در حالی که قیمت اولیه پژو ۲۰۰۸ رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان از سوی مسئولان ایران خودرو اعلام شده بود بعداً قیمت آن حدود ۱۰۰میلیون تومان عنوان شد اما با توجه به پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی و بر اساس قانون حمایت از مصرف کنندگان که تمامی شرکت‌ها حداکثر تا سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند به نظر می رسد قیمت نهایی این محصول حدود ۱۲۰ میلیون تومان باشد. نکته جالب این است که پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی زیر ۷۰ میلیون تومان به فروش می رسد و مشخص نیست افزایش های مداوم این خودرو بر پایه چه منطقی صورت گرفته است.

افزایش مداوم قیمت پژو ۲۰۰۸/ قیمت نهایی در هاله ای از ابهام+تصاویر و مشخصات فنی

به گزارش قدس آنلاین، پژو ۲۰۰۸ اولین خودرو از سری محصولاتی است که تولید آنها در قرارداد پسابرجامی ایران خودرو و پژو توافق شده است. قرار بود از خط تولید پژو ۲۰۰۸ اسفند ۹۵ رونمایی شود اما به دلیل برخی مشکلات روند داخلی سازی افتتاح رسمی اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو (۲۰۰۸) ۱۲ اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت.

علاوه بر این آنچه در آغاز اعلام شد این است که قیمت اولیه این خودرو رقمی بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان خواهد بود. این موضوع موجب ترغیب مردم به خرید این خودروی ایرانی- فرانسوی شد. اما مسؤلان ایران خودرو صحبت های روز اول خود درباره قیمت احتمالی خودروی ۲۰۰۸ را فراموش و پس از آن اعلام کردند که قیمت خودرو پژو ۲۰۰۸ حدود ۱۰۰میلیون تومان خواهد بود که این امر هم باعث نشد تا رغبت مردم برای خرید این محصول جدید کمتر شود.

 اما ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه – یکم تیرماه نخستین مرحله فروش خودروی ۲۰۰۸ آغاز شد و مردم برای پیش خرید این خودرو می بایست ۶۰ میلیون پیش پرداخت بدهند.

طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، تمامی شرکت‌ها حداکثر تا سقف ۵۰ درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت ۶۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو ۲۰۰۸، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو ۱۲۰ میلیون تومان است، یا اینکه ایران خودرو برخلاف قانون عمل کرده‌ است.

میر آخورلو، معاونت بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو ۲۰۰۸ گفته است، هرچند بنا بر آیین نامه پیش فروش خودرو، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو تعیین شده است، اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده و پیش بینی می شود این خودرو با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود، با پیش فروش ۶۰ میلیون تومانی موافقت شد.

این در حالی است که یک منبع آگاه در ایران‌خودرو تاکید کرده است: افزایش قیمت پژو ۲۰۰۸ به ۱۲۰ میلیون تومان واقعیت نداشته و قیمت فعلی این محصول، همان ۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. به گفته وی، قیمت قطعی پژو ۲۰۰۸ بستگی مستقیم به نرخ ارز دارد؛ بنابراین این محصول در هر دوره‌ای از تحویل، با توجه به نوسان ارزی قیمت‌گذاری خواهد شد.

اگر بخواهیم قیمت جهانی این خودروی فرانسوی که قرار است توسط ایران خودروی به بازار ایران عرضه شود را بررسی کنیم، در حال حاضر پژو ۲۰۰۸ در بازارهای جهانی حدود ۱۸ هزار دلار قیمت می خورد. اگر این نرخ را با دلار ۳۷۴۵ تومانی همین امروز تهران هم محاسبه کنیم رقم فروش پژو ۲۰۰۸ که قرار است در ایران و با همکاری فرانسوی ها تولید بشود، چیزی حدود ۶۷ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان خواهد بود.

معاون وزیر: اطلاعی از قیمت پژو ۲۰۰۸ ندارم!
البته محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه صحبت‌های مختلفی قبل از آغاز پیش‌فروش این خودرو در ارتباط با قیمت آن مطرح شده بود که به نظر می‌رسید در نهایت با قیمت پایین‌تر از ۱۰۰ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار گیرد، گفت: بنده به شخصه نمی‌دانم که این صحبت‌ها از کدام منبع مطرح می‌شود و تاکنون استنادی برای قیمت این خودرو وجود ندارد چرا که به صورت رسمی هیچ رقمی اعلام نشده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر مرجعی به صورت رسمی قیمت این خودرو را اعلام کرده به ما اطلاع دهید تا پیگیری‌های لازم انجام شود اما تا جایی که اطلاع داریم درخصوص قیمت این خودرو رقم نهایی و رسمی اعلام نشده است.
 
