یزد ـ مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد گفت: مراسم روضه قنبریکی از میراث ناملموس استان یزد با ‌شماره ۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مراسم روضه قنبر بافق ثبت ملی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان یزد، فاطمه دانش یزدی اظهار داشت: اواخر سال ۱۳۹۵ با برگزاری جلسه کمیته ثبت ناملموس کشور، مراسم روضه قنبر واجد ارزش ثبت شناخته شد که با طی روند اداری، ثبت ملی آن از سوی سازمان میراث فرهنگی و استاندار یزد ابلاغ شد.

وی افزود: مراسم روضه قنبر نماد ضربت خوردن مولای متقیان است که با آداب خاصی در شهرستان بافق استان یزد برگزار می شود و این مراسم به عنوان یکی از آیین ها و رسوم مردم بافق در ایام ماه مبارک رمضان به شمار می رود که از سالهای دور در این شهرستان رسم بوده و از روز نوزدهم تا شب بیست و هفتم ماه رمضان خوانده می شود.

دانش یزدی با بیان اینکه این روضه بیشتر مخصوص بانوان است و با توزیع و طلب حاجت در این چند روز همراه است، گفت: قنبر از غلامان حضرت علی (ع) بوده که فردی در این مراسم با حالاتی شبیه درویشان، لباس سفیدی بر تن می کند و با کلاه سفید کشکولی که نماد دوستی حضرت علی است، مراسم را اجرا می کند.

دانش یزدی با اشاره به اینکه در این مراسم دو شخصیت دیگر نیز حضور دارند که یکی نقش حضرت زینب (س) را با لباس بلند و مشکی و شخصیت دیگر نقش ام کلثوم را بازی می کند، تصریح کرد: این مراسم هم اکنون نیز در شهرستان بافق برای طلب حاجت و

و رفع گرفتاری برگزار می شود و احترام خاصی در بین مردم این شهرستان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.