یزد- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی گفت: متولی اصلی مبارزه با بیماری سل گاوی سازمان دامپزشکی است.

دامپزشکی  متولی اصلی مبارزه با بیماری سل گاوی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازروابط عمومی  دامپزشکی استان، دکتر محمد عبدالحسین زاده با بیان این خبر اظهارداشت: دامپزشکی متولی اصلی مبارزه با بیماری سل گاوی است و در این راستا اقدام به اجرای فراگیر تست سل در واحدهای  گاوداری صنعتی و نیمه صنعتی کرده و در صورت آلوده بودن دام اقدام به کشتار دام آلوده و معدوم سازی تمام یا قسمت هایی از لاشه دام نموده و در قبال آن به دامداران غرامت پرداخت می نماید.

وی افزود: بیماری سل گاوی یک بیماری مزمن باکتریایی می باشد که در دام ها با علائمی نظیر ناراحتی تنفسی، تخریب شش ها، سرفه های شدید همراه با خلط خون آلود، بی اشتهایی و لاغری مفرط خود را نشان می دهد. گاهی اوقات این بیماری فاقد علائم بالینی می باشد اما تولید شیر کاهش یافته و گاو باکتری عامل بیماری را از ترشحات تنفسی و شیر و  ادارار دفع می کند.

عبدالحسین زاده ضمن تاکید بر قابل انتقال بودن بیماری سل گاوی به انسان تصریح کرد: این بیماری می تواند ازراه شیر، گوشت و تماس با دام آلوده و حتی از راه هوای آلوده دامداری از دام به انسان منتقل گردد.

وی خاطرنشان ساخت: رعایت بهداشت فردی، مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه و یا جوشاندن شیر قبل از مصرف، رعایت نکات ایمنی در تماس و کار با دام، خودداری از نگهداری دام در اماکن غیر بهداشتی و متراکم در محیط های مرطوب و فاقد نور و تهویه مناسب و همکازری با ادارات دامپزشکی جهت تست سالیانه گاوها  از مهمترین راه های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

این مسئول گفت: طی ۳ ماهه اول سال جاری بیش از ۶۰۰۰ نوبت سر دام تحت پوشش تست سل قرار گرفتند و تعداد ۲۹ راس دام راکتور شناسایی شد که مطابق ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای کشتار گردیده و جایگاه نگهداری دام ها نیز ضدعفونی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این بیماری می تواند بهداشت عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، همکاری جدی مسئولان در خصوص تأمین هزینه های طرح و پرداخت غرامت دامداران را در دستیابی به اهداف برنامه و همکاری دامداران موثر دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.