ستاد انتخاباتی رئیسی پیرو طرح برخی موضوعات از سوی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی درباره بیانات حجت الاسلام رییسی پیرامون «افزایش مستمری اقشار نیازمند» اطلاعیه ای صادر کرد.

توضیحات ستاد انتخاباتی رئیسی درباره اطلاعیه وزارت کار

 به گزارش «قدس آنلاین»،  ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیرو طرح برخی موضوعات از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بیانات حجت الاسلام رییسی پیرامون «افزایش مستمری اقشار نیازمند» در مناظره سوم در تاریخ ۱۳۹۶.۲.۲۲ توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

پیرو اطلاعیه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و مدیر کل آسیب های اجتماعی این وزارت خانه در خصوص افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مبنی بر اینکه «افزایش مستمری مددجویان بهزیستی در بودجه سال ١٣٩٦ یعنی در بهمن ١٣٩٥ تصویب شد» به اطلاع مردم عزیز می رساند که موضوع حمایت از نیازمندان به ماده ۵ قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست مصوب سال ۱۳۷۱ و سپس بند ل ماده ۹۷ قانون برنامه چهارم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۳.۶.۱۱  باز می گردد که بر اساس آن مستمری خانواده های نیازمند می بایست بر مبنای ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد سالیانه ای که هرساله توسط شورای عالی کار تعیین می شود، پرداخت گردد.

در بند ل ماده ۹۷ تصریح شده است : افزایش مستمری ماهیانه خانواده‌های نیازمند، بی سرپرست و زنان سرپرست خانواده تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی بر مبنای ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد در سال اول برنامه منظور می گردد.

با توجه به اینکه در قانون برنامه پنجم به این بند هیچ اشاره ای نشده و بعبارتی لغو نشده؛ بنابراین این مهم همچنان به قوت خود باقی است.

همچنین در برنامه پنجم دو ماده ۲۷ و ۳۹ قانون برنامه به این موضوع می پردازد. بر اساس ماده ۳۹ نظام سطح بندی سه لایه ای بصورت (مساعدت ها، بیمه ها و بازنشستگی) تعریف شده است که سازمان بهزیستی کشور بر اساس همین ماده آیین نامه ای را در بخش مساعدت ها تدوین و به دولت ارسال و در آنجا نیز تصویب ولی ابلاغ نمی شود. در آن آیین نامه تصویب شده ضمن تاکید به پرداخت ۴۰ درصد حداقل حقوق و دستمزد به خانواده های نیازمند و به ازای هر معلول شدید و خیلی شدید ۶۰ درصد حداقل دستمزد پیش بینی می شود. البته لازم به اشاره است که همین سوابق قانونی در برنامه های چهارم و پنجم توسعه بوده که در ماده ۹۴ برنامه ششم توسعه نیز به آن اشاره شده است.  

بنابراین برای اطلاع دولت محترم و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی این اقدام مسبوق به سابقه است و دولت محترم برای افزایش مستمری خانواده های نیازمند از قبل و بدون نیاز به قانون جدید دارای مستندات قانونی لازم بوده لیکن به تازگی و در چند ماه گذشته به یاد خانواده های به ادبیات خودشان (کم برخوردار) ‌ و نه مستضعف افتاده اند!

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.