کرج- رودخانه کرج تنها شاخصه و جاذبه باقی‌مانده از باغ شهر کرج است که موجب جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران بسیاری بوده و در توسعه اقتصادی اهالی روستاهای واقع‌شده در این محور تاثیرشگرفی دارد اما مدت مدیدی است که زمزمه انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل به تهران خواب را از چشمان مردمان این مناطق ربوده است.

سد امیرکبیر به نام کرج به کام تهران

قدس آنلاین- گروه استان ها: در پی این انتقال قرار است بحران آب در پایتخت به حداقل برسد ولی این انتقال قطع به‌یقین و درصورتی‌که سهمیه حقابه های این محور تأمین نشود باعث کمبود آب در کلان‌شهر کرج شده و خطرات زیست‌محیطی زیادی به بار می‌آورد.

اجرای طرح انتقال تونلی آب کرج به تهران از سد امیرکبیر پروژه‌ای است که آب رودخانه کرج را از خروجی سد توسط تونل به تهران انتقال می‌دهد و بنا بر گفته مسئولان درصورتی‌که حقابه های اختصاصی به کرج مدیریت نشود بیش از ۳۰ کیلومتر از این رودخانه منحصربه‌فرد را خشک می‌کند و این فاجعه زیست‌محیطی می‌تواند نبض سرمایه‌گذاری را در این محور شریانی و ملی را کُند کند.

مصوبه شورای امنیت ملی

البته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز  معتقد است طرح انتقال آب رودخانه کرج از طریق تونل مصوبه شورای عالی امنیت ملی  و اجرای ان ضروری است.

هیربد معصومی با اشاره به اینکه نباید پیرامون انتقال آب رودخانه کرج به پایتخت مردم را نگران کنیم می‌افزاید: باوجود انتقال آب از طریق تونل اما باید حقابه های استان البرز به‌ویژه شهرستان کرج مدیریت شود تا آسیبی از جنس خشک‌سالی گریبان محور چالوس را نگیرد.

وی سهمیه کرجی‌ها از سد کرج را کمتر از ۲۰ درصد اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: مابقی حجم آب سد از آن پایتخت‌نشینان است اگر از طریق تونل انتقال داده شود میزان تبخیر آب کاهش می‌یابد.

وی موضوع تولید آب مجازی در حوزه کشاورزی استان البرز را بسیار مهم برشمرده و می‌گوید: کاشت محصولات کشاورزی در البرز نیازمند مدیریت است چراکه در بسیاری مواقع هزینه فروش محصول صادراتی ۶۰ سِنت است درحالی‌که هزینه آبیاری آن ۲ دلار تمام‌شده است.

وی گفت: نگرانی‌ها در مورد تأمین حقابه های استان پس از انتقال آب از طریق تونل به پایتخت وجود داشت این نگرانی‌ها رفع شده است و در پی مدیریت حق آبه ها اکوسیستم جاده چالوس در پایین‌دست سد در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

حقآبه محیط زیست

مدیرکل محیط‌زیست استان البرز نیز در مورد انتقال آب از کرج به تهران از تونل احداث‌شده این موضوع را یکی از چالش‌های اساسی عنوان می‌کند.

حسین محمدی اظهار می‌کند: سه سال است که در رابطه با این انتقال آب، سازمان محیط‌زیست، استانداری و اداره کل محیط‌زیست البرز مقاومت کرده‌اند چون اعتقادداریم که اگر این آب از این تونل به تهران منتقل شود حیات زیر سد به مخاطره جدی می‌افتد و حتی اعضای شورای شهر نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

وی  بابیان اینکه تعیین حقابه زیر سد از خواسته‌های ماست، اظهار می‌کند: تا این حقابه تعیین و در دولت مصوب نشود اجازه انتقال آب از تونل نمی‌دهیم و نیاز به حمایت در این زمینه‌داریم.

وی می‌افزاید: رودخانه حفاظت‌شده کرج که حیات اقتصادی- اجتماعی استان البرز و پایتخت به آن وابسته است، به‌عنوان اولین رودخانه حفاظت‌شده کشور از ارزش‌های زیستگاهی بالایی برخوردار است و در حال حاضر گونه حایز اهمیت قزل‌آلای خال قرمز در این رودخانه حیات بیولوژیک فعالی دارد.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا پروژه تعیین حقابه محیط زیستی رودخانه کرج در سال ۹۵ در استان البرز با همکاری پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران آغازشده است .

