عربستان دست به اقدامات مذبوحانه ای برای اعلام حضور در منطقه زده‌اند. متاسفانه همین کشورها در منطقه بیشترین سیاست های حمایتی از تروریست ها را در پیش گرفتند و اکنون برای ریشه کن کردن تروریست از منطقه با حامی اصلی تروریست در جهان ائتلاف می‌کنند.

 برقراری ارتباط با ایران به نفع کشورهای عربی است

   به گزارش «قدس آنلاین»،  کرم‌الله پالیزبان، استاد دانشگاه فرهنگیان ایلام به تحلیل شرایط سیاست خارجی کشور و حضور ترامپ در خاورمیانه پرداخت.
وی درخصوص موفقیت ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحریم های مجدد سنای این کشور علیه ایران و ائتلاف آمریکا با کشورهای حوزه خلیج فارس، اظهار داشت:
«بهتر است بدانید ما چند دسته تحریم داریم. قسمتی از تحریم ها مربوط می‌شود به تحریم های هسته‌ای که با سند برجام و تضمین هایی که گروه ۱+۵ از قبل به کشور ما داده بود که باید رفع شود. اما با این وجود در زمینه تحریم های بانکی هنوز کارشکنی هایی از طرف آمریکا صورت می‌گیرد و ما نتوانستیم وارد سیستم بانکداری جهانی شویم. لذا اگر شرایط به همین منوال پیش برود، باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری با اینکه ما ناقض برجام نیستیم اما اگر آنها در اجرا برجام را پاره بکنند ما آن را آتش خواهیم زد».
پالیزبان در ادامه تصریح کرد:
«این سیاستی است که دولت دوازدهم باید در پیش گیرد. ما باید در آینده منتظر تحرکات بعدی گروه۱+۵ بمانیم و اگر کوچکترین نقضی از جانب آنها رخ داد سریعاً اقدام متقابل نشان دهیم. هیچ عقل سلیمی در برابر عهدشکنی های مکرر طرف مقابل آرام نخواهد نشست».
وی در رابطه با اقدامات اخیر عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس و ائتلافشان با آمریکا، تاکید داشت:
«این کشورها به خصوص عربستان دست به اقدامات مذبوحانه ای برای اعلام حضور در منطقه زده‌اند. متاسفانه همین کشورها در منطقه بیشترین سیاست های حمایتی از تروریست ها را در پیش گرفتند و اکنون برای ریشه کن کردن تروریست از منطقه با حامی اصلی تروریست در جهان ائتلاف می‌کنند. خود عربستان در این مدت حمایت های علنی از مخالفان سوری داشته و جنگ افروزی او باعث شده در حال حاضر یمن چنین وضعیتی داشته باشد. اقدامات ناشایست آنها به اینجا ختم نمی‌شود».
پالیزبان در همین راستا اشاره کرد:
«جالب است بدانید یکی از اهداف سفر ترامپ به عربستان و پس از آن اسرائیل برقراری رابطه مستقیم و عمیق بین این دو کشور بوده است. آنها فکر می‌کنند با برقراری رابطه با آمریکا می‌توانند برای کشور خود امنیت سازی کنند و روی ضعف ها و شکست های خود در منطقه درپوش بگذارند. به عقیده من، همانگونه که ترامپ و پس از آن مقام معظم رهبری فرمودند، عربستان به یک گاو شیرده برای آمریکا تبدیل شده و تا زمانیکه ارتباط حاکمان آن با ایالات متحده برای آمریکا سود داشته باشد اوضاع به همین ترتیب خواهد بود».
وی در انتها درباره حمایت های اخیر امیر قطر از ایران و شرکت نکردن این کشور در ائتلاف عربی-آمریکایی، اضافه کرد:
«امیر جوان قطر برعکس حاکمان قبلی این کشور، از سیاست های عربستان به صورت کورکورانه حمایت نمی‌کند. آنها به چشم خودشان شکست ای اخیر عربستان در منطقه را دیدند و متوجه شدند با این شیوه هیچ امتیازی نصیب‌شان نمی‌شود. از این رو قطر اقدامات ایران را در منطقه مشاهده کرده و از تاثیرگذاری کشور ما در مبارزه با تروریست در منطقه مطلع گشته است. به همین جهت قطر ترجیح داده در شرایط فعلی از ما حمایت کند و به عربستان و آمریکا پشت کرده است».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.