شورای همکاری خلیج فارس که یکی از اصلی‌ترین کارکردهای آن حل اختلافات میان اعضا است؛ از زمان بروز بحران هیچ واکنشی از خود بروز نداده است.

شورای همکاری خلیج فارس کجای بحران قطر و عربستان است؟

به گزارش قدس آنلاین، بحران در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچنان ادامه دارد.

عربستان تمامی برگ‌های فشار علیه دوحه را رو کرده و همزمان نیز کشورهای بسیاری برای میانجیگری تلاش می‌کنند اما خبری از فعالیت یا ایفای نقشی از جانب شورای همکاری خلیج فارس (GCC) نیست.

روزنامه العربی الجدید در یادداشتی نوشته است: بحران ایجاد شده ضعف شورای همکاری را آشکار کرد. «عبدالطیف الزیانی» دبیرکل بحرینی شورای همکاری تا کنون هیچ موضع سلبی یا ایجابی درباره بحران نگرفته است؛ بحرانی که تمام جهان را درگیر کرده است اما از دید شواری همکاری گویی وجود ندارد.

طبق این یادداشت، شورای همکاری خلیج فارس به طور کلی ماده دهم اساسنامه خود را که به تشکیل هیأتی برای حل اختلافات میان کشورهای عضو اشاره دارد فراموش کرده است؛ هر چند خود الزیانی از طرف دولت بحرین است و بحرین نیز یک طرفی از این دعواست.

العربی الجدید نوشته است که پیش از این چندین مورد اختلاف میان کشورهای عضو شورای همکاری از جمله حل اختلافات مرزی و نفتی همانند اختلاف قطر و بحرین در اواخر قرن بیستم و اختلاف عربستان و امارات در سال ۲۰۰۹ و اختلاف عمان و امارات در ۲۰۱۱ بوده که در چارچوب شورای همکاری حل و فصل شده است.

این روزنامه قطری در ادامه تأکید می‌کند: سکوت دبیرکل شورای همکاری و عدم توجه این شورا به حل و فصل این اختلاف، اعتماد کشورها به نقش این سازمان و کارایی آن را از بین می‌برد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.