این سند حاوی یک سری مفادی است که اجرای آن برای کشور ما ضرری ندارد و در مغایرت با فرهنگ ما نیست. اما از طرفی بندهایی در این سند آمده که باتوجه به فرهنگ غربی تدوین شده و سازگار با عقاید ایرانی اسلامی نیست.

چرا مسئولین دولتی با وجود اجباری نبودن، ۲۰۳۰ را امضا کردند؟/ پشت پرده ی پذیرش این سند چیست؟

  به گزارش «قدس آنلاین»،  علی کنگاوری، استاد دانشگاه پیام‌نور تهران به تحلیل سند ۲۰۳۰ پرداخت.
کنگاوری درخصوص اجرای این سند از سوی دولت باتوجه به مخالفت های علنی مراجع و رهبری، افزود: «علت این است که سند ۲۰۳۰ یک توافق دوپهلو است. این سند حاوی یک سری مفادی است که اجرای آن برای کشور ما ضرری ندارد و در مغایرت با فرهنگ ما نیست. اما از طرفی بندهایی در این سند آمده که باتوجه به فرهنگ غربی تدوین شده و سازگار با عقاید ایرانی اسلامی نیست. افرادی که حامی این سند هستند عموماً نقص های آن را نادیده می‌گیرند و فقط به حسنات آن توجه می‌کنند. لذا تمام بحث های به وجود آمده به خاطر همین رویکرد است».
وی درباره اجباری بودن یا اختیاری بودن پذیرش این سند، عنوان کرد:
«در مجامع بین المللی اجباری برای پذیرش این سند وجود ندارد اما هنگامی که این سند از طرف مسئولان یک کشور امضا شود، اجرای آن اجباری می‌شود. حال باید از مسئولان دولتی پرسید برای چه هدفی این سند را پذیرفتند و در حال حاضر اجرای آن را برای کشور اجباری کردند. به طور کلی زمانی که ایران در سال ۱۳۲۷ به عضویت یونسکو در آمد، یک سری تعهدات را قبول کردیم. اما در سال ۶۶ هیئت وزیران، اساسنامه اصلاحی کمیسیون ملی یونسکو را تصویب کردند و ایران به عضویت منطقه‌ای این سازمان درآمد که کشور هایی مانند افغانستان و پاکستان در آن عضو هستند. اما از آن سال تا کنون سندی به ما اجبار نشده و این اولین بار است که با امضای یک سند، اجرای آن برایمان به حالت اجباری در آمده است».
کنگاوری در رابطه با واگذاری نظارت اجرایی این سند به کشورها غربی، اظهار داشت:
«این سند به طور کلی ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف جزئی را دنبال می‌کند. اما بندهایی که علیه منافع و اعتقادات جمهوری اسلامی است شامل ۳ الی ۴ بند در این سند می‌شود. مثلا بحث برابری زن و مرد. نه به معنای این که زن چون جنسیت زنانه دارد و مرد جنسیت مردانه دارد، این برابری و تساوی وجود داشته باشد. بلکه طبق مفاد این سند، به گونه‌ای است بحث های لیبرال دموکراسی را مطرح می‌کند و باتوجه به بحث هایی که مطرح می‌شود نقش زن در زندگی و خانه باخته می‌شود و از روحیات زنانه‌اش فاصله می‌گیرد. این موضوعی است که آمریکا و غرب در حال حاضر با آن مواجه است و اگر قرار باشد ما نیز چنین فرهنگی را در پیش گیریم قطعاً جامعه با چنین مشکلاتی مواجه خواهد شد».
وی در ادامه تصریح کرد:
«بحث دیگری که وجود دارد واگذاری نظارت ها به کشورهای غربی است. این باعث می‌شود راه نفوذ برای آنها باز شود و مستشاران خارجی در امور داخلی دخالت کنند و به ما امر و نهی کنند. این پیامد برای ما بسیار خطرناک است که دوباره راه نفوذ خارجی ها به کشور باز می‌شود. مطرح ترین بحث در این قالب آموزش های جنسی است. این آموزش ها در سنین پایین اقدام قابل قبولی نیست و در نظام آموزشی ما بی سابقه بوده است. به همین جهت سند ۲۰۳۰ به یک پروژه خاموش علیه فرهنگ کشور تبدیل شده. احتمالا به همین دلیل بوده که افراد امضا کننده و ابلاغ کننده به نهادها آن را به صورت بی سر و صدا در کشور اجرایی کردند».
کنگاوری در پایان درباره اینکه اگر به ازای اجرای این سند گشایش های اقتصادی در کشور اتفاق بیافتد این اقدام درست بوده یا خیر، اضافه کرد:
«آموزه های دینی و فرهنگ کشور ما ارزش های معنوی را فدای ارزش های مادی نمی‌کند. هدف از آفرینش انسان نیز چنین نیست. در قرآن نیز چنین آمده و خداوند هدف خلقت انسان را عبد بودن و عبادت می‌داند. اما کسانی که در دنیا زندگی را با عینک لیبرالی و آزادی های مطلق درتمام زمینه ها از جمله مسائل جنسی می‌بینند، چنین اعتقادی ندارند. در انتها باید عرض کنم با اجرای این سند یک روزنه برای ورود بقیه مسائلی که خط قرمز نظام هستد باز می‌شود و کم‌کم پایبندی به ارزش ها از بین می‌رود».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.