گروه جامعه: از همان روزی که رایانه جای خود را در زندگی روزانه مردم پیدا کرد و کم کم تبدیل به یکی از وسایل ضروری برای زندگی شد، استفاده از اطلاعات رایانه‌ای و ذخیره آن‌ها نیز تبدیل به موضوعی مهم در زندگی افراد شد.

اطلاعات شما همیشه در خطر نابودی است!

رها واعظی: پس از مدتی سی دی‌ها، دیسک‌ها، فلش‌ها و هاردهای ذخیره اطلاعات رایانه‌ای وارد بازار شد و انصافاً هم طرفداران زیادی پیدا کرد، تا آنجا که دیگر نمی‌توان وسایل یک خانه را بدون چندین فلش ذخیره اطلاعات و هارد اکسترنال تصور کرد.

 اقبال به فضاهای ذخیره‌سازی آنلاین

اما این روزها از آنجا که سی دی‌ها و دیسک‌های فیزیکی ذخیره اطلاعات از رده خارج شده‌اند و از طرفی فلش‌ها دارای سرعت کم و فضای اندک برای ذخیره حجم بالای اطلاعات امروزی افراد هستند، هاردهای اکسترنال اس اس دی و فضای آنلاین جایگزین آن‌ها شده‌اند؛ البته فضای ذخیره سازی آنلاین مانند گوگل درایو، دراپ باکس و دیگر موارد مشابه، هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، زیرا افراد نمی‌توانند هارد اکسترنال خود را به صورت فیزیکی همه جا و در همه شرایط با خود همراه کنند، اما دسترسی به اینترنت را می‌توانند در هر مکان و زمانی برای خود مهیا کنند.

حال باید دید که این فضاهای ذخیره سازی آنلاین، تا چه حد برای نگهداری اسناد، مدارک، تصاویر و فایل‌های ما امن و مطمئن هستند؛ اصلاً می‌توان از این فضاها برای نگهداری حجم بالایی از اطلاعات شخصی بهره گرفت و یا در کنار آن حتماً باید در گوشه‌ای از هارد اکسترنال خود، نسخه کپی ای از اطلاعات مورد نیاز خود را تهیه و نگهداری کنیم و به صورت هفتگی یا ماهانه آن را به روزرسانی کنیم؟

درایوهای آنلاین برای ذخیره اطلاعات

چیزی که واضح به نظر می‌رسد، آن است که نگهداری فایل‌ها در درایو‌های آنلاینی مانند گوگل درایو، دراپ باکس، مایکروسافت وان درایو، اپل‌ای کلاود، فلیکر و یا هر فضای آنلاین مشابه دیگری مفید خواهد بود، زیرا در صورتی که لپ تاپ یا گوشی هوشمند شما به سرقت رود، هاردهای شما بسوزد و یا سیستم کامپیوتری شما مورد حمله ویروسی ناشناخته قرار بگیرد، قادر به بازیابی تصاویر و سایر اطلاعات خود خواهید بود، اما هرگز نمی‌توان با قطعیت بر امنیت سرورهای اینترنتی تکیه کرد.

به نظر می‌رسد که اگر قصد دارید اطلاعات خود را روی فضای آنلاین ذخیره کنید، در گوشه‌ای از منزل خود نیز در یک کارت حافظه، گوشی هوشمند، تبلت، دی وی دی، دیسک‌های بلوری، یو اس بی و یا هارد اکسترنال نیز کپی ای از اطلاعات اصلی‌تر را نگهداری کنید.

به گفته قانون دوم اسکوفیلد درباره رایانه، داده‌ها واقعاً وجود ندارند، مگر آنکه شما حداقل دو نسخه از آن را در گوشه‌ای نگهداری کنید. در خصوص نسخه پشتیبان از اطلاعات نیز این امر صدق می‌کند، یعنی اگر می‌خواهید امنیت اطلاعاتی همچون تصاویر، فایل‌های کاری، ویدیوهای مورد علاقه و سایر موارد مشابه حفظ شود، حداقل در سه فضای ذخیره سازی آنلاین مختلف، یک نسخه پشتیبان از آن‌ها را نگهداری و هر چند وقت یک بار به روز کنید.

همچنین باید این نکته را در نظر داشته باشید که فضاهای آنلاین ذخیره سازی هر کدام ساز و کار متفاوتی دارند و دانستن اطلاعاتی درباره آن‌ها خالی از لطف نیست، زیرا باعث می‌شود که شما به دلیل ندانستن ساز و کار آن‌ها اطلاعات خود را بی‌خودی از دست ندهید. مثلاً باید این را بدانید که فضای آنلاین ذخیره سازی مورد نظر شما در صورت پاک کردن یک فایل روی سیستم‌تان، آیا آن را از فضای آنلاین نیز پاک می‌کند یا خیر؟

همچنین باید بدانید که برخی از فضاهای ذخیره سازی آنلاین، برای نگهداری از فایل هایی که بیش از حجم مشخصی داشته باشند، مثلاً دو گیگابایت به بالا، هزینه‌ای به صورت ماهانه و یا سالانه دریافت می‌کنند.

 فضاهای آنلاین در خطر حمله هکرها

البته باید به این موضوع نیز دقت کنید که فضاهای آنلاین توسط هکرها قابل هک و در معرض آسیب هستند، به همین خاطر برخی فضاهای ذخیره سازی آنلاین، امکان دسترسی به فایل‌های ذخیره شده، بدون اتصال به اینترنت را فراهم کرده‌اند.

از آنجا که شاید برای شما، نگهداری فایل‌ها چندان موضوع مهمی نباشد، اما باید به شما خاطر نشان کنیم که هر چند برخی فایل‌ها مانند فیلم‌ها، کتاب‌ها، موسیقی‌ها و سایر موارد مشابه، با پرداخت هزینه اندکی قابل دریافت مجدد هستند، اما از دست دادن برخی اطلاعات مانند تصاویر و ویدیوهای خانوادگی، رساله دکتری نیمه تمام، پایان نامه‌ای که هنوز ارائه نداده‌اید و داده‌های مالی برایتان گران تمام خواهد شد، بنابراین بهتر است که توجه بیشتری به نگهداری صحیح از فایل‌ها و اطلاعات سیستمی خود نشان دهید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.