نوع مواجهه دستگاه های فرهنگی کشور بخصوص وزارت آموزش و پرورش با سند و متن منتشر شده به هیچ وجه در شان وجایگاه نظام جمهوری اسلامی نیست و متاسفانه شاهد نوعی خودباختگی در برابر ادبیات یونسکو هستیم که به خودی خود تاسف بار است. نکته مهمی که باید بدان دقت کنیم غفلت دستگاه های سیاست گذار و مسئولین پایش فرهنگی است چرا که دراین باره به درستی نظارت نداشته اند.

نباید فریب ظاهر علمی - فرهنگی یونسکو را  خورد/ سند ۲۰۳۰  احیا کننده اهداف امپریالیستی آمریکا است

اختصاصی قدس آنلاین- سند ۲۰۳۰ یونسکو در سال ۲۰۱۵ میلادی با عنوان وپوشش سواد و افزایش کیفیت آموش با ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه در سازمان ملل به تصویب رسید وکشورهای عضو ملزم به رعایت آن شدند.   این اسناد که با هدفی خاص به تصویب رسیده و سازمان یونسکو مسئول اجرا و پیگیری آن است. در چارچوب عمل ۲۰۳۰ واژه هایی چون شهروند جهانی و برابری جنسیتی اشاره شده است که این مباحث از سوی برخی صاحب نظران مورد نقد قرار گرفته است چرا که اجرای این سند مطابق با موازین شرعی و اسلامی کشورمان نیست. حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم در گفت و گو با قدس آنلاین با چند دلیل سند ۲۰۳۰ را مورد انتقاد قرار داده است.

حجت الاسلام علی ذوعلم عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی با اشاره به سند ۲۰۳۰ چند نقد اساسی را براین متن وارد کرده گفت: متنی که به عنوان سند ۲۰۳۰ در آذر ماه سال گذشته در جلسه ای رو نمایی شد متن بسیار مفصلی است که محصول تلاش کارگروهی است که  در موضوعات مختلف آموزش وپرورش، آموزش عالی، مسائل جوانان و فنی حرفه ای غیر منسجم  که دارای پراکندگی های مشهودی است در یونسکو به بسیاری از کشورها عرضه شده است. نقد مهمی که به این متن وارد است نگاه نظری  به تربیت است که ادبیات وارزشهای نهادینه شده در آن با مبانی دینی واسلامی کشورمان در مغایرت است که از این جهت بسیار قابل نقد وانتقاد است.

وی دراین باره افزود: از جهت دیگر جایگاه حقوقی این متن باید مورد بررسی قرار گیرد چرا که در هیچ کدام از مراجع قانونی ذی صلاح در جمهوری اسلامی ایران تصویب نشده و به تصویب  شورای عالی آموزش وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است. با مطالعه سند ۲۰۳۰ به سهولت می توان دریافت تهیه کندگان این متن در بسیاری از بخش ها دچار غفلت های اساسی شدند چرا که با مبانی مصوب ما در تحول  آموزش و پرورش بسیار متفاوت است. بخشی از سند ۲۰۳۰ دارای اشکالات جدی مبنایی است چرا که  سبک زندگی جهانی  را نهادینه کرده وبه نوعی درصدد اشاعه وتحمیل  ارزشهای غربی ونگرش های سکولاریستی به تعلیم وتربیت است که از دید کارشناسان ومسئولین صاحب نظر بخصوص مقام معظم رهبری کاملا رد شده و غیر قابل اجراست. بخش تهاجم فرهنگی این سند به شدت مورد نقد جدی رهبرمعظم انقلاب قرار گرفت و مشاهده کردیم ایشان به صراحت  دراین باره هشدار دادند.

ذوعلم با بیان اینکه رسالت اصلی سازمان یونسکو نهادینه کردن اهداف امپریالیستی آمریکاست افزود: نکته اساسی که در بیانات رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد و متاسفانه بدان توجه کمتری شده این است که یونسکو را  به عنوان یک سازمان فرهنگی، تربیتی و علمی وابسته به سازمان ملل در ظاهر یک نقش هماهنگ کننده و پیش برنده مسائل علمی و آموزشی می شناسیم در حالی که آنچه مورد توجه این سامان است اشاعه نگاه اومانیستی وسکولار غرب در جهان است. سازمان یونسکو درصدد است تا اهداف امپریالیستی آمریکا را از راه های مرئی ونامرئی در کشورهای مختلف به اجرا درآورد.

ذوعلم دراین باره خاطر نشان کرد: کسانی که با این سازمان از نزدیک مواجه بودند دقیقا تاثیر گذاری فرهنگی و فلسفی کشورهای غربی را بر یونسکو را از نزدیک مشاهده کرده اند. متاسفانه با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق کشورهای آسیایی، افریقایی وامریکای لاتین از شان والا و مستقل فرهنگی برخوردار نیستند دولتها ودستگاه های علمی وفرهنگی این کشورها با یک نگاه انفعالی با مصوبات یونسکو برخورد می کنند ودر نهایت آن را می پذیرند در حالی که جمهوری اسلامی ایران کشوری کاملا مستقل و از مبانی فلسفی متعالی و حکیمانه و معنوی قابل توجهی برخوردار است که از آنها در فرهنگ و تعلیم وتربیت خود بهره می برد از این رو نباید انتظار داشت که جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ غنی ایرانی –اسلامی دربرابر مصوبات یونسکو وضعیت انفعالی به خود گیرد.

  حجت الاسلام ذوعلم با انتقاد به برخورد انفعالی دستگاه های نظارتی و وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: به نظر بنده نوع مواجهه دستگاه های فرهنگی کشور بخصوص وزارت آموزش و پرورش با سند و متن منتشر شده به هیچ وجه در شان و جایگاه نظام جمهوری اسلامی نیست و متاسفانه شاهد نوعی خود باختگی در برابر ادبیات یونسکو هستیم که به خودی خود تاسف بار است. نکته مهمی که باید بدان دقت کنیم غفلت  دستگاه های سیاست گذار و مسئولین پایش فرهنگی است چرا که دراین باره به درستی نظارت نداشته اند. به نظر می رسد نیازمند فضای فکری هستیم که در برابر چنین انفعالات خطرناکی در برابر جریان نفوذی و ضد فرهنگی غرب در داخل کشور ایستادگی کند تا راه های نفوذ فرهنگی به  کشور بسته و فرهنگ و آموزه های دینی از گزند چنین مصوباتی در امان بماند. نیاز امروز ما رسیدن به مصونیت فرهنگی در سطح کلان است از این رو دراین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش وپرورش بیش از پیش عهده دار مسئوولیت خطیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.