او در پاسخ به اینکه آیا پیش‌پرداخت اولیه ۶۰ میلیون تومانی به منزله قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی این خودرو نیست؟ تصریح کرد: خیر. پرداخت این میزان پیش‌پرداخت به منزله مشخص شدن قیمت خودرو نیست و قیمت رسمی با هماهنگی مراجع ذی‌ربط و مسئول پس از شرایط پیش‌فروش اعلام می‌شود.

گلایه های مردم از قیمت و فرایند ثبت نام
 علاوه بر نامشخص بودن قیمت خودرو که موجبات اعتراضات مشتریان شد می باید به فرایند ثبت نام نیز اشاره کرد. در این باره خبرگزاری دولت(ایرنا) در گزارشی نوشت: در روز نخست ثبت نام، قطع مکرر سامانه ثبت نام ایران خودرو، مردم را در ثبت نام پژو ۲۰۰۸ دچار مشکل کرد و صدای همه را درآورد. برخی از مشتریان انتقادهایی را مطرح و حتی در فضای مجازی آن را به نوعی به قول خودشان بازی جدید ایران خودرو و نظیر آنچه در ثبت نام رنو ساندرو اتفاق افتاده بود، قلمداد کردند تا نمایندگی ها بتوانند خودرو را چندین میلیون گران تر به مردم بفروشند. عده ای دیگر می گفتند: میخواهند این ماشین رو ۱۲۰ میلیون تومان به مردم بفروشند و پس از آن با شیوه عرضه قطره چکانی قیمتش را در بازار به ۱۵۰ میلیون تومان برسانند. بررسی و رصد فضای مجازی و واقعی حاکیست، اکثر قریب به اتفاق افراد و مراجعان به سایت ایران خودرو، از چگونگی ثبت نام و بالا بودن مبلغ پیش پرداخت گله مند بودند و برخی حتی این قیمت را به مثابه نوعی رفتار غیرمنصفانه تجاری قلمداد کردند.

برخی دیگر، پیش فروش بدون امکان صلح و بدون هیچ اعلان قیمت قطعی و فقط با ۲قطعه عکس را دور زدن قانون تلقی می کردند. عده ای دیگر خاطرنشان می کردند: پژو ۲۰۰۸ فقط با دیدن یک عکس که ایران خودرو آن را منتشر کرده و روز پنجشنبه (روز نخست ثبت نام) ۶۰۰ میلیون ریال به مردم فروخته، فیش آن فقط یک روز بعد در سایت «باما» از ۶۵۰ میلیون تا ۷۲۰ میلیون ریال به فروش گذاشته شده بود و اظهار تعجب می کردند از اینکه چطور برخی افراد خودرویی را ندیده و بدون امکان صلح و با قبول همه ریسک های مربوطه، ١۰٠ میلیون ریال بالاتر می خرند.
 
نظر شورای رقابت درخصوص قیمت ۲۰۰۸
در این زمینه، «رضا شیوا» رئیس شورای رقابت افزود: شورای رقابت فقط به خودروهای با بازار انحصاری ورود می کند، اما پژو ۲۰۰۸ خودرویی شاسی بلند با قیمتی بالای ۴۵۰ میلیون ریال (۴۵ میلیون تومان است) است که از بازاری رقابتی برخوردار است.

به گفته این مقام مسئول، از آنجایی که چندین و چند خودروی وارداتی در سبک و مدل پژو ۲۰۰۸ در کشور وجود دارد و مشتریان می توانند از بین آنها انتخاب کنند، دستور العمل تنظیم قیمت شامل آن نمی شود. شیوا تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول قیمتگذاری این خودرو است و قانونگذار درخصوص چنین خودروهایی شورای رقابت را از قیمت گذاری و مداخله قیمتی منع کرده است.
 
مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸
پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ در هشت نسخه‌ مختلف تولید می‌شود که به دو دسته‌ بنزینی و دیزلی تقسیم می‌شوند. سه نسخه از پژو ۲۰۰۸ دیزلی و پنج نسخه‌ دیگر بنزینی هستند. نسخه‌های دیزلی پژو ۲۰۰۸ توان خروجی ۷۵ تا ۱۲۰ اسب بخار را دارند؛ اما انواع بنزینی پژو ۲۰۰۸ همگی از پیشرانه‌های PureTech با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی بهره می‌برند. با این حال طبق گفته‌ مسوولان ایران خودرو، این کراس‌اوور با پیشرانه‌ ۱.۶ لیتری مشابه با نمونه‌ به کار رفته در پژو ۵۰۸ به بازار عرضه می‌شود. 

منبع: سایت الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.