 وی با اشاره به اینکه  درحالی‌که حاضر پروژه مذکور در حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ادامه می‌دهد: هدف از این پروژه علاوه بر شناسایی ویژگی‌های رژیم جریان آب رودخانه‌ها، شناسایی عوامل اثرگذار بر کاهش رژیم هیدرولوژیکی جریان در رودخانه کرج و تعیین حقابه زیستی رودخانه در شرایط اکولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی برای سناریوهای مختلف است.

آبخیزداری راه‌حل تأمین آب

مدیرکل منابع طبیعی استان البرز نیز اعتقاد دارد اگر اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های مطالعه شده آبخیزداری در استان البرز تأمین شود، می‌توان با اجرای این طرح‌ها سالانه ۹۱میلیون مترمکعب آب استحصال کرد.

به گفته حامد فرضی اجرای این طرح‌ها علاوه بر تأمین آب، از یک‌سو باعث تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود و از سوی دیگر زمینه کنترل و جلوگیری از رسوبات ناشی از فرسایش خاک به داخل مخازن سدهای کرج و طالقان را فراهم می‌سازد.

وی بیان می‌کند: باوجودآنکه ۲سد بزرگ کرج و طالقان در این استان احداث‌شده اما این سدها تأمین‌کننده آب تهران است و استان البرز از این سدها سهم اندکی دارد.

وی ابراز می‌کند: این درحالی‌که است که با احداث سدهای کرج و طالقان، سفره‌های زیرزمینی استان البرز به‌شدت افت کرده به‌طوری‌که عمق چاه‌ها به ۱۸۰متر رسیده است.

به گفته فرضی، املاح سنگینی که همراه آب از این چاه‌ها خارج و به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود، سبب نابودی کیفیت خاک زراعی شده، همچنان که بخش عمده‌ای از باغات کرج خشک‌شده و مجال سوءاستفاده برای تغییر کاربری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تبدیل این ریه‌های تنفسی به ویلا و آپارتمان را فراهم کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی می‌گوید: باآنکه آب حاصل از سدهای کرج و طالقان به‌طور مستقیم به استان تهران منتقل می‌شود اما ریالی از فروش آب این سدها به منابع طبیعی اختصاص ندارد و منابع طبیعی به‌رغم گستردگی حوزه‌های مسئولیت خود ناگزیر برای جلوگیری و کاهش حجم ورود رسوبات ناشی از فرسایش خاک به مخزن سدها باید از همان اعتبارات ناچیز خود هزینه کند.

وی عدم تأمین منابع آب را یکی از چالش‌های بزرگ استان عنوان کرد و افزود: با انتقال آب سد کرج به تهران که از طریق تونل صورت می‌گیرد، جریان آب منطقه قطع‌شده و به بیابان‌زایی در مناطق مختلف به‌ویژه در ماهدشت و شهریار دامن زده است.

تولید آب ارزان

تولید آب ارزان با اجرای عملیات آبخیزداری یکی از راهکارهایی است که دکتر پرویز گرشاسبی، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز آن را کارآمد دانسته و اعلام داشته است: «بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته هر مترمکعب آب تولیدی توسط سدسازی مرسوم ۱۱۴۰تومان هزینه دارد این درحالی‌که است که هزینه تولید هر مترمکعب آبی که با اجرای عملیات آبخیزداری تولید می‌شود ۲۴۰تومان است.»

مجوز احداث تونل صادر نشد

رئیس اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز در این راستا می گوید: هنوز مجوز احداث تونل انتقال آب سد طالقان به تهران صادر نشده است.

مجید رحمانی با اشاره به اینکه طی ماه های گذشته و در اواخر سال ۹۵ طرحی مبنی بر انتقال تونلی آب سد طالقان به تهران مطرح و مورد توجه قرار گرفت، اظهار کرد: این امر در حالی در سطح استان البرز مطرح شد که در حال حاضر انتقال این آب به وسیله لوله به پایتخت انجام می گیرد.

رحمانی در ادامه تاکید کرد: بدون شک انتقال لوله ای آب سد طالقان به استان تهران با مشکلات و مخاطرات عدیده ای مواجه خواهد بود که هزینه های فراوانی را نیز متحمل دولت می سازد.

وی تصریح کرد: بررسی وضعیت شبکه های زیر زمینی در راستای اجرایی شدن انتقال تونلی آب سد طالقان امری ضروری است که به اعتبار ویژه و بالایی نیاز دارد.

 رئیس اداره مهندسی و مطالعات آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اعلام کرد: طبق بررسی های به عمل آمده تا کنون هیچ مجوزی برای احداث تونل انتقال آب سد طالقان به تهران صادر نشده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: به طور قطع با اجرایی شدن این طرح هزینه های فراوانی متحمل استان البرز خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.