مشهد-نماینده مردم چناران درخصوص اعلام نظر وزیر کشور مبنی بر مختمومه شدن پرونده پدیده از نظر این وزارتخانه اظهار داشت: پرونده پدیده زمانی مختومه می‌شود که مردم بتوانند به حق و حقوق خودشان برسند.

دولت نسبت به سهامداران پدیده مسئول است

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی معتقدند که البته یکسری اقدام‌ها توسط دولت برای رفع مشکل پدیده انجام شده است، اما اینکه حالا از سوی وزارت کشور اعلام شود که از نظر دولت پرونده پدیده مختومه است، حرف دقیقی نیست چرا که از نظر مردم مسئول به هم ریختگی پدیده، دولت است.

دولت مقصر از هم پاشیدگی پدیده

محمد دهقان در این رابطه افزود: دولت با دخالت غیر کارشناسی و شاید هم با برخی بی‌تدبیری‌ها و بی‌دقتی‌ها، بنایی را که هر چند ناقص و دارای اشکالاتی بوده، از هم پاشیده است و چون مسبب آن خود دولت بوده، اکنون نمی‌تواند از مسئولیت فرار کند.
وی اضافه کرد: زمانی دولت می‌تواند، پرونده پدیده را مختومه اعلام کند که این پروژه به طور کامل سر پا باشد و کار به ثمر بنشیند و مردم بتوانند براحتی به آن حقی که داشتند، برسند. باید توجه داشت که قیمت سهام پدیده در زمانی که دولت جلوی ادامه فعالیت این پروژه را گرفت، بیش از ۱۲ هزار تومان بود در حالی که برخی از مردم سهام پدیده را در همین رنج قیمتی بالا خریداری کردند.

شانه خالی کردن از مسئولیت

وی با بیان اینکه سهامداران، دولت را مسبب فروپاشی پدیده می‌دانند، اضافه کرد: دولت زمانی می‌تواند از زیر بار مسئولیت پدیده شانه خالی کنند که پولی که مردم برای خرید سهام پرداخت کردند به آنان بازگردانده شود.
وی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، پدیده دچار اختلال شد، گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، می‌دانستیم که یکسری تخلفات ساختمانی و بی‌قانونی در پروژه پدیده وجود دارد و چندین بار نسبت به موارد تخلف و رفتارهای غیر قانونی به مسئولان وقت هشدار داده شد.
 نمانیده مردم چناران، طرقبه - شاندیز و گلبهار با بیان اینکه به شخصه انتقاداتی نسبت به این پروژه داشته و مطرح کردم، یادآور شد: با این حال معتقد بودم که این روند قابل اصلاح است نه اینکه به گونه‌ای برخورد شود که به طور کامل کار متوقف و حقوق مردم تضییع شود.
وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده از سوی دولت برای پدیده گفت: اکنون بعد از چند سال یکسری از اقدام‌ها مانند اعطای مجوز و تسهیلات به پدیده توسط دولت انجام شده است که البته کارهای خوبی است، اما بحث این است که دولت می‌توانست همین کارها را در همان ۶ ماهه اول و زمان بروز مشکل برای پدیده انجام دهد بدون اینکه پروژه به طور کامل متوقف شود تا امید مردم از بین نرود.

ورود پر حجم قبل از انتخابات

دهقان با بیان اینکه همه این کارها و مجوزهای صادره برای پدیده بعد از سه سال انجام شد، گفت: جای سؤال است که چرا همان اوایل این کارها انجام نشد. دولت با قضایی و امنیتی کردن موضوع پدیده برای مردم مشکل ایجاد کرد و بعد از چند سال به سمتی کاری رفت که همان اوایل بروز مشکل می‌توانست، انجام دهد.
وی اضافه کرد: اکنون هم گفته وزیر کشور مبنی بر مختومه شدن پرونده پدیده درست نیست. قبل از انتخابات بسیار پر حجم برای پدیده وارد میدان شدند و تبلیغات کردند، اما حالا می‌گویند که کار از نظر ما مختومه است در حالی که باید پرسید چرا قبل از انتخابات این مسئله عنوان نشد.

