قم - رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: در حال حاضر در قم هیچ مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو نداشته‌ایم و آموزش‌های لازم به همشهریان ارائه می‌شود.

هیچ مورد مثبتی از تب کریمه کنگو در قم مشاهده نشده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، مرتضی آقاحسنی با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: این بیماری به وسیله کنه از حیوان به انسان منتقل می شود که ممکن است زمانی که دام به این بیماری را مبتلا شده هیچ علائمی هم نداشته باشد.

وی عنوان داشت: راه شایع انتقال این بیماری، از دام آلوده به انسان است که هر فردی که با هر کدام از محصولات دامی آلوده تماس داشته باشد، احتمال  مبتلا وجود خواهد داشت.

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: مواردی که ما در ایران داشتیم دام از راه های غیر استاندارد و غیر قانونی یا وارد شده یا ذبح شده و از این طریق بیماری نیز منتقل می‌شود.

آقاحسنی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم در جامعه از انتقال این بیماری جلوگیری کنیم باید از گوشت هایی استفاده شود که مورد تأیید سازمان دامپزشکی است و به صورت قانونی و در فضای کاملا بهداشتی ذبح می شود و از گوشت‌هایی که دام به صورت خانگی و یا کنار خیابان ذبح شده استفاده نگردد.

وی تصریح کرد: البته باید  توجه داشته باشیم که اگر از گوشت‌هایی که در خانه ذبح می‌شود می‌خواهیم استفاده کنیم باید گوشت را قبل از آنکه هر گونه چاقو به آن زده شده و یا خرد شود به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود و پس از آن می‌توان از آن گوشت استفاده کرد.

گوشت‌های با مهر دامپزشکی مشکلی ندارند

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: البته گوشت‌هایی که به صورت قانونی ذبح شده و دارای مهر دامپزشکی هستند هیچ مشکلی نداشته و نیاز به نگهداری ۲۴ ساعت قبل از مصرف در یخچال نیست.

وی با اشاره به وضعیت فردی که دچار این بیماری شده است و علائم بیماری گفت: اگر فردی دچار خونریزی در ادرار یا مدفوع و یا اینکه لکه کبودی پوست و خون دماغ شده باشد و از سوی دیگر علائمی چون تب، ضعف و بیحالی داشته باشد، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: اگر فردی مشکوک به این مسائل بود، دیگر افراد خانواده باید کمترین تماس را با وی داشته باشند و سریعا به مراکز درمانی منتقل و یا با اورژانس ۱۱۵ قم تماس بگیرند.

آقاحسنی گفت: در حال حاضر در قم هیچ مورد مثبتی از بیماری تب کریمه کنگو نداشتیم و اقدامات اولیه در تمامی مراکز خدمات سلامت جامعه انجام و آموزش های لازم به همشهریان نیز ارائه شده است.

وی بیان داشت: بیمارستان‌های استان نیز در آمادگی کامل به سر می‌برند و دارو نیز به میزان کافی در استان وجود دارد و در صورت بروز این بیماری جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.