قیمت دلار با یک جهش ۹تومانی به ۳۷۸۷رسید و با خود قیمت یورو و طلا را هم بالا کشید.

حرکت  زیرپوستی  دلار به سوی ۳۸۰۰ تومان

قیمت دلار با یک جهش ۹تومانی به ۳۷۸۷رسید و با خود قیمت یورو و طلا را هم بالا کشید.

بنابراین گزارش طی ۱۰ روز گذشته نرخ دلار از ۳۷۳۰ به ۳۷۸۷ افزایش یافته است.

گفتنی است پیش از این دلار در روزهای اول، سوم، هفتم و هشتم تیرماه به ترتیب از محدوده‌های ۳ هزار و ۷۳۰، ۳ هزار و ۷۴۰، ۳ هزار و ۷۵۰ و ۳ هزار و ۷۶۰ تومان عبور کرده بود.

افزایش قیمت ارز در ایران چند سالی است خودجوش شده و به متغیرهای جهانی مثل افزایش نرخ نفت و یا ریزش و اوج بازار بورس کاری ندارد.

شواهد تاییدمی کند دو رقمی شدن تورم و زمزمه هایی مبنی بر احتمال آسانسوری شدن این شاخص در آینده نزدیک؛ بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده و صاحبان سرمایه به تبدیل پول ملی به ارزخارجی روی آورده اند.

البته کارشناسان معتقدند که سه عامل آغاز سفرهای تابستانی، معاملات زیرزمینی و دلالان و همچنین نبود ارز تک نرخی بازار ارز را در نوسانات قرار داده است.

رحیم زارع  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برخی نوسانات در قیمت ارز در شرایط کنونی طبیعی بوده معتقد است با آغاز فصل تابستان و شروع سفرهای تابستانی تقاضا برای ارز بیشتر می شود که این موضوع قیمت ارز را دچار نوسانات اندکی کرده است.

زارع نظارت و کنترل بانک مرکزی طی یک سال گذشته بر بازار ارز را مثبت ارزیابی می کند و می افزاید انتظارات از بانک مرکزی حفظ ثبات بازار ارز و کنترل بازار و جلوگیری از جولان دلالان در این بازار است.

 به گزار خانه ملت به گفته وی مابه التفاوت نرخ ارز در بودجه سال ۹۶ با قیمت ۳هزار و۳۰۰ تومان با نرخ ارز آزاد حدود ۴۷۰ تومان است، که این سبب رانت می شود.

*تاثیر ارز بر قیمت انواع سکه

محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا وجواهر کشورنیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در آخرین ساعتی که بازار جهانی تعطیل شد، قیمت هر اونس طلا ۱۲۴۲ دلار بود، در روز یکشنبه قیمت جهانی طلا به دلیل تعطیلی یکشنبه تغییری نکرد ولی در بازار داخلی قیمتها به دلیل افزایش قیمت ارز نسبت به شنبه روندی رو به بالا را طی کرد.

وی می افزاید: نوسان قیمت ارز باعث شد مبادله سکه در روز یکشنبه  نسبت به روز با قبل ۴ هزار تومان افزایش و به بهای  یک میلیون و۲۲۰ هزار تومان به فروش برسد.

وی ادامه می دهد: قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز هر کدام با ۳ هزار تومان افزایش به ترتیب به ۶۵۱  و ۳۸۰ هزار تومان رسیده است که آن هم تحت تاثیر نوسانات بازار ارز بود.

*افزایش قیمت با وجود کاهش تقاضا

وی تاکید می کند: روند صعودی قیمت ها در حالی ادامه دارد که افزایش تقاضا در بازار ایجاد نشده است و حتی طبق پیش بینی ها انتظار می رفت بعد ماه رمضان و عید فطر با افزایش قیمت به دلیل تقاضای بیشتر روبرو باشیم ولی شاهد بویم که هیچ تقاضایی ایجاد نشد و در عین حال به موازات این کاهش تقاضا و رکود، شاهد گرانی چندین هزار تومانی در بازار به دلیل تغییرات ارزی در داخل کشورهستیم.

وی با بیان اینکه در روز یکشنبه ارز به قیمت  ۳۷۸۷ تومان داد و ستد شد می افزاید: در بازارهای جهانی ارزش دلار  نسبت به ارزهای دیگر افزایش پیدا کرده و به همان نسبت در برابر ریال هم قیمت آن بالا رفته است.

به گفته وی صرافی‌های پایتخت  دیروز هر دلار آمریکا را با ۹ تومان افزایش ۳ هزار  ۷۸۷ تومان و هر یورو را نیز با ۳۹ تومان رشد ۴ هزار و ۴۱۸ تومان داد و ستد کردند.

درعین حال مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی با هشدار درباره رهاشدن فنر قیمت دلار گفت: از سال ۱۳۹۲ تا به امروز بیش از ۶۰درصد تورم داخلی داشته‌ایم ولی نرخ دلار در ابتدای دولت یازدهم حدود ۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود که این رقم در حال حاضر نیز در همین حدود است. پس تورم کجا رفته است؟

وی  پیش‌بینی کرد که تورم (نه مانند سال‌های ۹۱‌ــ۹۰) بر نرخ ارز اثر خواهد گذاشت و ثبات حاضر ادامه‌دار نخواهد بود؛ هرچند که برای این موضوع باید رکود موجود در بازار را نیز مد نظر قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.