پروفسور رودنی شکسپیر، تحلیل گر سیاسی، گفت: صهیونیسم افراطی، هسته‌های قدرت سیاسی غرب به طور هم‌زمان دیکتاتوری‌های فاسد خاورمیانه همچون عربستان سعودی را آلوده کرده و به دنبال آن است تا هر نوع نیروی دموکراتیکی را در اطراف خود سرکوب کند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ پروفسور رودنی شکسپیر، مفسر سیاسی مشهور و استاداقتصاد دانشگاه تریساکتی جاکارتا در اندونزی است. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج انگلستان است. شکسپیر مقالات متعددی را در خصوص مسائل غرب آسیا، با تمرکز بر موضوعات ایران، بحرین و سوریه نوشته است. آخرین کتاب او «پارادایم مدرن جهانی»است که در سال 2017 از سوی انتشارات دانشگاه تریساکتی منتشر شد.

تأثیر انقلاب اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، نقش روز قدس در مبارزه با بی‌عدالتی، پر رنگ‌تر شدن روند حمایت عمومی از مردم فلسطین در میان افکار عمومی غرب، پذیرش ماهیت تجاوزطلبی رژیم صهیونیستی از سوی سیاستمداران غربی و نقش جمهوری اسلامی در پایان دادن به حیات رژیم اشغالگر قدس از محورهای گفت‌وگو با این محقق و استاد برجسته انگلیسی بود.

به نظر شما نقش انقلاب اسلامی در حمایت از مردم فلسطین به چه میزان تأثیرگذار بوده است؟

انقلاب اسلامی 1979 در ایران یک اتفاق ملی، فرهنگی و سیاسی مذهبی بزرگ بود. این انقلاب نشان داد که راه سومی متمایز از سرمایه‌داری غرب و کمونیسم در جهان وجود دارد و در واقع توانست آمریکا و امپریالیسم را از سرزمین خود بیرون اندازد. انقلاب اسلامی ایران در طول حیات خود در برابر ایجاد شهرک‌های استعماری در سرزمین‌های دیگر مخالفت کرده است. برای مثال و به طور ویژه در برابر رژیم نژادپرستانه اسرائیلی که به سرعت و تحت نظارت ایالات‌متحده آمریکا به دنبال توسعه‌طلبی است، مخالفت خود را نشان داده است.

صهیونیسم افراطی، هسته‌های قدرت سیاسی غرب (به‌ویژه ایالات‌متحده) و به طور هم‌زمان دیکتاتوری‌های فاسد خاورمیانه همچون عربستان سعودی را آلوده کرده و به دنبال آن است تا هر نوع نیروی دموکراتیکی را در اطراف خود سرکوب کند. در نتیجه می‌توان گفت تنها ایران است که حمایت سیاسی و قانونی مردم فلسطین را با شجاعت دنبال می‌کند.

امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نام‌گذاری کردند. به نظر شما این تصمیم چه تأثیری در حفظ و زنده نگهداشتن مسئله فلسطین در جهان اسلام داشته است؟

تصمیم امام خمینی در نام‌گذاری روز قدس یک تصمیم شجاعانه و درست بود. روز قدس به هر کسی یادآوری می‌کند که بی‌عدالتی در جهان وجود دارد و باید اصلاح شود.

برخی کارشناسان معتقدند که روند حمایت عمومی از مردم فلسطین در جهان و به طور ویژه در میان مردم غرب بیشتر فراگیر شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

هسته‌های قدرتمند سیاسی در غرب صهیونیست هستند. به طور ویژه رسانه‌های جریان اصلی را در نظر بگیرید. بر اساس یک برداشت طبیعی از مفهوم عدالت، بیشتر مردم غرب به صورت غیرارادی احساس می‌کنند که مردم فلسطین مظلوم واقع شده‌اند؛ اما در همین حال سیاست‌مداران و روزنامه‌نگاران و تلویزیون‌ها این‌چنین القا می‌کنند که مردم فلسطین «تروریست» هستند. بر این اساس اسرائیل عملاً این توانایی را می‌یابد که توسعه خود را دنبال کند.

این روند در میان مقامات و سیاستمداران اروپایی چطور دنبال می‌شود؟ به نظر شما آیا آن‌ها این واقعیت را پذیرفته‌اند که صهیونیست‌ها غیر مشروع هستند؟

به‌طورقطع، تعداد سیاستمداران و مقاماتی که به این درک رسیده‌اند که اسرائیل یک موجودیت سرکوب‌گر و نژادپرست است که به سرزمین‌های دیگر تجاوز می‌کند، افزایش یافته است. بااین‌حال صهیونیست‌ها به هر کسی که مخالف گسترش طلبی آن‌ها باشد برچسب «یهودستیزی» می‌زنند؛ بنابراین می‌توان گفت که حقیقت در دنیای غرب سرکوب شده‌است.

به نظر شما نقش جمهوری اسلامی ایران در ادامه مبارزه برای آزادی فلسطین و قدس چه خواهد بود؟

جمهوری اسلامی به عنوان رهبر مخالفان توسعه‌طلبی اسرائیل محکم ایستاده است. بالاخره روزی فرامی‌رسد که استکبار مغرورانه اسرائیل به سرنگونی آن منتهی خواهد شد./

انتهای پیام

امیرمحمد اسماعیلی

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.