مشهد- نوسانات قیمتی مرغ در بازار مصرف هم برای خودش داستانی دارد در حالی که از یک سو عنوان می‌شود، مازاد تولید وجود دارد و با این توضیح افزایش مصرف در ماه‌هایی مانند رمضان نباید توجیهی برای افزایش قیمت مرغ داشته باشد، اما همه ساله خانواده‌ها در ماه‌هایی مانند رمضان شاهد نوسانات قیمتی این کالای پر مصرف هستند. این در حالی است که سازمانی مانند جهاد کشاورزی نیز با عرضه مرغ منجمد در قالب طرح تنظیم بازار برای کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ پای کار هستند.

پشت پرده مافیای مرغ/نبض بازار مرغ مشهد در دستان ۷۰ نفر است

فاطمه معتمدی: دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی درباره میزان تولید مرغ در استان اظهار داشت: ماهانه در استان ۶ میلیون قطعه مرغ در قالب ۱۵ هزار تن گوشت تولید می‌شود که از این میزان، سهم مشهد یک میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه است.

سعید سلطان محمدی درباره میزان نیاز و مصرف استان افزود: میزان تولید گوشت مرغ در استان مازاد بر مصرف است. توضیح بیشتر اینکه ظرفیت تولید گوشت مرغ در استان ماهانه  ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه است، اما به جهت وجود مازاد تولید، مجوز فقط برای ۶ میلیون قطعه است که از همین میزان نیز ۳۰ درصد به صورت قطعه بندی و فرآوری شده به خارج از استان صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در بازار مرغ، نوسانات قیمتی وجود دارد، گفت: قیمت مرغ در مشهد توسط انجمن صنفی مرغداران گوشتی در کارگروهی با حضور نماینده مرغدار، جهاد کشاورزی، سازمان صنعت معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف کننده در پایان هر هفته مشخص و اعلام می‌شود. البته باید توجه داشت که هیچ گاه نرخ تعیین شده انجمن برای قیمت تمام شده مرغ اعمال نمی‌شود و کمتراز آن اعلام می‌شود چرا که بازار و قدرت خرید مردم کشش ندارد.

وی در ادامه یاد آورشد: به عنوان مثال چند روز پیش قیمت مرغ زنده ۴۹۵۰ تومان بود، اما روز بعد با کاهش به نرخ ۴۸۰۰ تومان عرضه شد و با این اوصاف برای مصرف کننده این مرغ باید ۶۹۰۰ تومان باشد.

کشتارکن‌های بی نام نشان

وی در توضیح این مطلب که چرا هم اکنون مرغ در بازار مصرف با نرخ‌های متفاوت و گاه بیش از ۷۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد، گفت: مشکل اینجاست که یک عده بی نام و نشان در زنجیره تولید تا مصرف وجود دارند به اسم کشتارکن که فاقد هر گونه کد فعالیتی هستند.

سلطان محمدی یادآور شد: این افراد مرغ را از تولید کننده و مرغدار خریداری کرده و سپس به کشتارگاه می‌برند و سپس به بازار فروش عرضه می‌کنند و یا خود مستقیم با داشتن فروشگاه و مغازه نسبت به فروش اقدام می‌کنند.

مقصر همه سوءاستفاده‌ها در بازار مرغ

وی با بیان اینکه این افراد سودجو هستند، افزود: شمار این افراد در خراسان رضوی حدود ۷۰ نفر است. همه سوء استفاده‌ها در بازار مرغ متوجه این افراد است که معمولاً هر روز با یک نام و اسم، به مرغداری‌های استان مراجعه و نسبت به خرید اقدام می‌کنند و بعد به کشتارگاه برده و سپس مرغ کشتار شده را به بازار عرضه می‌کنند که در این صورت اگر تقاضا در بازار بالا باشد، مرغ را با قیمت بالاتری به مغازه دار می‌فروشد و اگر دیدند، بازار کشش افزایش قیمت ندارد به نرخ معمولی می‌فروشند.

وی در این باره که چرا نسبت به ساماندهی این افراد اقدامی نمی‌شود، اضافه کرد:طرح ساماندهی کشتار کن‌ها به جهاد کشاورزی و استانداری ارائه شده است و در این زمینه ۹۰ جلسه نیز برگزار شد، اما در عمل ساماندهی این افراد انجام نشد.

مسکوت و متوقف شدن طرح ساماندهی کشتارکن ها

وی درباره دلیل این مسله تصریح کرد: طرح ارائه شده ما در خصوص ساماندهی کشتارکن‌ها نواقصی داشت که با اینکه نسبت به رفع آن اقدام شد، اما طرح اجرا نشد و از نامه‌های مکرر به استانداری و جهاد کشاورزی مبنی بر ضرورت اجرای این طرح جوابی نگرفتیم.

سلطان محمدی خاطر نشان کرد: دو سال پیش قصد ساماندهی کشتارکن را داشتیم، اما به دلیل همکاری نکردن دولت محقق نشد و طرح به جهاد و از آن جا به استانداری رفت و در نهایت مسکوت ماند با این حال تنها توانستیم ۶ نفر از این افراد را ساماندهی کنیم.

