وزیر کشور گفت: طی دوره چهارساله از سال ۹۲ تا ۹۵ برای انهدام بیش از ۱۱هزار باند و گروه مواد مخدر اقدام و بیش از۲۵۰۰ تن انواع مواد مخدر و روان گردان کشف شده است.

کشف بیش از ۲۵۰۰ تن انواع مخدر و روان گردان طی دوره چهار ساله

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرضا رحمانی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر که با شعار« ابتدا گوش کن، گوش کردن به کودکان و نوجوانان کمک به رشد سالم و أیمن آنها است» در محل سالن اجتماعات وزارت کشوربرگزارشد،‌ افزود: همچنین به منظور کاهش ورود و دسترسی به موادمخدر و روان گردان ها نسبت به اجرای ۸ هزار و ۸۸۰ عملیات اقدام شده است که در آن درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشته ایم.

وی اظهارکرد: درحوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد به منظورکاهش شیوع این پدیده شوم در کشور نسبت به پذیرش و درمان سالانه بیش از ۷۸۵ هزارنفر از متقاضیان اقدام شده که درمان این افراد در ۸۱۰۰ مرکز درمان و کاهش آسیب اعتیاد انجام شده است.

رحمانی فضلی ادامه داد علاوه براین، نسبت به ساماندهی بیش از ۸۶ هزار نفرمعتادان متجاهر در ۱۷ مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب با توجه به موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با موادمخدر اقدام شده است که این رقم افزایش ۱۷۴درصدی نسبت به دوره قبل از اقدام را نشان می دهد.

وزیرکشور با اشاره به حوزه صیانت اجتماعی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار کرد: به منظور کاهش بازگشت به اعتیاد از ۲هزار و ۳۶۵ سازمان مردم نهاد فعال حمایت کرده ایم و آموزش های فنی حرفه ای به بیش از ۱۵۵هزار معتاد بهبود یافته، ارائه شده است که این رقم نیز افزایش ۱۴۳درصدی نسبت به دوره قبل را نشان می دهد.

« همچنین از زنان بهبود یافته نیز صیانت شده است و در این حوزه برای توسعه حمایت های اجتماعی از زنان، دختران و کودکان در معرض خطر، ۲۱۰ مرکز اشتغالزایی در سراسر کشور راه اندازی شده است».

وی برگزاری همایش ملی صیانت و گفتمان سازی، اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدربا مشارکت بیش از ۱۵۰۰ سازمان مردم نهاد، خیرین و فعالان اجتماعی را از دیگر اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در این حوزه بر شمرد.

رحمانی فضلی با اشاره به مهمترین نتایج اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور طی سال های اخیر افزود: افزایش حساسیت،‌ دغدغه و ایجاد تحرک و نقش آفرینی در مسئولان لایه های مختلف امر مبارزه و سطوح ملی و استانی و نیز محلی از قبیل سیاستگذاران، مسئولان اجرایی وزارتخانه ها، استانداران، ‌فرمانداران، ‌نخبگان، گروه های مرجع و آحاد جامعه و ارتقای سطح تعامل و همکاری های بین بخشی از جمله نتایج اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.

وی ارتقای دانش عمومی مردم درباره شیوه تامین امنیت و سلامت در مقابل تهدید اعتیاد، ‌شکل گیری یک الگوی رفتاری و تعهد اجتماعی علیه مواد مخدر و نهادینه شدن فرهنگ انزجار ازمواد مخدر درجامعه،‌ بهره گیری از ظرفیت و مشارکت گروه های مختلف اجتماعی همچون روحانیون، ورزشکاران، هنرمندان، مددکاران اجتماعی، مداحان و صنوف مختلف جامعه به عنوان سرمایه های اجتماعی در امر صیانت اجتماعی و نیز کاهش بروز اعتیاد در اقشارآسیب پذیرجامعه بویژه نوجوانان،‌ جوانان و زنان را از دیگر نتایج مهم اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در کشور دانست.

رحمانی فضلی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره بیش از ۳۷۸۰ شهید در حوزه مبارزه با مواد مخدر و دلاوری های ۱۲ هزار جانباز این عرصه از عملکرد، برنامه ها و فعالیت های هدفمند و اثربخش همه دستگاه های اجرایی عضو و مرتبط با ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان های مردم نهاد در سطوح ملی و استانی تشکر و قدردانی کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همانطورکه مستحضرین جرایم سازمان یافته صلح و امنیت إنسان ها را در اقصی نقاط جهان به خطرانداخته و موجی نقص حقوق بشرشده است و زمینه های لازم برای توسعه اقتصادی اجتماعی فرهنگی سیاسی مدنی در جوامع بشری را درجوامع بشری رادو سرتاسر جهان تحت الشعاع قرار داده و به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: جرایم سازمان یافته در أشکال مختلفی همچون قاچاق سلاح و انسان ظهور وبروز می کنند.

وزیرکشورافزود: قاچاقچیان موادمخدر و گروهای جنائی بطورهمزمان اقدام به پولشویی و درآمدهای غیرقانونی از طریق سیستم های مالی می کنند که این نوع پولها با منشأء غیر قانونی می تواند مستقیما با ایجادفساد در جامعه در فرایندهای مهم اجتماعی نیز تاثیر گذارباشد.

وی گفت: درهمین راستا دولت یازدهم و بطور ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال های اخیرتلاش کرد تا با درک واقعیت موجود دراین عرصه تصویری واقعی ابعاد و حجم آسیب های اجتماعی اعتیاد به منظور إیجاد حساسیت عمومی و تنویر أفکار دولتمردان و سیاست گذاران جامعه درسطوح مختلف حاکمیت مدیریتی و إجرائی کشور ترسیم کند.
«تا ضمن إیجاد گفتمان اجتماعی لازم و اتخاذ رویکردی هماهنگ و منسجم اشتباهی فراگیر و عزمی ملی را برای کنترل مهار و کاهش اسیبهای اجتماعی در کشور إیجاد کند».

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدرافزود: جمهوری إسلامی ایران در عرصه بین المللی به سبب اختصاص بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر درجهان در جایگاه خوبی از نظر مبارزه با موادمخدر قرار دارد.
 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.