یزد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: مهارت ساخت سنتی قندچین در ندوشن در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور به‌ثبت رسید .

مهارت ساخت سنتی قندچین در ندوشن در فهرست میراث ملی کشورثبت شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، فاطمه دانش یزدی" ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: حرفه آهنگری در بیشتر استان‌های ایران، از جمله در یزد، تاریخچه ای بسیار طولانی دارد و در گذشته به عنوان یکی از حرفه‌های مهم و شاخص در نواحی مهریز، ندوشن، عقدا و اردکان، خضر آباد و روستای سخوید به شمار می‌آمده است. این حرفه دیرینه استان گرچه در بین مردمان این دیار سال‌ها دوام یافته و هنوز هم کم و بیش به حیات خویش ادامه می‌دهد اما رفته رفته با تحولات جدید و مدرن، از رونق آن کاسته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: در گذشته که کارگاه ‌های آهنگری فعال بودند، عمدتا وسایل مورد نیاز کشاورزان، نانوایان، قالی‌بافان، زیلوبافان، باغداران، نعلبندان و انواع وسایل مورد نیاز منازل را تهیه می‌کردند که این وسایل عبارت بود از قندچین یا قندشکن، چاقو، کلنگ، قیچی، انبر، شمشیر، پره‌ های آهنی(دیسک)، چرخ خرمن کوب؛ نعل و میخ برای نعل بندی ستوران، چفت، حلقه و میخ در، کلید، قفل و...

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق بررسی‌های انجام شده، از ۳۳ کارگاه سنتی آهنگری در استان ۵ کارگاه فعال است و درهر کارگاه ۲ نفر به تولید مصنوعات از قبیل انواع چاقو، قیچی، کارد، قندچین، قپان و غیره اشتغال دارند، گفت: قند چنین سازی یکی از مشاغل مربوط به آهنگری سنتی است که در منطقه ندوشن و همچنین نیر و سخوید شهرستان تفت استان یزد دایر است.

دانش یزدی در ادامه اشاره ای به استادکاران فعال در زمینه ساخت قندچین در استان داشت و گفت: استاد حسین علی جعفری از ابزارسازان معروف و با سابقه منطقه ندوشن است که با وجود بیش از ۷۰ سال سن و ۲۰ سال سابقه کار، هنوز به ساختن قندچین مشغول می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ از استادان محمد حسن سکاک، خواجه منصوری، حاج محمد ابویی، سید محمد اشرف و محمد جماشی  نیز به عنوان دیگر ابزارسازان معروف و با سابقه استان یاد کرد و افزود: این افراد از معدود کسانی هستند که هنوز هم با وجود کهولت سن در این حرفه مشغول به کار و آموزش می باشند.

گفتنی است: مهارت ساخت سنتی قندچین در ندوشن اخیرا با ‌شماره ۱۰۱ در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری کشور به‌ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.