بجنورد- رئیس بنیاد مسکن کشور از آسیب ۱۳ هزارو ۸۰۲ واحد مسکن روستایی و شهری در زلزله بجنورد خبرداد.

۱۳ هزار واحد مسکن روستایی و شهری در خراسان شمالی آسیب دیدند
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علیرضا تابش ظهر سه شنبه در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: پس ازبررسی درسطح روستاها هزارو ۸۲۲ واحد بالغ بر ۴۹ روستا نیاز به احداث و هزارو ۹۸۰ واحد نیز تعمیر و مرمت شوند.
وی اظهارداشت : ۲ هزارو ۵۰۰ واحد درحاشیه شهر و بافت فرسوده نیاز به احداث و ۷ هزارو ۵۰۰ واحد درمرکز شهر نیاز به تعمیرو مرمت دارند.
وی افزود: عملیات آواربرداری ازروزدوم در مناطق زلزله دیده با استقرار ماشین آلات آغاز و ناظرین خسارت ها را برآورد کردند.
وی خاطرنشان کرد: به روستاهای زلزله زده ۲۰ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۴ درصد، ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲ میلیون تومان کمک معیشتی پرداخت می شود.
تابش ادامه داد: همچنین در شهر نیز ۳۰ میلیون تسهیلات با بهره ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله ، ۶ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲ میلیون تومان کمک معیشتی پرداخت می شود.
رئیس بنیاد مسکن کشورگفت : مردم نگران پرداخت تسهیلات نباشند و تمام منازل آسیب دیده از تسهبلات بازسازی و تعمیر برخوردار می شوند.
علیرضا تابش با اشاره به اینکه بیمه منازل روستابی در خراسان شمالی نوعی پیشگیری بود،  اظهارداشت:در همین راستا روستاها هم ۱۵ میلیون تومان از بیمه برای بازسازی دریافت می کنند و دیگر استانها نیز باید این امر را الگوی خود قراردهند.
وی خاطرنشان کرد : درروستاهای آسیب دیده افراد مستمند نیز شناسایی می شوند و علاوه براین کمک ها به آنها کمک های بلاعوض صورت می گیرد.
وی ازاستاندار خراسان شمالی درخواست کرد تا جلسه ای با شهرداری ها برگزارکند تا دربازسازی ها شهرداری از مردم عوارض ساخت و سازدریافت نکنند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز دراین جلسه گفت : برنامه هایی که دراین استان برای امدادرسانی و بارسازی انجام شده به رئیس مجلس ارائه می شود تا بتوانیم برنامه ریزی خوبی برای این استان داشته باشیم.
رضایی با تاکید برارتقای دانش ، علم و تجهیرات درمدیریت بحران اظهارداشت : روند پرداخت تسهیلات و کمک در زمان بحران طولانی است که باید این پروسه کوتاه شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمرخراسان شمالی نیز گفت: بعدازوقوع زلزله برای فازمقابله ۴ اقدام دردستورکارقرارگرفت که فازاول جستجو و نجات بود که با حضور نیروهای واکنش سریع درکمتراز ۴۵ دقیقه بعداز وقوع زلزله عملیات آغازشد و در مدت حداکثر۴ ساعت ابن فاز به اتمام رسید.
شکوری نسب اظهارداشت: همزمان فاز اسکان اضطراری را آغاز کردیم که در۲۴ ساعت بیش از ۷۰ درصد از آسیب دیدگان اسکان داده شدند.
وی افزود: ۲ هزارو ۷۷۰ چادر درنقاط مختلف روستایی و شهری و اردوگاه گلستان شهر، جوادیه، ناظرآباد و باقرخان نیزبرپاشد.
وی یادآورشد: به صورت همزمان تغذیه اضطرارس آغازشد که درهمبن راستا ۲ هزارو ۸۰۰ بسته سبد غذایی بین مناطق زلزله زده توزیع شد.
وی سومین فاز عملیاتی را درمان اضطراری برشمرد و گفت: درمانگاههای سیار را دربرخی نقاط زلزله زده دایر کردیم که به صورت رایگان ویزیت و دارو می دهند.
وی یادآورشد: فازمقابله رو به پایان است و مردم انتظار فاز بازسازی را دارند که با حمایت مسئولین به زودی وارد این فاز می شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.