قزوین- نماینده ولی‌فقیه در قزوین گفت: انجام واجبات، ترک محرمات، داشتن تقوا، اطاعت از خداوند و پیامبر (ص) هرکدام یک‌رشته درسی است که باید در این رشته‌ها قبول شویم، زیرا ایمان بدون عمل برای سعادتمندی انسان کفایت نمی‌کند.

ایمان بدون عمل، برای سعادتمندی انسان کفایت نمی‌کند
به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن مسجد امام خمینی (ره) غیاث آباد قزوین با اشاره به بحث دعا در سوره انفال اظهار کرد: در آیه ۲۰ این سوره آمده؛ ای کسانی که ایمان آوردید همین‌که گفتید ایمان آوردید کافی نیست، بلکه باید در میدان عمل نیز ایمان خود را نشان دهید.
نماینده ولی‌فقیه در قزوین افزود: داشتن ایمان به معنای قبولی در دانشگاه خداست و باید در درس‌های بیان‌شده از سوی خداوند در این دانشگاه الهی، نمره قبولی کسب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: انجام واجبات، ترک محرمات، داشتن تقوا، اطاعت از خداوند و پیامبر (ص) هرکدام یک‌رشته درسی است که باید پسازایمان آوردن به خدای متعال در این رشته‌ها قبول شویم، ایمان بدون عمل برای سعادتمندی انسان کفایت نمی‌کند.
امام‌جمعه قزوین اضافه کرد: در سوره انفال آمده است که مثل افرادی نباشید که می‌گویند، شنیدیم اما واقعاً نشنیده‌اند، گاهی ما آیات الهی را با تجوید و قرائت زیبایی گوش می‌دهیم اما فقط به صدای زیبای این قاری توجه کردیم و معانی و محتوای آن را درک نکردیم.
وی تصریح کرد: قرآن می‌گوید مثل افرادی نباشید که می‌گویند شنیدیم اما درواقع نشنیدند، گاهی ما آیات الهی را می‌شنویم اما پیام و مأموریت آن کلام خداوند را دریافت نمی‌کنیم خداوند در قرآن کریم ما را از این موضوع بر حذر داشته است.
این کارشناس قرآنی تأکید کرد: بدترین جنبندگان آن‌هایی هستند که کر و لال‌اند، یعنی نه چیزی به وجود آن‌ها منتقل می‌شود و نه چیزی از آن‌ها صادر می‌شود، نه چیزی می‌فهمند نه چیزی می‌فهمانند، نه‌حرفی برای گفتن دارند و نه گوشی برای شنیدن، این افراد دارای عقل فلج و قلبی مریض هستند و در این افراد خیری وجود ندارد.
وی تصریح کرد: گاهی عده‌ای لجاجت می‌ورزند و در مقابل فهمیدن مقاومت می‌کنند و نمی‌توانند مرز بین حق و باطل را درک کنند، این افراد لیاقت هدایت خداوند را ندارند.
آیت‌الله عابدینی یادآور شد: آیه ۲۹ سوره انفال می‌گوید اگر اهل تقوا باشید، خداوند به شما قدرت تشخیص حق از باطل را می‌دهد.
وی مطرح کرد: در سوره انفال، دعایی از سمت خدا به‌سوی بندگانش واردشده است که خداوند می‌خواهد ما دعوت او را اجابت کنیم؛ در این بخش از سوره پروردگار عالم می‌گوید، خدا و رسول را اجابت کنید، طبق این دعوت الهی ما نباید فقط نگاهمان به زندگی حیوانی باشد بلکه حیات انسانی را باید جدی بگیریم.
نماینده ولی‌فقیه در قزوین با اشاره به اینکه خداوند ما را به انسان بودن و زندگی انسانی دعوت کرده است، گفت: در این سوره آمده است؛ بدانید که خدا از خود انسان به خود او نزدیک‌تر است و بدانید همه به‌سوی خدا محشور می‌شویم و به‌سوی او برمی‌گردید.
وی بابیان اینکه آیات ۳۲ و ۳۳ دعای انسان‌های بی‌معرفت و خدانشناس است، تصریح کرد: افرادی که با ائمه و پیامبران لجاجت دارند، در این آیه با کنار گذاشتن فهم و عقل انسانی از خداوند می‌خواهند اگر فرستاده‌ای از سوی تو برای هدایت ما فرستاده‌شده است عذاب آسمانی را بر ما نازل کن.
امام‌جمعه قزوین افزود: این افراد نادان و جاهل به‌جای طلب بخشش و آمرزش گناهان و رحمت از خدا، طلب تعجیل در عذاب الهی می‌کنند که خداوند در جواب آن‌ها فرمود؛ ای پیامبر تا تو در میان این امت هستی آن‌ها را عذاب نمی‌کنم.
وی خاطرنشان کرد: ما دو نوع امان الهی داریم، یک مورد حضور پیامبر در میان امت و دیگری گسترش استغفار و طلب بخشش در میان مردم است که مانع عذاب الهی می‌شود، طلب استغفار به معنای طلب دعاست یعنی خدایا مرا مشمول بخشش و رحمت خود قرار بده.
این کارشناس قرآنی در پایان گفت: در آیه ۴۵ سوره انفال خداوند می‌فرماید؛ ای کسانی که ایمان آوردید زمانی که در مقابل دشمنان قرار گرفتید، ثابت‌قدم باشید و باخدای متعال ارتباط برقرار کنید و وعده‌های او را به یاد بیاورید.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.