یزد ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت : استان یزد به لحاظ میزان بارندگی استان آخر کشور بوده و میانگین بارندگی در یزد حدود ۶۵ میلی متر است.

استان یزد به لحاظ میزان بارندگی در کشور در رتبه آخر است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اسلامی شامگاه  دوشنبه شب در نشست خبری مشترک شرکت آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه ای استان یزد اظهار داشت: وضعیت آب درکشورخاص و در استان یزد خاص‌تربوده از منابع آب زیرزمینی در استان برداشت های بی رویه ای می شود و این منابع به شدت در استان یزد افت داشته و زنگ خطری برای  منابع آب شیرین یزد می باشد.

وی افزود: با تمام این مشکلات، یزد در زمینه تامین آب شرب کمترین چالش را داشته و در طول سال گذشته و دو سه ماه اخیر به جز موارد معدود و جزئی، هیچ قطعی آب در سطح استان نداشته ایم.

اسلامی تصریح کرد: مردم یزد مردم قناعتکار و و صرفه جوئی بوده و ماه‌هایی که گرما زیاد نباشد  مصرف در یزد بسیار نرمال می باشد و در کل سرانه مصرف آب در استان به ازای هر نفر در طول سال ۱۵۴ لیتر است که این رقم در کشور یک رقم عادی است و هدر رفت آب در استان یزد هم حدود ۱۷ و نیم درصد از مجموع آب استحصالی است که نسبت به میانگین کشوری که عدد ۲۸ است، عدد بسیار خوبی به محسوب می شود .

این مسئول خاطر نشان ساخت : کولرهای آبی یکی از معضلات استان در فصل تابستان بوده و مردم نمی توانند در این فصل از وسیله سرمایشی استفاده نکنندو در تابستان از ۵۰ میلیون متر مکعب مصرف آب ،۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان، مربوط به کولرهای آبی می باشد واین کولرها ۴۰ درصد آب استان یزد را مصرف می‌کنند.

اسلامی در مورد منابع آب شیرین استان گفت: در سال ۱۳۸۷ میزان مصرف از منابع آب زیرزمینی ۳ هزار و ۱۶۶ لیتر بود که این عدد در سال ۱۳۹۵ به ۲ هزار و ۶۳۱ لیتر کاهش یافته و این زنگ خطری برای منابع آب شیرین استان یزد است.

 وی افزود: در استان یزد در ۱۵ سال گذشته به جز یک یا دو سال در خشکسالی به سر برده و ۸۰ درصد بارندگی نرمال نداشته که این امر ضرورت حفظ و نگهداری و بازچرخانی آب همچنین صرفه جویی در مصرف آب را دو چندان کرده است.

مدیرعامل آبفای استان گفت: در بحث حفظ منابع آب دو اقدام اساسی در استان یزد انجام شده که یکی بحث استفاده از بخش خصوصی در توسعه تاسیسات فاضلاب بوده که به این وسیله توانستیم هم از فاضلابی که می‌توانست منابع آبی زیر زمینی را به شدت با مشکل مواجه کند جلوگیری کنیم و هم از آب استحصالی آن برای توسعه استان یزد استفاده کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در مجموع تا به الان نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان در حوزه فاضلاب شهری استان یزد سرمایه‌گذاری شده و در صورتی که میزان سرمایه‌گذاری شهر یزد که تا چند ماه آینده انجام می‌شود را اضافه کنیم، این میزان به حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز دراین نشست گفت: یکی ازمهمترین رسالت  شرکت آب منطقه ای استان یزد، حفظ منابع آبی از نظر کمیت و کیفیت و سپس بهبود شرایط است

محمدمهدی جوادیان زاده افزود: باید برای حفظ شرایط فعلی منابع آبی استان یزد به لحاظ کمی و کیفی تلاش می کنیم، و به منظور تحقق این امر، طرح های مختلفی از جمله طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی به مرحله اجرا درآمده است.

وی اظهارداشت: نصب کنتورهای هوشمند روی ۴۰ درصد چاه های کشاورزی، نصب کنتور هوشمند برای صنایع، تعدیل پروانه های بهره برداری در بخش کشاورزی، فرهنگ سازی و ... از دیگر اقداماتی است که در قالب این طرح اجرا شده است.

جوادیان زاده با اشاره به اینکه مدیریت مصرف نیز از برنامه های اصلی در این راستا است، افزود: ۷۰  درصد آبهای زیرزمینی یزد در بخش کشاورزی مصرف می شود بنابراین مدیریت در این بخش بسیار حائز اهمیت است و تلاش می کنیم در این حوزه تقاضا برای بهره برداری از منابع آبی را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت نیز این توجه وجود دارد که اگر آب به صنعت و خدمات داده می شود، بیشترین اشتغالزایی و کمترین میزان مصرف آب را داشته باشد و در واقع در این بخش، بهره وری مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

مدیر عامل منطقه ای یزد مدیریت منابع آب را نیز از جمله برنامه ها برشمرد و افزود: تاسیسات آب در استان یزد نیازمند نوسازی است و تلاش می شود با نوسازی آن، تا حد قابل توجهی از هدر رفت آب جلوگیری شود.

این مسئول در مورد موضوع طرح‌های انتقال آب به استان گفت: هم‌اکنون خط انتقال فعالی آب به استان با تخصیص ۶۵ میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است و خط دوم انتقال نیز با تخصیص ۱۴۸ میلیون مترمکعب آب شرب پس از اتمام مطالعات و رفع مشکل فاینانس برای تامین اعتبارات طرح، در حال انجام عملیات اجرایی است و خوشبختانه عملیات انتقال آب از خلیج فارس نیز از سوی بخش خصوصی استان‌های کرمان و یزد در حال اجراست که بخش عمده آن را صنعت و بخشی نیز برای سایر مصارف در نظر گرفته شده و علاوه بر این مطالعه طرح اختصاصی انتقال آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی به یزد نیز برای تامین آب پایدار در حال انجام است.

جوادیان‌زاده در پایان نیز با رد شایعاتی در مورد باروری ابرها افزود: متاسفانه در سال گذشته با وجود تجهیز امکانات و هواپیماهای باروری ابرها، شرایط لازم برای این اقدام در استان مهیا نشد چرا که ابرهایی که وارد استان می‌شوند به دلیل جذب رطوبت از زمین و درختان در شرایط خشکسالی‌های اخیر، رو به زوال می‌رفتند و عملاً از رطوبت لازم برای باروری برخوردار نبودند.

وی نوسازی تاسیسات انتقال آب، مطالعه در مورد بهره‌برداری از آبهای غیرمتعارف و پیگیری بحث خط انتقال آب برای شرب مردم استان را از دیگر برنامه‌های در دستور کار شرکت عنوان کرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.