یزد – نماینده ولی فقیه دراستان یزد گفت: باید تدبیری اندیشیده شود که هم کشاورزی را در استان حفظ کنیم وهم مصرف آب درحد تعادل باشد وگذشتگان درختان و باغات خودرا حفظ می کردند چراکه دربارش باران بسیار مؤثر بوده است.

باید تدبیری اندیشیده شود تا مصرف آب در استان در حد تعادل باشد

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی شرکت آبفار یزد، آیت الله ناصری در دیدار با مدیران صنعت آب استان اظهارداشت: مساله آب یک مساله حیاتی است که هم ماده اولیه انسان است وهم مایه حیاط همه موجودات به آن بستگی دارد وضمن اینکه این مساله یکی از مباحث مهم خداشناسی است.

وی افزود: ازآغاز تاریخ بشریت دوران زیادی گذشته ودرهر دوره مشکلات زیادی برای تحصیل آب بوده وهمچنین برنامه ها وتدابیری برای آن اندیشیده شده این برنامه ها می تواند الگوی فعلی ما باشد وهر چند امروزه هم جمعیت افزایش یافته وهم نحوه مصرف متفاوت شده اما می توان از برنامه های جدید استفاده کرد.

ناصری با بیان این که برای تأمین آب استان  باید  از منابع آب جدید کمک بگیریم تصریح کرد: برای تأمین آب استان باید از خارج  حوضه آب به استان منتقل نمائیم  حال به صورت خط دوم انتقال آب یا از منابعی همچون دریا ، به هرصورت کار باید جدی پیگیری شود و بیش از پیش برنامه ریزی و تلاش کرد  وتأکید براین است که  خط اول انتقال آب باید در کنار خط دوم انتقال آب  به یزد حفظ شود .

امام جمعه یزد افزود: دراستقرار صنایع باید دونکته مورد توجه قرار گیرد اول اینکه آلاینده نباشند دوم از صنایع کم آبخواه  و اشتغال زا باشند  و  این موارد  باید هم در  استان  یزد وهم در استانهای مجار رعایت گردد.

وی خاطر نشان ساخت: باید  تدبیری اتخاذ شود که کشاورزی و صنایع تعطیل نشود و باارائه راه کارهای مناسب کشاورزی و صنایع به حیات خود ادامه دهند و صنایع باید از  سیستم باز چرخانی  و کشاورزان هم از روشهای آبیاری نوین استفاده کنند و  ما باید راه کارهائی داشته باشیم  تا از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری نمائیم.

مدیرعامل آب وفاضلاب استان نیزدراین دیدار با اشاره به شرایط استحصال آب در استان گفت: آب استحصالی در استان در سال۸۸ ۳هزارو۱۶۶ لیتر در ثانیه بوده واین در حالیست که در سال ۹۵ میزان آب استحصالی به ۲هزارو۶۰۰لیتر بر ثانیه رسیده است.

علی اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در شهرهای استان اظهارداشت: مصرف آب در سطح استان۱۳درصد افزایش داشته که می توان افزایش دما در تابستان و استفاده از کولرهای آبی را از دلایل این امر دانست.

در ادامه مدیرعامل آب منطقه ای استان گفت:متوسط بارندگی در سال آب۹۵-۹۶ هفتاد وشش درصد بوده که این مقدار نسبت به دراز مدت۱۸ درصد کاهش داشته است،ودر مجموع ۳۰ درصد روان آبها نیز کاهش پیداکرده اند.

محمدی مهدی جوادیان زاده افزود : میزان کسری حجم مخزن در کل استان یزد ۲۵۰ میلیون متر مکعب می باشد یعنی به طور متوسط سالیانه ۵۰ سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی استان نیزدر گزارشی از وضعیت روستاهای استان اظهار داشت: از ۱۲۰۰ روستای استان نزدیک به۷۰۰ روستا تحت پوشش شرکت آبفار قراردارند وبقیه روستاها نیز از خدمات این شرکت بهره مند می گردند.

فاتحی افزود: تعداد ۴۰۴ منبع آبی تامین کننده این روستاها است که از این تعداد نزدیک به ۱۰۰ منبع خشک و۸۰ منبع در آستانه خشکی قراردارند و از جمله برنامه های کوتاه مدت این شرکت می توان در جیره بندی،آبرسانی سیار که به بیش از ۳۰۰ روستا در استان ،اجاره چاههای آب از بخش کشاورزی ودو شبکه ای کردن آب شرب بیش از ۱۵ روستا وبرنامه مدیریت مصرف اشاره کرد.

وی با اشاره به راهکارهای میان مدت گفت: از راهکارهای میان مدت این شرکت تکمیل۳۰ مجتمع آبرسانی است که در سال گذشته نزدیک به ده مجتمع به بهربرداری رسید پیش بینی می شود که به حول وقوه الهی در سال جاری تعداد ۷ مجتمع دیگر به بهره برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.