جامعه:معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اولویت نخست این وزارتخانه آموزش ابتدایی است در تشریح چرایی این مساله اظهار داشت:اگر قرار باشد کاری صورت بگیرد و تحولی ایجاد شود این کار باید از مقطع ابتدایی شروع شود نه مقاطع بالاتر و دانشگاه ها و این نکته ای است که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشته اند.

اجرای شتابزده طرح ها نیروی خدماتی را هم معلم کرد!

مسعود حیدری معینی:دکتر رضوان حکیم زاده در پاسخ به اینکه چرا برغم اهمیت مقطع ابتدایی پس از کناره گیری معاون قبلی تصدی این بخش در وزارت آموزش و پرورش به حال خود رها شد گفت:به دلیل اهمیت این مقطع و وسواس لازم امکان جایگزینی در کوتاه مدت نبود.

وی در ادامه افزود: با توجه به جمع آوری مستندات و تحقیقات علمی صورت گرفته در آموزش و پرورش سازمان های دیگر ما باید به این مقطع کمک کنند تا مدرسه ای مطلوب را در مقطع ابتدایی شکل دهیم و سپس مسایل دیگر را حل کنیم.

حکیم زاده در ادامه در خصوص تخصیص بودجه این دوره آموزشی نیز اظهار داشت:طی چند ماه اخیر رشد خوبی را در تخصیص اعتبار مصوب دوره ابتدایی شاهد بودیم و در عمل توانستیم این بودجه را در بین استان ها تقسیم کنیم .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود:تا دی ماه سال گذشته حدود ۸ درصد از بودجه مورد نظر جذب شده بود که با پیگیری های لازم در پایان سال توانستیم به رقمی که سازمان برنامه و بودجه برای این بخش در نظر گرفته بود برسیم .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه چه عواملی سبب می شود که آمار دانش آموزی در مقطع ابتدایی مثلاً رقم ۳۴نفر برای یک کلاس درس تعریف شود گفت:به طور قطع عدد۳۴عدد مطلوبی برای نرم دانش آموزی نیست ولی عوامل متعددی از جمله تراکم جمعیت و شرایط اقلیمی موثر بر پراکندگی جمعیت در ایران سبب شده تا در برخی نقاط با انبوه دانش آموز و در برخی از نقاط کلاس هایی حتی با یک یا چند دانش آموز مواجه شویم.

اگر بخواهیم آموزش با کیفیتی داشته باشیم قطعاً باید به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنیم که لازمه آن کاهش نرم دانش آموزی چرا که معلم باید فرصت لازم برای شناخت وتربیت دانش آموزان را هم داشته باشد.حکیم زاده در ادامه اظهار امیدواری کرد که با جذب نیروی انسانی کار آمد در مناطق پرجمعیت بتوان این نرم را کاهش داد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مقایسه تعداد معلمان مقطع ابتدایی با نرم های استاندارد جهانی گفت:با توجه به استاندارد های تعریف شده نسبت دانش آموزی در کشور ما به معلمان ابتدایی بیشتر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد:اگر بخواهیم آموزش با کیفیتی داشته باشیم قطعاً باید به سمت استانداردهای جهانی حرکت کنیم که لازمه آن کاهش نرم دانش آموزی چرا که معلم باید فرصت لازم برای شناخت وتربیت دانش آموزان را هم داشته باشد.

دکتر حکیم زاده در پاسخ به اینکه چرا همچنان شاهد حضور افراد و معلمان غیر متخصص و غیر مرتبط به این رشته در مقطع ابتدایی هستیم اظهار داشت:یکی از دلایل این مساله را می توان اجرای طرح شتابزده،۳،۳،۶ دانست که بدون پیش بینی لازم اتفاق افتاد و حتی از نیروهای خدماتی به این بخش وارد شدند ،البته اکثر معلمان ما در ابتدایی متخصص و همچنین بسیار زحمتکش هستند.

وی در خصوص مهمترین چالش طرح ارزشیابی توصیفی نیز گفت:در این روش ارزشیابی برای یادگیری است و منظور مقدار یادگیری نیست که آن را با اعداد و ارقام بیان کنیم اما زمینه سازی مناسب یعنی تغییر نگرش معلمان و خانواده ها و ایجاد زیر ساخت های مناسب برای اجرای طرح آن طور که باید و شاید اتفاق نیفتاده است .

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به برنامه های این معاونت برای ارزشیابی توصیفی نیز اشاره کرد و افزود:یکی از برنامه های اصلی ما آسیب شناسی و اصلاح برنامه ارزشیابی توصیفی است .برای این منظور تحقیقاتی را که در مورد کارهایی که تا به حال در این حوزه انجام شده مورد بررسی قرار داده ایم و با تشکیل یک گروه کانونی به ابعاد مختلف مسئله پرداخته ایم ضمن آنکه نظرات نماینده معلمان و معاونان استان ها را در این خصوص گرد آوری کردیم .

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از چالش های اساسی در این زمینه وجود آزمون های استعدادهای درخشان برای پایه هفتم است.ما نمی توانیم دانش آموزی را  ۶سال به روش توصیفی ارزشیابی کنیم تا یک باره برای سخت ترین آزمون تست آماده شود.

بنابراین یک سری موسسات به موازات آموزش و پرورش شروع به آموزش دانش آموزان می کنند که خانواده ها در جریان روند اشتباه کار آن ها نیستند و رسانه در این بخش می تواند به کمک آموزش و پرورش بیاید تا اطلاع رسانی دقیقی انجام شود و مردم آگاه شوند چرا که این آزمون های تستی و غیره برای تیزهوشان ضررهای جدی برای دانش آموزان و جامعه دارد.

حکیم زاده در خاتمه به تشریح طرح کار آمد که برای توانمند سازی معلمان ابتدایی در نظر گرفته شده است پرداخت و گفت:در این طرح معلمان بر اساس به اشتراک گذاشتن اطلاعات با هم و گفت و شنود باعث ارتقای یکدیگر می شوند که این امر فراتر از درس پژوهی خواهد بود .این طرح در وهله نخست و به عنوان پایلوت در مناطق محروم اجرا خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.