دبیر انجمن صنفی مرغداران گوشتی خراسان رضوی یادآور شد: باید از سوی عالی‌ترین مقام استان به کشتارگاه‌ها دستور داده شود که بدون مجوز کشتار نکنند تا این افراد(کشتارکن ها) ملزم به طی مراحل قانونی و اخذ کد شوند تا در صورت بروز مشکل و تخلف از طریق این کد موضوع قابل پیگیری باشد. در حالی که اکنون کشتارکن‌ها هر روز با اسامی مختلف از جمله به نام کارگر یا راننده خود مرغ را برای کشتار به کشتارگاه و فروش در بازار عرضه می‌کنند که قابل پیگیری نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که بارها گفته‌ایم ساماندهی نشدن کشتارکن‌ها به صنعت مرغ خسارت می‌زند و هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند.

وی با بیان اینکه سلامت قوت مردم در بازار مرغ دست کشتارکن‌ها است، گفت: ساماندهی و شناسنامه دار شدن فعالیت این افراد ضروری است. با این توضیح مهم که در حال حاضر می‌توان گفت ۹۵ درصد بازارعرضه گوشت مرغ دست این افراد است.

هزینه ۳ هزار تومانی برای نگهداری مرغ تنظیمی بازار

وی در بخش دیگر درباره تأثیر طرح تنظیم بازار با عرضه مرغ منجمد در بازار برای کنترل قیمت اظهار داشت: ایراد کار دولت اینجاست که مرغ منجمد را  به قیمت ۶۷۰۰ از مرغدار خریداری می‌کند که با صرف هزینه نگهداری هر کیلو از این مرغ برای دولت ۹۰۰۰ تومان تمام می‌شود. بعد همین مرغ را به نرخ ۵۷۰۰ تومان در قالب طرح تنظیم بازار عرضه و به فروش می‌رساند در حالی که بارها گفته‌ایم همان ۳۰۰۰ تومان هزینه نگهداری را به واحدهای تولید کننده مرغ پرداخت کند و در مقابل متعهد می‌شویم که مرغ گرم به نرخ ثابت از ابتدا تا انتهای سال به بازار عرضه شود.

لزوم تعیین کف و سقف قیمتی برای مرغ

سلطان محمدی اذعان داشت: دولت کف و سقف قیمتی را تعیین کند و به هنگام پایین آمدن قیمت مرغ در بازار کمتر از کف تعیین شده، دولت تولید کننده را حمایت کند و در مقابل اگر تولید کننده مرغ را به قیمتی بالاتر از سقف قیمت تعیین شده بفروشد، او را تنبیه کند که البته تاکنون این خواسته ما تحقق نیافته است.

استفاده یکطرفه

وی ادامه داد: البته دولت تنبیه به هنگام عرضه مرغ به قیمت بیش از سقف قیمتی تعیین شده را برای مرغدار انجام داده است، اما متأسفانه به هنگام کف قیمتی حمایتی نداشته و در پاسخ به گلایه تولیدد کنندگان مرغ گوشتی اظهار می‌دارند که قیمت در بازار عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و جایی برای حمایت نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی استان در بخش دیگر تصریح کرد: پنج ماه است که مرغ پایین‌تر از قیمت تمام شده به بازار عرضه می‌شود و افزایش قیمتی از سوی واحدهای تولید مرغ گوشتی انجام نشده است ودر واقع به ضرر فروختند چرا که بازار کشش خرید به دلیل کاهش قدرت خرید مردم نداشته است.

سلطان محمدی شمار واحدهای مرغداری گوشتی استان را ۲۱۶۹ واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد تنها ۱۴۰۰ واحد دارای پروانه هستند و مابقی به صورت غیر مجاز و بدون پروانه رسمی فعالند.

وی در این باره که چرا واحدهای غیر مجاز ساماندهی و ملزم به اخذ پروانه فعالیت نمی‌شوند،افزود: این واحدها انگیزه‌ای برای این کار ندارند چرا که قبلاً دولت برای فعالیت مرغداری‌ها سوبسید نهادهای دامی و انرژی پرداخت می‌کرد که چند سالی است این روند متوقف و قطع شده است.

سلطان محمدی در ادامه یادآورشد: اکنون در کشور که استان هم از آن مستثنا نیست، چند اتفاق در بخش مرغ رخ داده است.

در حال حاضر ظرفیت جوجه ریزی در کشور ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه است در حالی که ۸۵ میلیون قطعه جوجه ریزی می‌شود. قیمت جوجه یکروزه از ۱۴۰۰ تومان سال گذشته به ۲۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ مصوب دولت برای جوجه یکروزه ۱۷۰۰ تومان برای فروش است هر چند مورد تأیید ما نیست و عدد ۱۲۰۰ که سازمان جهاد مشخص کرده است از نظر ما منطقی است. با این حال این نرخ هم رعایت نمی‌شود وسوءاستفاده شرکت‌های مرغ مادر سبب شده است جوجه به قیمت ۲۵۰۰ تومان به فروش برسد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی هم نتواستند مانع این سوءاستفاده شوند، تصریح کرد: از سوی دیگر به یکباره از اول خرداد ماه قیمت نهاده‌های دانی ۲۵ درصد گران شده است و قیمت هر کیلو ذرت از ۶۰۰ تومان اکنون به ۸۵۰ رسیده است و در کنار آن کرایه حمل ونقل نهادها نیز ۲۰ درصد گران شده است.

وی اضافه کرد: این موارد سبب افزایش قیمت تمام شده مرغ برای تولید کننده می‌شود و در این چرخه هم تولید کننده و هم مصرف کننده متضرر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.