بیرجند-معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی گفت: پرونده حوله بافی روستای خراشاد توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان تهیه و به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال و پس از بررسی، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

ثبت ملی روستای خراشاد بیرجند به عنوان روستای حوله بافی کشور

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از بیرجند، حسین عباس زاده  ظهرشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوله بافی(تو بافی یا تون بافی) از صنایع دستی اصیل و بومی خراسان جنوبی است که به مهارت تولید انواع پارچه های سنتی پنبه ای یا ابریشمی گفته می شود.

وی گفت: رشته حوله بافی (تو بافی یا تون بافی) دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در این منطقه است و نقش مهمی در خودکفایی مردم بویژه زنان روستا داشته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  خراسان جنوبی از فعالیت ۲۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ حوله بافی در این روستا خبرداد

وی افزود: از مهمترین ویژگی های روستای خراشاد، فعالیت شرکت تعاونی زنان خراشاد است که ۲۵۰ نفر در این شرکت تعاونی به حوله بافی مشغولند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  خراسان جنوبی تولید حوله این روستا را به طور میانگین ماهانه ۲۰۰ متر اعلام کرد و گفت: حوله های بافته شده زنان این روستا علاوه بر مشتریان زیاد داخلی، در خارج از کشور نیز علاقمندان و مشتریانی دارد.

وی از سفر ارزیابان سازمان علمی فرهنگی یونسکو در آینده نزدیک به خراسان جنوبی برای ثبت جهانی روستای خراشاد خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت تولید، اجرای مبلمان متناسب با معماری روستا و هنردستی حوله بافی و راه اندازی موزه برای ثبت این روستا در فهرست جهانی  ضروری است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  خراسان جنوبی  بیان کرد: روستای خراشاد با هزار نفر جمعیت، در ۲۴  کیلومتری جنوب شرقی بیرجند واقع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.