

وی در خصوص  ادبیات حاکم بر بخش‌هایی از این سند گفت: این سند ناشی از گفتمان و ادبیات سکولاریستی و مغایر با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ماست، ضمن آنکه واقعاً پرسش ما این است که چرا باید مبنای حرکت آموزش و پرورش یک متنی باشد که منشأ آن خارج از مرزهای ماست و از یونسکو سرچشمه می گیرد؟ آیا یونسکو باید برای ما تعیین تکلیف کند و تحولات ما در آموزش و پرورش بر این مبنا باشد و از حرف‌ها و شعارهای آن‌ها تبعیت کنیم یا اینکه باید بر اساس مبانی خود حرکت تحولی خود را برنامه‌ریزی نماییم؟

البته آنجا که برنامه‌های ما همسو با اهداف یونسکو است، می‌توانیم آن‌ها را به یونسکو عرضه و ارائه دهیم که این کار را هم می‌کنیم.

ذوعلم افزود: با اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هنوز به یک برنامه عملیاتی تبدیل نشده است، متن ۲۰۳۰ یونسکو منتشر شده و ما می‌بینیم با شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌های کمی و مشخصی، شعار یونسکو در حال پیگیری است و به آن بها داده می‌شود! تلقی بنده این است که ما با توجه به پشتوانه غنی و عظیمِ معرفتی و فلسفی که داریم و نیز تجربه‌های موفقی که در عرصه داخل با بهره گیری از نخبگان و صاحب نظران ذی‌صلاح در برنامه‌ریزی کلان آموزش و پرورش کشور داشته ایم، نیازی به رهنمودهای یونسکو نداریم و نباید کشور و جامعه خود را همردیف اکثر کشورهایی بدانیم که با تفکر و اندیشه یونسکو می‌خواهند در عرصه تعلیم و تربیت به پیشرفتی برسند.

وی گفت: به لطف الهی ما دارای یک برنامه تحولیِ عمیق بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم و باید همین را در صحنه عمل به فعلیت درآوریم. دوستان ما در آموزش و پرورش نیز گرچه اغلب این گونه می‌اندیشند، اما باید توجه عمیق‌تری به تفاوت های اساسی بین تعلیم و تربیت اسلامی و انقلابی خود با ادبیات حاکم بر سند ۲۰۳۰ یونسکو داشته باشیم. در اینجا آنچه ضرورت دارد، اینکه باید نگاه مان به درون باشد و در عین حال ضمن استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها، مراقب باشیم چارچوب متن و سند تحولی ما نباید متاثر از بیگانگانی باشد که اهداف و آرمان‌های انقلابی ما برایشان مهم نیست، بلکه با آن دشمنی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.