رسانه روس با بررسی قطع روابط سه کشور حاشیه خلیج فارس با قطر نوشت که این قطع روابط به جنگ با قطر منتهی نمی‌شود.

قطع روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با قطر به جنگ منتهی نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، روسیا الیوم در گزارشی به بررسی ایجاد تنش در روابط قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت.

در این گزارش آمده است: پس از آنکه امارات، عربستان، بحرین، مصر و یمن قطع روابط دیپلماتیکی خود با دولت قطر را اعلام کردند، این اقدام پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت اما این قطع روابط به مرز جنگ نخواهد رسید.

بر اساس توافق وین درباره روابط دیپلماتیک که در سال ۱۹۶۱ حاصل شد و بر روابط هیئت‌های دیپلماتیک و کنسولگری میان کشورها حاکم است، قطع روابط دیپلماتیک به معنای آغاز جنگ و توقف روابط کنسولگری نمی‌باشد بلکه کشوری که تصمیم به قطع روابط کرده باید به بند ۴۵ از این توافقنامه پایبند باشد. که در بخشی از آن آمده است:

کشوری که به وی اعتماد شده باید حتی در حالت درگیری مسلحانه از ساختمان‌های هیئت دیپلماتیک، اموال و دارایی‌هایش محافظت کند.
قطع روابط دیپلماتیک به عنوان بدترین حالت روابط میان دو کشور به شمار می‌آید که بر اساس آن دیپلمات‌ها بر اساس بندهای ۳۹ و ۴۴ از این توافقنامه باید با تمام احترام، کشور مذکور را ترک کنند.

روابط قطر با همسایگانش از ماه پیش رو به وخامت رفت. این وخامت روابط پس از آن آغاز شد که خبرگزاری رسمی قطر اظهارات "شیخ تمیم بن حمد" امیر قطر را درباره موضع این کشور در قبال ایران را منتشر کرد، اگر چه این خبرگزاری بعدا اعلام کرد که مورد حمله هکرها قرار گرفته است.

در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور، تنش و درگیری بی سابقه ای این روزها بین امارات، مصر، بحرین و عربستان با قطر به راه افتاده است که با حمله متقابل رسانه های دوطرف همراه است.

دولت قطر اعلام کرده است که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

در پی بالا گرفتن این تنش ها که درست چند روز بعد از اجلاس سران تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ به میزبانی عربستان در شهر ریاض آغاز شد، دولت کویت درصدد میانجیگری برآمد که با توجه به اعلام قطع روابط به نظر می رسد که این میانجیگری بی نتیجه بوده است.

کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی دیگر امروز دوشنبه در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند و در پی آن پروازهای شرکت های هواپیمایی مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعلیق درآمد.
 

منبع: روسیا الیوم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.