قم- اعضای شورای اسلامی شهر قم در دویست و سی و سومین جلسه رسمی این شورا طرح صورت جلسه کمیته بهداشت محیط زیست و کمیسیون خدمات شهری و امور زائران شورا مبنی بر ضرورت تدوین طرح جامع کمربند فضای سبز توسط شهرداری را تصویب کردند.

شهرداری قم مکلف به تدوین طرح جامع کمربند فضای سبز شهری شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، سخنگو و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در این جلسه اظهار داشت: به موجب این طرح که پیش از ارایه به صحن علنی در کمیته و کمیسیون مذکور به تصویب رسیده، شهرداری موظف است طرح جامع کمربند فضای سبز با رویکرد موضوع هایی از قبیل جانمایی لکه های سبز، تملکات و معارضات موجود، تامین آب و غیره را تدوین و به تایید مراجع ذیربط برساند.

عباس ذاکریان با بیان این که همواره برداشت های مختلفی از طرح کمربند فضای سبز شهری قم مطرح است، افزود: با توجه به وجود بخش قابل توجهی معارض برای اجرای این طرح که بعضا رفع بعضی از آنها به مصوبه کمیته ها و کار گروه های استانداری نیاز دارد، باید همه کارهای آن انجام شود تا سپس برنامه ریزی های لازم برای آن صورت گیرد.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با مهم خواندن طرح توسعه جامع کمربند سبز قم، اذعان داشت: برغم اقدام های خوب انجام شده، شاید تاکنون آن رویکردی که مفهوم کمربندی سبز را در ذهن ها و همچنین در عمل متبادر نماید، رخ نداده باشد، از این رو باید با یک طرح مطالعاتی جامع و برنامه مشخصی پیگیری شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از برخی طرح های پیش بینی شده و یا در حال انجام در راستای توسعه طرح کمربند فضای سبز قم افزود: برای توسعه فضای سبز قم باید یک سری الزام ها از جمله شناسایی عرصه ها، اولویت بندی مزیت ها، استفاده از گونه های گیاهی مناسب اقلیم گرم و خشک قم و همچنین برنامه جامع و راهبردی ایجاد منابع آب، توزیع، انتقال و نحوه استفاده بهینه و مطلوب از آن مورد بحث قرار بگیرد.

سید امیر سامع اضافه کرد: مساله چگونگی بهره گیری مناسب از پساب و باغ ها نیز می تواند ارکان برنامه فضای سبز شهری قم محسوب شود.

معاون شهردار قم افزود: در حال حاضر در زمینه شناسایی گونه های سازگار با اقلیم خاص قم، طرح مطالعاتی خوبی را به یک گروه دانشگاهی و مجرب که علاوه بر آشنایی با قم، طرح کوچکتری را نیز در گذشته انجام دادند، واگذار کردیم، و هم اکنون کار آماده سازی فضای مناسب جهت ایجاد نشاءها و بررسی های مربوط به آن نیز انجام می شود.

سامع یادآور شد: در خصوص طرح تامین منابع آب مورد نیاز به منظور آبیاری فضای سبز نیز در گذشته طرحی تعریف شد ولی استانداری ایرادهایی را بر آن وارد کرده بود، اما بتازگی این طرح به شرکت با تجربه و کاملا شناخته شده واگذار شده است.

وی با اشاره به واگذاری و از سرگیری طرح مطالعاتی مرتبط با بحث شناسنامه دار کردن باغ های قم، افزود: در مورد شناسایی عرصه های مستعد و اولویت بندی آنها نیز مکاتبه هایی را با حوزه شهرسازی و معماری شهرداری انجام و جلسه هایی را نیز در استانداری تشکیل دادیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.