مشهد- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ۲۰۳۰ را مغایر با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور دانست و گفت: در حال حاضر که هنوز این سند اجرایی نشده است جامعه ما در معرض بادهای مسموم فرهنگی غرب قرار گرفته است و مشکلات و آسیب های آن دامان جامعه را گرفته است و با اجرایی شدن آن مشکلتمان بیشتر نیز می شود.

سند ۲۰۳۰ مغایر با سند تحول بنیادین آموزش است/ تقابل با فرهنگ جامعه ایرانی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسین کچویان شامگاه پنجشنبه در سلسله نشست های بزم اندیشه در موسسه جوانان آستان قدس رضوی در مشهد به موضوع سند آموزشی ۲۰۳۰ و استعماری که این سند در فرهنگ کشورمان به وجود می آورد، سخنرانی کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه خروجی سند تحول بنیادین که مورد تایید نظام های فرهنگی کشور، رهبر معظم انقلاب و دیگر بخش های مرتبط بود، تربیت انسان طراز اسلامی و شهروند نظام اسلامی است و افزود: یکی از سوال هایی که برای این سند مطرح است آنست که با وجود سند جامع تحول بنیادین آموزش چه ضرورتی در جامعه برای تدوین این سند وجود داشت که تنها دلیل دولت برای امضای این سند ایجاد زمینه همکاری با سازمان های بین المللی بود و هیچ دلیل روشن دیگری بیان نشد.

کچویان با اشاره به اینکه سند ۲۰۳۰ ابتدا به صورت بیانیه بود و با تبدیل شدن به سند، اجرای آن الزام آور می شود، تاکید کرد:‌ رئیس جمهور در توضیح این سند گفته است اصول فرهنگی کشورمان در این سند رعایت می شود اما با دقت در بندهای سند ۲۰۳۰ براحتی می توان متوجه شد که برخی از بندهای آن در تقابل با فرهنگ ماست.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب مبنا شد تا مقوله های فرهنگی به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد، تصریح کرد: متاسفانه این دو مجموعه اطلاعی از سند آموزش ۲۰۳۰ و امضا شدن آن نداشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بند چهارم این سند که متضمن آموزش فراگیر و بدون تبعیض و تاکید بر مساله دختران و بانوان است، گفت: از دهه ۷۰ به بعد روندی در دنیا به نام انقلاب جنسی شکل گرفت که سبک زندگی های بدون تعهد شرعی و قانونی را رواج می داد و اکنون قصد دارند تا این نوع زندگی در کشور ما نیز عمومیت پیدا کند.

وی هدف سند جهانی ۲۰۳۰ را «اومانیسم» یا همان انسان محوری عنوان کرد و گفت: این سند نگاه تربیتی اومانیستی دارد و در این نوع آموزش ایمان، تقوا، خدا، مذهب و دیگر مفاهیم معنوی و دینی جایی ندارد و اصل را بر موجودیت فیزیکی و جسمی انسان قرار می دهد.

کچویان ادامه داد: این نوع نگاه تربیتی الهام گرفته و مبتنی بر حقوق بشر است، حقوق بشری که در فلسفه موجود در غرب به معنای حق خواهی انسان در همه زمینه هاست.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد:‌ از منظر ما کرامت انسان بر هر چیز مقدم است و بدون تقوا کرامت بدست نمی آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.