قزوین- رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: در سال ۹۵ تعداد هشت هزار و ۲۳۳ رأس گاو و گوساله، ۳۴ هزار و ۶۵ رأس گوسفند و بز مورد واکسیناسیون قرار گرفته است.

بیش از ۴۲ هزار رأس دام در شهرستان قزوین علیه بروسلوز واکسینه شدند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین، عیسی غیاث‌یزدی اظهار داشت: گروه‌های شغلی فراوانی از قبیل دامپزشکان، دامداران، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان، زنان روستایی، مصرف‌کنندگان محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نجوشیده در معرض خطر ابتلا به بیماری تب مالت هستند و با توجه به راه‌های ورود این باکتری به بدن انسان از قبیل خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی آلوده و یا پاشیده شدن ترشحات آلوده به پوست خراشیده شده، چشم و فضای دهان یا بینی، نیازمند کنترل و پیشگیری بیشتری دارد که این امر خطیر به عهده دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: بیماری بروسلوز در فصل بهار و تابستان از شدت بیشتری برخوردار است و ابتلا به این بیماری در روستائیان در مقایسه با شهرنشینان به نسبت ۸۰ به ۲۰ رخ می‌دهد بنابراین خسارت‌های شدیدی را از قبیل کاهش تولیدات دامی بر اثر سقط جنین و هزینه‌های کنترلی و درمانی فراوانی را در بر خواهد داشت.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین افزود: رعایت مواردی از قبیل  واکسیناسیون به موقع دام‌ها، شستشو و گندزدایی دامداری، محل زایمان و تجهیزات و همچنین عدم خوردن و یا نوشیدن محصولات لبنی نجوشیده، معدوم‌سازی مناسب جنین سقط شده، جفت و سایر ترشحات، استفاده از دستکش، ماسک و عینک در هنگام کمک به زایمان و تیمار دام می‌تواند تا حد بالایی از ابتلا به این بیماری هزار چهره جلوگیری کند و تنها راه پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون و خونگیری از دام‌ها است.

غیاث‌یزدی عنوان کرد: بیماری بروسلوز( تب مالت) یکی از مهم‌ترین بیماری‌های باکتریایی قابل انتقال بین انسان و حیوان است و از جنبه های اقتصادی و بهداشت عمومی مورد توجه ویژه قرار دارد.

این مسؤول در پایان به تعداد دام‌های واکسینه شده در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال ۹۵ تعداد هشت هزار و ۲۳۳ رأس گاو و گوساله، ۳۴ هزار و ۶۵ رأس گوسفند و بز مورد واکسیناسیون قرار گرفته و همچنین تعداد ۱۳ هزار و ۳۹ رأس دام بزرگ خونگیری و برای انجام آزمایشات به آزمایشگاه اداره‌کل استان ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.