قزوین- مدیر حوزه علمیه قزوین گفت: نحوه سبک زندگی نیاز به آموزش دارد و آموزش آن هم در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه در مدارس انسان بهتر می‌پذیرد و شخصیت انسان و زیربنای زندگی فرد و جامعه در مدارس ساخته می‌شود.

آموزش سبک زندگی در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام علی عباسی در این باره تصریح کرد: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و عنوان مسلمان بودن راداریم، اقتضای اسلام و مسلمان بودن این است که انسان آموزش ببیند و این آموزش به‌ویژه در زمان کودکی و نوجوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، چراکه آموزش در سن کم ماندگارتر می‌شود و شخصیت انسان در آن مسیر شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اسلام یک کلمه است ولی همه زندگی انسان را شامل می‌شود افزود: اعتقادات بخشی از اسلام است که باید آموزش داده شود، اگر انسان در این بخش آموزش نبیند نمی‌تواند یک شخص معتقد باشد، در این زمینه می‌توان به آموزش‌هایی از قبیل آشنایی باخدا، اعتقاد به قیامت، اعتقاد به ذات خداوند، اعتقاد به قرآن و کعبه، اعتقاد به امامت اشاره کرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: انسان مسلمان ازنظر رفتارهای اجتماعی نیز باید با همسر، فرزندان، همسایه، حکومت و غیرمسلمانان رفتار اسلامی داشته باشد که این امر نیز به آموزش نیاز دارد، بخش دیگری از زندگی مسلمانان که نیازمند آموزش است بخش احکام دینی است که بسیار گسترده است، ما به‌عنوان مسلمان باید عبادت و بندگی داشته باشیم و آموزش‌هایی در قالب نماز، خمس، روزه، زکات را دریافت کنیم.

وی یادآور شد: چگونگی بندگی کردن نیاز به آموزش دارد، ابعاد زندگی انسان شامل ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که افراد در همه این زمینه‌ها باید آموزش ببینند، آموزش‌هایی از قبیل چگونه درآمد درستی را کسب کنیم و راه‌های کسب درآمد مشروع کدام است، ازنظر رفتار اجتماعی نیز چگونه رفتار داشته باشیم، ازنظر سیاسی چگونه رفتار خود را با دولتمردان ترغیب کنیم، چگونه رابطه خود را با مسلمانان خارج از کشور و غیرمسلمانان خارج از کشور برقرار کنیم.

عباسی تصریح کرد: مجموعه موارد ذکرشده درواقع نحوه سبک زندگی است که نیاز به آموزش دارد و آموزش آن هم در مدارس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه در مدارس انسان بهتر می‌پذیرد و شخصیت انسان و زیربنای زندگی فرد و جامعه در مدارس ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع مهم‌ترین مسائلی که مدارس باید بر روی آن تمرکز کنند اعتقادات و عقاید است چراکه این موارد ریشه‌ای است و انسان رفتارهایش طبق عقاید شکل می‌گیرد.

مدیر حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: در این میان چالش‌ها و تهدیداتی نیز وجود دارد که اغلب از طریق اینترنت و ماهواره مطرح می‌شود، یکی از چالش‌ها فرهنگ غربی و رفتارهای اجتماعی است که جوانان و نوجوانان را دچار تناقض می‌کند این رفتارها وقتی در جامعه رسوخ پیدا می‌کند در نوجوانان تأثیر ویژه می‌گذارد.

وی اظهار کرد: همچنین گاهی رفتار پدر و مادر و همکلاسی و رفتار افراد اجتماع به‌عنوان یک ناهنجاری مطرح شود و چالشی را برای دانش آموزان ایجاد می‌کند.

عباسی در پایان با تأکید بر اهمیت آموزش اسلام در مدارس خاطرنشان کرد: اگر به‌عنوان یکی از مدیران تألیف مرکز کتب درسی بودم پیشنهاد می‎‌دادم که درس قصص‌الانبیا در کتب درسی گنجانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.