مدیر سابق بانک سرمایه گفت: وجود موازی کاری در صدور مجوز برای فعالیت موسسات مالی و اعتباری باعث ایجاد موسساتی شده که این روزها یکی از معضلات اساسی مردم و بانک مرکزی را تشکیل می دهند.

مجوز موسساتی که برای مردم دردسر ساز شدند از  طرق غیر اصولی صادر شده/ موسسات مالی بدهکار پول مردم را در زمینه های غیر قابل برگشت مصرف کردند

اختصاصی قدس آنلاین- بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیرعامل سابق بانک های صادرات و سرمایه در گفتگو با قدس آنلاین به موازی کاری در ارائه مجوز میان بانک مرکزی و وزارت کار و تعاون اشاره کرده و اظهار داشت: بعضی از موسسات سرمایه گذاری به عنوان تعاونی اعتباری و برخی به عنوان صندوق قرض الحسنه مجوز گرفته و فعالیت می کنند. وی با بیان اینکه این تنها یک مجوز برای این گونه موسسات است، ادامه داد: با این حال براساس قانون باید صدور هرگونه مجوز فعالیت پولی و بانکی زیر نظر بانک مرکزی باشد. لذا این تعارضی است که مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده است.
حسینی هاشمی خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد کمیته امور صنفی یا تعاون مجوزی در هر گونه فعالیت پولی و بانکی از جمله سرمایه گذاری، صندوق قرض الحسنه و چه  صرافی، صادر کند این اقدام باید زیر نظر بانک مرکزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه به تازگی بدون اجازه بانک مرکزی مجوزی برای فعالیت به موسسات تعاونی اعتباری داده نمی شود، افزود: تعدادی موسسه در گذشته به این صورت مجوز گرفته و اقدام به جذب سرمایه مردم کرده اند که همین امر در حال حاضر تبدیل به معضلی برای مردم شده است.
این اقتصاددان با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در ساماندهی این موسسات پولی و بانکی، به قدس آنلاین گفت: بانک مرکزی می خواهد یا این موسسات غیرمجاز حذف شده و یا براساس ضوابط بانک مرکزی فعالیت کنند و سپرده های مردمی را به صورت قانونی دریافت کرده و سودهای قانونی به مردم بدهند.
وی افزود: با این حال، این موسسات پول مردم را در زمینه هایی مصرف کرده اند که قابلیت بازگشت ندارد و اگر بانک مرکزی بخواهد از فعالیت این موسسات جلوگیری کند، برای سپرده گذاران مشکلاتی ایجاد می شود.
حسینی هاشمی با تأکید بر اینکه این معضل به سادگی حل نمی شود، افزود: این موسسات پولی و بانکی غیرمجاز الان به چالشی جدی برای بانک مرکزی تبدیل شده اند.
وی همچنین با اشاره به این نکته که مسئولیت بازگشت سرمایه برای افرادی که در این موسسات سرمایه گذاری کرده اند، با خود آن ها است، ادامه داد: گاهی موسسه مالی و اعتباری بدون مجوز به قدری فعالیت خود را گسترده است که بانک مرکزی وارد عمل شده تا برای بازگشت سرمایه مردم متولی پیدا کند.
حسینی هاشمی در خاتمه خاطرنشان کرد: تا کنون موسسات مالی و اعتباری مانند میزان و ثامن الحجج(ع) تحت نظر بانک های صادرات و پارسیان سرمایه های سپرده گذاران را به آن ها بازگردانده یا در حال بازگرداندن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.