ساری- مسؤول کانون ساحل سبز مازندران با اشاره به اینکه دریا خزر بیش از اندازه کثیف است که بتوان با برنامه‌های پاکسازی سواحل، اقدامی عملی انجام داد، گفت: پاکسازی به عزمی بین‌المللی نیاز دارد و تمامی کشورهای حاشیه دریای مازندران باید همکاری کنند.

 آلودگی محیط زیست با مشارکت اجتماعی قابل حل است/ جنگل‌ها در حال نابودی هستند

به گزارش قدس آنلاین، حامد باقری مسؤول کانون ساحل سبز مازندران با اشاره به اینکه دریا خزر بیش از اندازه کثیف است که بتوان با برنامه‌های پاکسازی سواحل، اقدامی عملی انجام داد، گفت: پاکسازی به عزمی بین‌المللی نیاز دارد و تمامی کشورهای حاشیه دریای مازندران باید همکاری کنند.

باقری افزود: عامل بسیاری از آلودگی‌های ناشی از دریای مازندران، روسیه و آذربایجان هستند که اسکله‌های نفتی این دو کشور بیشترین سهم را در آلودگی این دریا دارند.

مسؤول کانون ساحل سبز مازندران یادآور شد: حفاظت از محیط زیست دریایی در بخش مربوط به ایران، باید در زمینه فاضلاب‌های خانگی خانه‌های حاشیه رودخانه، کانال‌های شهر که به سمت رودخانه‌ها هدایت می‌شود و زباله‌هایی که متأسفانه، بعضاً شاهد دپوی آنها در مکان‎‌هایی که فاصلۀ کمی با دریا دارند باید مورد توجه جدی قرار داده شود.

وی تأکید کرد: مسؤولان با ایجاد بسترهای لازم برای فرهنگ‌سازی، مدیریت بخش حفاظت محیط زیست را باید به مردم بسپارند و امید داشته باشند که با مشارکت اجتماعی گسترده این مشکل جهانی حل شود و اگر مردم پای مشارکت در چنین کارهایی نیایند، امیدی به بهبود این مشکلات نیست.

باقری با بیان اینکه حجم زباله‌ها توان تنفس طبیعت را می‌گیرد، گفت: علاوه بر دریا بسیاری از جنگل‌ها در حال نابودی هستند، برای نمونه، جنگلی در منطقه بونده محمودآباد وجود دارد که طرح شناسایی و ثبت درختان کهنسال را در آنجا پیاده کردیم و در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه سرشاخه‌های بسیاری از درختان به دلیل زباله‌های موجود در جنگل در حال از بین رفتن هستند، افزود: بیشتر درختان با روش‌های مصنوعی تکثیر شدند و از حالت طبیعی خارج شدند و این خود موجب می‌شود در برابر آلودگی‌ها نتوانند مقاومت کنند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه زباله، مواد به جا مانده از مواد مصرفی است که برای تولید آن نیاز به صرف انرژی است و برای تولید انرژی، طبیعت به صورت غیرمستقیم آسیب می‌بیند، گفت: این رابطه ما را به سوی مصرف‌گرایی سوق می‌دهد و ضرورت مدیریت در این حوزه لازم است و امروزه، مصرف‌گرایی مفرط بیش از هر پدیدۀ دیگری برای طبیعت خطرناک شده و عدم مدیریت در این حوزه، چالش موجود را عمیق‌تر می‌کند.

وی توصیه کرد: مشکل زباله‌ها را می‌توان با روش دفن مکانیزه حل کرد و این روشی است که شیرابه‌های حاصله از زباله‌های دفن شده به سمت مشخصی هدایت و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص، اقدام به تبدیل این شیرابه‌ها به مواد مصرفی از قبیل کودهای عالی می‌شود.

منبع: بلاغ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.