مدیران منسوب دولت

وی دراین باره که مشکل اصلی سهامداران پدیده با همه اقدام‌های خوب دولت برای رفع مشکلات این پروژه از جمله اعطای تسهیلات و صدور مجوزهای لازم بحث نقدشوندگی سهام است و در پاسخ به اینکه این مسئله کی حل می‌شود، گفت: این موضوع به مدیران و مسئولانی که از سوی دولت برای پدیده منسوب می‌شوند، بستگی دارد. بر روی کاغذ یکسری کارها انجام شده است، اما اگر قرار باشد، پدیده به رونق قبلی برگردد، حمایت و پشتیبانی همه جانبه دولت را می‌طلبد. بنابراین دولت اکنون نمی‌تواند خود را از معرکه پدیده بیرون بکشد و باید همچنان پای کار باشد.
وی در این باره که گویا قرار است، سهامداران در مدیریت پدیده نقش داشته باشند، گفت: هر چند اصل کار مثبت است، اما همین هم اگر مورد توجه جدی قرار نگیرد، ممکن است، خطری ایجاد کند چرا که ممکن است یکسری افرادی وارد شوند که معلوم نیست، شایستگی لازم را داشته باشند. دهقان اضافه کرد: رها کردن پدیده به حال خودش ممکن است روی قیمت سهام اثر بگذارد و خیلی بالا نرود. هر چند این امکان هم وجود دارد که افرادی قوی سرکار بیایند و کار و قیمت سهام رونق بگیرد. با این همه دولت تا زمان رونق پدیده نباید از این پروژه خارج شود و همچنان باید حمایت مالی و تسهیلاتی را ادامه دهد و بتدریج مسئولیت را به سهامداران واگذار کند.

شرایط نابسامان پدیده

حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: امروز پدیده در یک شرایط نابسامانی شدید قرار دارد. البته باید توجه داشت که اقدام‌های خوبی هم  از سوی دولت برای رفع مشکل پدیده انجام شده است، اما کافی نیست و وزارت کشور باید همچنان کمک و حمایت لازم را از پدیده داشته باشد تا این پروژه بتواند به مسیر مطلوب خود برسد.

بی انگیزه بودن سرمایه گذاران خرد و کلان

وی اضافه کرد: الآن در وضعیتی که پدیده قرار گرفته است و برند آن آسیب شدیدی متحمل شده است، انگیزه مردم برای خرید و فروش سهام آن بشدت پایین آمده است و این موضوع متوقف است و هیچ سرمایه‌گذاری اعم از خرد و کلان ورود نمی‌یابد و تمایلی ندارد. بنابراین باید حمایت و پشتیبانی دولت همچنان ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه دولت و وزارت کشور در خصوص پدیده به طور مستقیم دارای مسئولیت است، تصریح کرد: قابل قبول نیست که دستگاه‌های اجرایی و دولتی بگویند در خصوص پدیده مسئول نیستند چرا که در زمان خودش می‌بایست جلوگیری می‌کردند.

سهیم بودن دستگاه‌های دولتی در تخلفات پدیده

نماینده مردم مشهد و کلات ادامه داد: وقتی مجموعه‌ای در کشور شروع به فعالیت می‌کند، حتی اگر ضمانت های قانونی را نداشته باشد، باید دستگاه‌های اجرایی و نظارتی جلوی کار را همان ابتدا بگیرند و اگر بگذارند کار ادامه یابد، مقصر هستند. بنابراین دستگاه‌های دولتی و اجرایی در این خصوص مقصر هستند.
وی با تأکید بر اینکه نباید مردم را در مشکلات ایجاد شده تنها گذاشت، گفت: باید برای رفع مشکل مردم کمک کرد.
پژمانفر یادآورشد: اتفاقاً دستگاه‌های اجرایی مشکل داشتند چون اگر از همان ابتدا اعلام می‌کردند که پدیده غیر قانونی است به طور حتم هیچ فردی حتی ریالی در این پروژه سرمایه گذاری نمی‌کرد. بنابراین اگر سرمایه گذاری انجام شده به خاطر کوتاهی دستگاه‌های اجرایی است که بموقع ورود نیافتند. بنابراین دستگاه‌های اجرایی و دولت برای مردم مشکل ایجاد کردند و اکنون هم باید پای کار باشند.

فشار به دولت
وی در این باره که این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت، اذعان داشت: باید در این خصوص تلاش کرد و از دولت بخواهیم که خودش را از پروژه پدیده بیرون نکشد و بداند که وظیفه‌اش در برابر مردم و سهامداران پدیده تمام نشده است و باید این حمایت و پشیبانی را ادامه دهد تا پروژه به سرانجام برسد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که اکنون زمان مناسبی نیست که دولت بخواهد، خودش را در موضوع پدیده کنار بکشد و باید مسئولیت‌پذیر و پای کار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.