جالب است بدانید که این درخواست ماجرای تازه‌ای نیست و ایرانی‌ها از دو سال پیش در زمستان سال ۱۳۹۴ پس از اعدام آیت‌الله «شیخ نمر باقر النمر» به دست نیروهای آل سعود و به وجود آمدن چالش‌هایی در روابط ایران و عربستان به تحریم کالاهای سعودی توسط ایرانی‌ها رأی داده و برای اینکه نشان بدهند توی این ماجرا جدی هستند کمپینی هم راه انداختند.

نمی‌خریم، وارد نکنید...!

یک نظرسنجی از طرف یکی از کانال‌های خبر در مورد تحریم کالاهای عربستانی از طرف ایرانی‌ها بهانه‌ای شد که به این موضوع نگاه دوباره‌ای بیندازیم.



نه به کالاهای عربی

در هفته گذشته کاربران ایرانی در یک نظرسنجی مناسب‌ترین واکنش در مقابل دولت سعودی پس از مشخص شدن حمایت از عملیات تروریست‌ها در ایران را تحریم کالاهای سعودی و قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک  اعلام کردند و به این گزینه بیشترین رأی را دادند.

جالب است بدانید که این درخواست ماجرای تازه‌ای نیست و ایرانی‌ها از دو سال پیش در زمستان سال ۱۳۹۴  پس از اعدام آیت‌الله «شیخ نمر باقر النمر» به دست نیروهای آل سعود و به وجود آمدن چالش‌هایی در روابط ایران و عربستان به تحریم کالاهای سعودی توسط ایرانی‌ها  رأی داده و برای اینکه نشان بدهند توی این ماجرا جدی هستند کمپینی هم راه انداختند. در آن زمان مردم و هنرمندان زیادی به شکل خودجوش به این کمپین پیوستند و تصمیم خود را به شکل رسمی اعلام کرد. البته کمی بعد  دولت، ورود کالاهای تولید عربستان و یا از مبدأ این کشور را از کلیه مبادی ورود کالا به کشور ازجمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام کرد.



در بازار ایران و عربستان چه خبر است؟

از همان زمان تا الآن این موضوع موافقان و مخالفانی دارد. بعضی از افراد معتقد هستند که مسائل تجاری را باید از مسائل سیاسی جدا کرد اما خوب است که بدانید در سال‌های گذشته واردات ایران از عربستان چندان چشمگیر نبوده است. به عقیده کارشناسان با یک نگاه کلی  به کالاهای  مبادلاتی بین ایران و عربستان متوجه می‌شویم که بیشتر محصولات وارداتی از این کشور شامل کالاهایی است که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را با محصولات مشابه داخلی جایگزین کرد.

به‌طور مثال ما در این چند سال گذشته پارچه، روغن ذرت (تصفیه‌شده یا نشده)، ماشین‌آلات پاشیدن مواد آبگون یا پودری برای کشاورزی و باغبانی، کاغذ و مقوا، ورق‌های آلومینیومی، سنگ سنباده، رنگ آکریلیک، در آسان‌بازشوی آلومینیومی برای قوطی، قوطی بدون درز آلومینیومی برای نوشیدنی، چسب و سایر چسباننده‌های آماده و مکمل‌های دارویی را از عربستان وارد کرده‌ایم اما محصولات صادراتی ایران به عربستان هیچ  شباهتی به کالاهای وارداتی از این کشور ندارد و بیشتر شامل مواد خوراکی به‌خصوص محصولات کشاورزی می‌شود.



ما برنده هستیم

احتمال دارد در نگاه اول تصور کنیم که با تحریم روابط تجاری با عربستان این ما هستیم که ضرر می‌کنیم اما کافی است به یاد بیاوریم که تجارت سعودی‌ها تنها به صادر کردن چند محصول غیرضروری مثل قوطی نوشابه خلاصه نمی‌شود بلکه آن‌ها به دست خودمان و در قالب سوغاتی‌هایی که چمدان چمدان به کشور می‌آوریم و همین‌طور با احداث شرکت‌های تجاری و خرید سهام شرکت‌های داخلی توانسته‌اند سود زیادی را از بازار ایران به جیب بزنند. این روزها ما بدون آنکه بدانیم نوشابه‌های عربی را می‌خوریم و از تماشای برند رستوران‌های مشهور این کشور در شهرهایمان متعجب نمی‌شویم. خیلی‌هایمان هم به این موضع توجه نمی‌کنیم که با این کار چرخ حامیان تروریست  را می‌چرخانیم و آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم. به اعتقاد موافقان، تحریم کالاهای عربی و همچنین محدودیت سفر به این کشورها شاید در  حال حاضر مؤثرترین واکنش مدنی مردم  باشد. واکنشی که درنهایت به نفع تولیدکنندگان داخلی و محصولات ایرانی هم هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.