موتورسیکلت‌ها ۲۰ درصد مشکل شهر هستند ولی به نظر ۸۰ درصد می‌آید ورود ممنوع خودروها در خط ویژه با یک جریمه ساده درست نمی‌شود موتورها پلاک جلو ندارند پلاک عقب را هم با یک زنجیر چرخ مسدود می‌کنند بخش قابل توجهی از موتور سواران با حمل بار و مسافر تلاش می کنند تا ترافیک پایتخت را دور بزنند.

مسافر کشی با موتور شغل جدید افراد بیکار شده از کار / موتور فوری و دور زدن ترافیک با هر روش ممکن

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی «قدس آنلاین» در حالیکه همچنان تردد بی نظم موتور سیکلت ها در خیابان های پایتخت حادثه آفرین است و بارها و بارها کارشناسان و مسئولین حوزه شهری و پلیس راهنمایی و رانندگی برای حل مشکلات موجود چاره اندیشیدند همچنان موضوع به شکلی جز معظلات گره خورده پایتخت مطرح است، همچنان موتور سواران در محدوه بازار به حمل مسافر و بار اهتمام دارند، همچنان در چهار راه ها و سر اغلب گذرهای پر تردد در پایتخت صدای موتور فوری که در حال جذب مسافر هستند به گوش می رسد.


در حالیکه در ابر و آفتاب آخرین روزهای اردیبهشت ماه چتر به دست گرفته تا آفتاب ظهر کمتر صورتش را بسوزاند، با لحن مخصوصی می گوید: «موتور فوری» و این جمله را تکرار می کند، مشتری که نزدیک می شود اول سر قیمت چانه می زند و در نهایت راهی می شود، همه نوع مشتری هم مراجعه می کنند، اینجا خیابان جمهوری است، تقاطع خیابان حافظ و ده ها موتور سوار منتظر مسافر هستند و برخی هم خرید مسافران خود جا به جا می کنند.


این موتورسواران روز به روز در کلان شهر تهران بیشتر می شوند، با این وسیله دوچرخ خیلی سهل و ساده می توان ترافیک را دور زد، مردم هم در گروه های مختلف شغلی استقبال خوبی می کنند.

با وجود مسائل ترافیکی و نظم در رانندگی و اعمال برنامه های سختگیرانه همچنان موتور سوراها از گذاشتن کلاه ایمنی سر باز می زنند، با وجود ایستگاه های جمع آوری موتور سیکلت که اغلب به دلیل فقدان مدارک قانونی، نداشتن گواهینامه رانندگی، بیمه نامه و کلاه ایمنی همچنان موتور سواران بدون در نظر گرفتن اصول اولیه و قانونی برای مجاز بودن تردد با موتور سیکلت در کوچه و خیابان های شلوغ تا بزرگراه ها تردد می کنند.

البته مطابق ماده ۱۹ آئین نامه جدید راهنمایی و رانندگی کلیه کارخانجات سازنده و مونتاژ خودرو و موتورسیکلت مکلفند تولیدات خود را پیش از عرضه به بازار و فروش به اشخاص، با نظارت و برابر دستورالعمل اعلامی راهنمایی ورانندگی شماره گذاری نمایند.

ع. محمدی جوان موتور سواری است که در محدوه میدان انقلاب با موتور خود مسافر کشی می کند، او به خبرنگار «قدس آنلاین» گفت: من در آشپزخانه یک شرکت دولتی کار می کردم و تقریباً سرآشپز بودم اما آن قسمت به طور کامل منحل شد و از کار بی کار شدم و چند ماهی هم با اندک پس اندازی که داشتم نان سر سفره خانواده ام رساندم اما حالا دیگر جز این راه چاره دیگری ندارم.

بابک. ش مرد میان سالی است که به گفته خودش بیش از ۱۰ سال است با موتور مسافر جا به جا می کند و روزها هم تحصیل دار یک شرکت است و در ساعاتی که بیرون از شرکت است می تواند مسافر سوار کند، از درآمد خود راضی است و می گوید که خیلی ایمن و حرفه ای مسافر جا به جا می کند، بله راست می گوید یک نشیمن بزرگ و با امکان گرفتن دست و رکاب بزرگ برای راحتی مسافر روی موتور خود  تعبیه کرده است.

به نظر می رسد که باید به طور منطقی با نگاه به وضعیت حمل و نقل به این سه پرسش پاسخ داده شود که  «آیا استفاده از موتورسیکلت نقشی در حمل و نقل درون شهری ایفا می نماید؟»، «آیا استفاده از موتورسیکلت نقشی در کاهش حجم ترافیک شهری ایفا می کند؟» و «آیا استفاده از موتورسیکلت تأثیری در کاهش عمر مفید تلف شده در شهر بزرگی مانند تهران دارد؟»

امیر راسخ دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی و حمل و نقل از دانشگاه علم و صنعت معتقد است در تعدای از کشورها خصوصأ تایوان و چین و با توجه به شرایط خاص تهران، جهت ساماندهی سیستم حمل و نقل موتوری(موتور سیکلت) راهکارهایی ارائه شده است که مهم ترین آنها اختصاص ترمینالهای ویژه به موتورسواران و قانونمند شدن آنان و همچنین ایجاد اتحادیه موتورسیکلت سواران مسافربر است تا محدوده علمکرد موتورسیکلت و سواری (اعم از تاکسی و شخصی) روشن تر شده و هماهنگی بیشتری ایجاد می شود. در ضمن با ایجاد مسیرهای ویژه یکطرفه در منطقه مرکزی که مشکل کمبود زمین دارد و مسیرهای ویژه دو طرفه در سایر نقاط شهر که معابر جدید احداث می گردد از اختلاط ترافیک موتوری و سواری تا حد امکان پرهیز می گردد البته احداث معابر جدید در بسیاری از موارد در شهر تهران در حال حاضر مقرون به صرفه نمی باشد اما توجه به آن در طراحی های جدید خیابانهای شهر با مطالعه کاقی پیشنهاد می گردد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تیام ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    1 0
    یه لقمه نون ما مردم بیچاره هم با این اخبار آجر کنید .