جامعه:امروزه اکثر ما در معرض تابش تشعشعات الکترومغناطیس ساتع شده از تجهیزات ارتباطی مانند موبایل، تب‌لت، وای فای، تلفن بیسیم و همچنین لوازم الکترونیکی منزل مانند مایکروفر، لامپ‌ها و ... هستیم. امواجی که هنوز تحقیقات علمی از تاثیر آن ها بر سلامتی پاسخی محکم پیدا نکرده است.

مریم احمدی شیروان: رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت با تایید اثر داشتن امواج رادیوفرکانس‌ها یا همان پارازیت‌ها بر سلامتی بدن به خبرنگار ما می‌گوید: جنس امواج از انرژی بوده و انرژی عامل اثر و حرکت است. ضمن اینکه بدن ما بافتی بیولوژیکی و اثرپذیر دارد پس این امواج صد در صد اثرگذار هستند. اما از میزان و شدت این اثر اطلاعات دقیقی در دست نیست.

 دکتر علی گورانی تشریح می‌کند: بر اساس آخرین تحقیقات پزشکی دنیا، این امواج اثرات حرارتی روی بافت‌های سطحی بدن افراد ایجاد می‌کند اما برای سایر آسیب‌هایی که دارند، اطلاعات قطعی و دقیقی وجود ندارد. اگر به هر صورت مقدور باشد که اصلاً از این انرژی‌ها استفاده نکرده و یا در معرض آن ها قرار نگیریم که بسیار سالم و مطلوب است اما می‌دانیم که در عصر ارتباطات الکترونیکی و دیجیتالی امروز، از بودن در معرض امواج گریزی نیست. اما باید تلاش کنیم که مقدار این انرژی‌ها و امواج از حد استاندارد فراتر نرود. به همین منظور استانداردی ملی برای آن ها تعریف شده و در این خصوص با حساسیت زیادی این میزان سنجیده می‌شود.

طبق آخرین تحقیقات امواج تلفن همراه برای کودکان زیر ۵ سال، زمانی که گوشی به گوش او چسبیده است تا ۷۵ درصد مغزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت در ادامه بیان می‌کند: این استانداردها، شامل گیرنده‌ها و فرستنده‌ها می‌شود و در کشور ما مانند همه دنیا حساسیت زیادی روی گیرنده‌ها و خصوصاً گوشی تلفن همراه وجود دارد. گورانی علت این حساسیت را خطر تجمع امواج عنوان کرده و توضیح می‌دهد: وقتی انرژی متمرکز می‌شود پرخطرتر می‌شود. مانند ذره‌بینی که وقتی جلوی آفتاب قرار می‌گیرد، انرژی‌های پراکنده آن سمت عدسی ذره‌بین را به نقطه‌ای خاص متمرکز کرده و سبب آتش زدن می‌شود.

وی در ادامه عنوان می‌کند: تلفن همراه هم دقیقاً همین کار را می‌کند. اگر از آن بدون رعایت موارد ساده ایمنی و بهداشت و زیاد استفاده کنیم تمام انرژی‌های پراکنده در فضا که مقادیر زیادی هم هست را در نقطه ای از بدن تمرکز می‌دهد که در نتیجه آسیب ایجاد می‌شود.

گورانی تاکید می‌کند که باید در این زمینه با احتیاط عمل کرد و به همین دلیل در دنیا تاکید می‌شود اصل حفاظت بر تشعشعات که به آن آلارا می‌گویند، باید به حداقل ممکن برسد. یعنی تا جایی که امکان دارد، پرتوگیری کم شود. به طور نمونه مردم کمتر و فقط در مواقع لزوم از تلفن همراه، مایکروویو، تلویزیون و... استفاده کنند یا در صورت نیاز و مصرف، زمان مصرف را پایین بیاورند.

رئیس اداره پرتوهای وزارت بهداشت خاطر نشان می‌کند میزان این انرژی‌های فرستنده، در حد استاندارد کمیسیون بین‌المللی ICNIRP بوده و ۹۰ کشور دنیا سطح امواجی مشابه با کشور ما دارند اما از گیرنده‌ها، رادیوفرکانس‌ها و گوشی‌های همراه؛ بسیار بیشتر از کشورها اروپایی استفاده می‌کنیم که می‌تواند آسیب هایی جبران ناپذیر داشته باشد. وی می‌گوید: طبق آخرین تحقیقات امواج تلفن همراه برای کودکان زیر ۵ سال، زمانی که گوشی به گوش او چسبیده است تا ۷۵ درصد مغزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای بچه بزرگتر و تا ده سال، این آسیب به ۵۰درصد رسیده و برای بزرگسالان به ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

دکتر گورانی در پایان با اشاره به اینکه نه تنها در ایران که در تمام دنیا ابهاماتی در خصوص ماهیت پرتوها وجود دارد می‌افزاید: حالا که نیاز به پیشرفت علم و دانش بشر برای پی بردن به ماهیت این پدیده وجود دارد، توصیه می‌کنیم هموطنان تا می‌توانند احتیاط کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.