هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که تحریم مضاعف اروپا عامل اصلی افت ناوگان این شرکت طی سال‌های اخیر بوده است مدعی شد زمنیگیری ناوگان شرکت‌های هواپیمایی دیگر از هما شدیدتر بوده است.

تحریم اجازه نداد هواپیمای مستعمل بخریم

به گزارش قدس آنلاین،  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار خبر "افت شدید ناوگان هما در دولت یازدهم" با تاکید بر این‌که فشار مضاعف اروپا عامل اصلی وضعیت کنونی هما در محروم شدن از پروازهای بین‌المللی است به این مسئله اذعان کرد در همه دولت‌ها ناوگان ایران‌ایر زمینگیر شده است.

متن پاسخ ایران‌ایر عینا در ذیل می‌آید؛

«روند زمینگیری ناوگان تمامی شرکت‌های هواپیمایی هیچگونه ارتباطی با دولت‌ها ندارد و همراه با تشدید تحریم فارغ از این‌که کدام دولت در راس امور است، این روند تشدید شده است تا جاییکه از سال ۱۳۸۹ به بعد مشکلات بهره‌وری ناوگان تحت تاثیر تشدید تحریم‌ها بود.

۸ سال پیش از هشت فروند هواپیمای ۷۴۷ صرفا ۵ فروند آن عملیاتی بود و این روند از سال ۱۳۹۰ به ۳ فروند و در ۱۳۹۱ به دو فروند و در ابتدای ۹۲ به یک فروند کاهش پیدا کرد. قطع پرواز سئول اساسا ارتباطی با کمبود هواپیما نداشت. »

روابط عمومی ایران‌ایر در بخش دیگری از پاسخش گریزی هم به وضعیت سایر شرکت‌های هواپیمایی داشته و تاکید کرده است؛ «در سایر شرکت‌های هواپیمایی علی‌رغم آن‌که زمینگیری ناوگان بسیار شدیدتر بود، ولی با جایگزینی هواپیماهای مستعمل آمار هواپیماهای در دسترس را حفظ نمودند. لیکن تمامی راهکارهای قانونی و غیرقانونی به علت محدودیت‌های اعمال شده بر روی هما برای اعمال حرکت مشابه مسدود بود. تحریم‌هاهای خارجی ناشی از سیاست‌های غرب و تحریم‌های داخلی ناشی از قرار داشتن نام هما در لیست فرود (عدم اجازه افزایش سرمایه). اساسا فشار مضاعف اروپا تحت عنوان SAFA (برنامه نظارت ایمنی بر هواپیماهای خارجی)  از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و بخش بزرگی از ناوگان منجمله هواپیماهای ۷۴۷ را از سفر به بسیاری نقاط محروم کرد.

به عنوان مثال در همان ۸ سال گذشته که در متن خبر عنوان شده ۸ فروند هواپیمای ۷۴۷ در خدمت بوده است. ۳ فروند کاملا زمینگیر، ‌یک فروند در حال تعمیرات و ۴ فروند در حال خدمت بودند. همین روند تا پایان سال ۹۱ به نحوی است که صرفا دو فروند فعال بودند.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.