در سال گذشته طرح رونق تولید بنگاه‌های تولیدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی آغاز شد تا در ابتدای امر ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند اما با پیشرفت کار در نهایت در قالب طرح رونق تولید به حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که البته این رقم در سال جاری از سوی معاون وزیر صنعت ۲۹ هزار میلیاردتومان اعلام شد. امسال نیز با دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پرداخت این تسهیلات ادامه خواهد داشت.

آمارسازی وزارت صنعت در اعلام تسهیلات به بخش تولید

به گزارش قدس آنلاین، ماه‌هاست که وزارت صنعت و تجارت از پرداخت تسهیلات ۱۷ تا ۲۰ هزار میلیارد تومانی خبر می‌دهد؛ این در حالی است که یک عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی این ارقام را آمارسازی دانسته و معتقد است صنعت و تولید فقط ۱۴ هزار میلیاردتومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

در سال گذشته طرح رونق تولید بنگاه‌های تولیدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی آغاز شد تا در ابتدای امر ۷۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و متوسط معادل ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کنند اما با پیشرفت کار در نهایت در قالب طرح رونق تولید به حدود ۲۴ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که البته این رقم در سال جاری از سوی معاون وزیر صنعت ۲۹ هزار میلیاردتومان اعلام شد. امسال نیز با دستور ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پرداخت این تسهیلات ادامه خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که نه تنها بهبودی در وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط به وجود نیامده بلکه برخی از این بنگاه‌ها به واردکننده تبدیل شده‌اند و از محل واردات کالاهای ساخته شده؛ هزینه‌هایشان را تأمین می‌کنند. با نگاهی به وضعیت صنایع فولاد، سیمان، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی، نساجی و... درمی‌یابیم که اغلب این واحدها با نیمی از ظرفیتشان تولید می‌کنند و برخی دیگر نیز به تعطیلی کشیده شده‌اند.

از جمله این صنایع می‌توان شرکت صنایع نورد فولادگلستان را نام برد که به دلیل کسادی بازار، کمبود مواد اولیه برای تولید و عدم توانایی در صادرات محصولات، به تعطیلی کشیده شده است. این کارخانه با ۱۳۰ کارگر در زمینه تولید انواع مفتول و میلگرد در شهرستان مینودشت استان گلستان فعال بوده که گفته می‌شود از ابتدای تیرماه سال‌جاری و به دلیل مشکلات از پیش گفته تعطیل شده و کارگران آن راهی خانه‌های خود شده‌اند و... و. وضعیت صنایع کوچک و متوسط نیز چندان مناسب نیست.

اما وزارت صنعت و تجارت همواره بر پرداخت تسهیلات و بهبود تولید و صنعت تأکید دارد و اعطای این تسهیلات را جزو افتخارات این وزارتخانه عنوان می‌کند. این درحالی است که روز گذشته رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی این وزارتخانه را به آمارسازی در پرداخت تسهیلات متهم کرد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، در رابطه با آمار وزارت صنعت مبنی بر اینکه در قالب طرح رونق تولید به صنایع کوچک و متوسط تسهیلات ۱۷ هزار میلیاردی به بیش از ۲۵ هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی پرداخت شده است، اظهار داشت: در مورد آمار تسهیلات پرداختی رقم‌های مختلفی عنوان می‌شود به گونه‌ای که آقایان از پرداخت تسهیلات ۲۰ یا ۱۷ هزار میلیاردی به بخش تولید سخن می‌گویند اما در این خصوص باید به صحبت‌های کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی استناد کرد.

وی افزود: به اعتقاد کمیجانی سیستم بانکی فقط ۱۴ هزار میلیارد تومان به بخش‌های تولیدی تسهیلات پرداخت کرده است که این موضوع اختلاف زیادی با آمارهای اعلامی وزارت صنعت دارد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی با بیان اینکه ۳۰ تا۴۰ درصد تسهیلات پرداختی به بخش تولید استمهال بدهی‌ها بوده است، افزود: وزارت صنعت گویا کسانی را هم که به بانک معرفی کرده جزو دریافت‌کنندگان تسهیلات می‌داند که رقم ۱۷ هزار میلیاردی را بیان می‌کند.

روغنی با اشاره به اینکه به مسئولان وزارت صنعت گفته‌ام چرا شما می‌خواهید از عملکرد غلط بانک‌ها حمایت کنید، تصریح کرد: من نمی‌دانم وزارت صنعت چه اصراری دارد که آمار تسهیلات پرداختی به تولید را ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. اگر این میزان تسهیلات پرداخت شده بود که باید در اوضاع بخش تولید تغییری به وجود می‌آمد!

 عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با تأکید بر اینکه یکی از مواردی که دولت دوازدهم باید به آن توجه کند، تأمین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: در دولت یازدهم برای طرح رونق اقتصادی، ۱۶ هزار میلیارد تومان منابع تخصیص داده شد که البته آمارهای متناقضی در مورد آن وجود دارد. روغنی گلپایگانی با تأکید بر اینکه این اعداد در سفره صنعت نیامده است، اظهار داشت: بیش از ۴۰ درصد از وام‌ها، استمهال وام و دیون بوده که کمیسیون صنعت هم در این رابطه تحقیقی را انجام داده و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. وی بیان داشت: البته در سال جاری هم دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان در راستای رونق طرح اقتصادی به بنگاه‌های کوچک و متوسط اختصاص داده که به پیشنهاد دولت، ۲۰ هزار میلیارد تومان آن برای طرح رونق و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم برای طرح توسعه در واحدهای صنعتی است که به نظر می‌رسد امکان تأمین چنین منابعی وجود ندارد.

  همچنین تلاش خبرنگار جوان برای گفت‌وگو با دبیر انجمن فولاد و تعدادی از بنگاه‌های کوچک و متوسط در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات در بخش‌های مختلف صنعت تا لحظه تنظیم گزارش بی‌نتیجه ماند و برخی از صاحبان صنایع از انجام مصاحبه در این خصوص خودداری کردند.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.