به‌تازگی اسباب‌بازی‌ای در کشور چین تولید شده که ظاهراً بین بروبچ چینی حسابی طرفدار پیدا کرده است، اما یک‌جور موج خرابکاری را هم بین بچه‌چینی‌ها راه انداخته و آنقدر همه‌چی قاطی‌پاتی شده که هم صدای در و همسایه‌ها درآمده و هم مامان باباها را آن‌قدر عاصی کرده که خواستار تحریم فروش این اسباب‌بازی شده‌اند.

تیرکمان‌های خلال پرت‌کن!

شکار با خلال‌دندان

شاید این ضرب‌المثل فارسی را شنیده باشید که می‌گوید: «فلفل نبین چه ریزه، بشکن ببین چه تیزه!» ضرب‌المثلی که الان درباره اسباب‌بازی جدید بچه‌چینی‌ها مصداق دارد. این اسباب‌بازی این‌روزها در مدارس چین روی بورس است، آنقدرکه یک فروشگاه اسباب‌بازی توانسته طی ۹۰ روز، ۶۵۲ عدد از این اسباب‌بازی را به قیمت نزدیک به ۵ دلار به دانش‌آموزان بفروشد.

جالب این‌که این اسباب‌بازی اصلاً چیز پیچیده‌ای هم نیست و وسیله‌ای است شبیه به تیروکمان که می‌تواند خلال‌دندان پرتاب ‌کند. همان‌طورکه گفتیم، این اسباب‌بازی در فروشگاه‌ها و فضای مجازی به فروش می‌رسد و نکته جالب درباره‌اش این است که در اندازه‌های مختلفی ساخته شده و  اندازه‌ بعضی از آن‌ها به کمتر از ۱۰ سانتیمتر می‌رسد، ولی برد پرتاب آن‌ها تا ۱۵متر است. درست است که همچین پرتابی حسابی کیف دارد و باحال است، اما همین ماجرا باعث دردسرهای زیادی شده و والدین را نگران آسیب دیدن چشم‌وچار بچه‌هایشان کرده است.

البته این همه ماجرا نیست؛ ظاهراً این اسباب‌بازی خوی جنگجویی کودکان چینی را بیدار کرده است، آنقدرکه دیگر تقریباً گل و گیاه سالمی در پارک‌ها و فضای سبز کنار خیابان‌ها باقی نمانده و به همین خاطر مردم ساکن این مناطق از  دانش‌آموزان شکایت کرده‌اند. 



اسباب‌بازی‌ها قاتلان خاموش

البته این اولین‌بار نیست که اسباب‌بازی‌ها دردسر درست می‌کنند. به‌عنوان مثال در گذشته اسباب‌بازی‌های خطرناک و عجیب‌وغریبی مانند اره‌برقی، وسایل آزمایشگاهی با مواد شیمیایی واقعی، تفنگ قنداق‌دار یا دمبل برای کودکان تولید می‌شده و والدین هم خیلی خوشحال و خرسند، این وسایل خطرناک را برای بچه‌هایشان می‌خریدند. البته الان هم شرایط خیلی روبه‌راه نیست و هر چندوقت یک‌بار اسباب‌بازی‌ها ماجرایی درست کرده و باعث دردسر والدین می‌شوند.

خفگی ناشی از بلعیدن اسباب‌بازی‌، یکی از نگرانی‌های همیشگی پدر و مادرهاست. در آمریکا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ حداقل ۱۵۷ مورد مرگ در بین کودکان به‌علت بلعیدن اسباب‌بازی یا تکه‌ای از اسباب‌بازی اتفاق افتاده است. این ماجرا همین‌جور ادامه داشت تا کمیسیونی با عنوان امنیت محصولات خریداران، ۶۱ نوع اسباب‌بازی را از بازار جمع کرد.

خوب است بدانید که حوادثی مشابه این باعث شده‌اند تا در کشورهای مختلف دنیا هرازگاهی گردهمایی‌هایی علیه این اسباب‌بازی‌های مرگبار انجام شود. در کشور تایلند هم که یکی از کشورهای با موارد بالای مرگ‌ومیر کودکان در اثر خطرات اسباب‌بازی‌هاست، سالانه تجمعاتی علیه این اسباب‌بازی‌ها انجام می‌شود و بیانیه‌هایی هم می‌دهند. گروه‌های مختلفی هم وجود دارند که هرازچندگاه فهرست اسباب‌بازی‌های پرخطر را معرفی می‌کنند. توپ‌ها و تیله‌ها، بادکنک‌ها، عینک‌های آفتابی، لیزر و تفنگ‌ها، اسباب‌بازی‌های خطرناک متداولی هستند که گاه‌گاهی جان بچه‌ها را گرفته و گاهی هم باعث معلولیت آن‌ها می‌شوند.



به اسباب‌بازی‌ها اعتماد نکنید

 اسباب‌بازی‌ها فقط در آمریکا یا تایلند دردسر درست نمی‌کنند، فعلاً در دنیای اسباب‌بازی‌های پرخطر، چینی‌ها متهم ردیف اول هستند. هرچند که دستورالعمل امنیت اسباب‌بازی‌ها در اواخر قرن گذشته، ارائه و تصویب شده و براساس آن  استفاده از هرگونه مواد شیمیایی سرطان‌زا، جهش‌زا و سمی ‌برای ساخت اسباب‌بازی‌ها ممنوع اعلام شده، اما همچنان این اسباب‌بازی‌ها تولید شده و در بازار موجود هستند. نمونه‌اش کشور خودمان که پر از اسباب‌بازی‌های چینی است؛ اسباب‌بازی‌هایی که به‌گفته کارشناسان، بیشترشان به‌صورت قاچاق وارد شده و به‌دلیل بی‌کیفیت بودن برای سلامتی کودکانمان خطرناک‌اند و نکته ناراحت‌کننده ماجرا اینجاست که هیچ‌گونه استاندارد و نظارتی نیز بر روی آن‌ها وجود ندارد. پس بعید ندانید که امروز و فردا تیرکمان‌های خلال پرت‌کن توی مدارس ما هم غوغا به‌پا کنند و بلای جان دانش‌آموزان ما شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.