بیرجند- حوله بافی یا همان «توبافی» یا «تون بافی» هنر بانوان روستای خراشاد خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

«حوله بافی» روستای خراشاد ثبت ملی شد

به گزارش قدس آنلاین، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حوله بافی از صنایع دستی اصیل و بومی خراسان‌جنوبی است که به مهارت تولید انواع پارچه‌های سنتی پنبه ای یا ابریشمی گفته می‌شود.

حسین عباس‌زاده افزود: رشته حوله‌بافی دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در این منطقه است و نقش مهمی در خودکفایی مردم بویژه زنان روستا داشته است.

وی از فعالیت ۲۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ حوله بافی در این روستا خبر داد.

وی افزود: از مهمترین ویژگی‌های روستای خراشاد، فعالیت شرکت تعاونی زنان خراشاد است که ۲۵۰ نفر در این شرکت تعاونی به حوله بافی مشغول هستند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی تولید حوله این روستا را به طور میانگین ماهانه ۲۰۰ متر اعلام کرد و گفت: حوله‌های بافته شده زنان این روستا علاوه بر مشتریان زیاد داخلی، در خارج از کشور نیز علاقمندان و مشتریانی دارد.

وی از سفر ارزیابان سازمان علمی فرهنگی یونسکو در آینده نزدیک به خراسان‌جنوبی برای ثبت جهانی روستای خراشاد خبر داد و افزود: افزایش ظرفیت تولید، اجرای مبلمان متناسب با معماری روستا و هنردستی حوله بافی و راه اندازی موزه برای ثبت این روستا در فهرست جهانی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.