عباسعلی کدخذایی در اختتامیه جشنواره حقوق بشر آمریکایی گفت: شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی مغایر با اسناد بین المللی است.

 آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است / شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی مغایر با اسناد بین المللی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در مراسم آئین اختتامیه دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی که در حوزه هنری برگزار شد؛ با بیان این که این گونه همایش ها از جهت علمی تبیین کننده واقعیت‌های استکبار جهانی است، عنوان کرد: غربی‌ها مدعی هستند حقوق بشر خاستگاه غربی دارد و نقش دیگران را در آن نفی می کنند. در اینجا ما خیلی مخالفتی با ادعای آن‌ها نداریم و دفاع از مبانی اصیل اسلام و انقلاب خود را برای خودمان نگه می داریم و تنها می خواهیم در چهارچوب ادعای غربی ها حرکت کنیم و ببینیم که چیزی که به عنوان شاخص‌های حقوق بشر به جامعه جهانی مطرح می‌کنند چیست.

وی افزود: مهمترین و روشن‌ترین تاریخی که غربی ها برای لمس حقوق بشر به آن استناد می کنند اعلامیه حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ است و پس از آن هم اسناد ۱۹۶۶ است. بعد از آن هم اسناد دیگری است که مطرح شده است. تاریخ را که ورق می زنیم شاهدیم که وضعیت آمریکا، نشان می دهد آن‌ها بیش از آن که مدافع حقوق بشر باشند، مدافع توسعه‌طلبی، خشونت و سرکوب جنبش‌های آزادی خواه بوده‌اند.

کدخدایی همچنین گفت: در جنگ ویتنام نیز آمریکایی ها به قدری خشونت و سرکوب داشتند که در خود جامعه آمریکا هم دو دستگی و تفرقه ایجاد شد. اگر بخواهیم تاریخ آمریکا را ارزیابی کنیم و شاخص مهمی را برای روابط خارجی آن ها در نظر بگیریم، به جنگ ویتنام و فجایع زیادی که ایجاد کردند می رسیم. همچنین در دهه ۷۰ میلادی، فضای جامعه جهانی تغییر کرد و کارتر مدعی حقوق بشر شد. در مقطع دیگر تاریخی می رسیم اوایل سال های ۲۰۰۰ و حملات یازده سپتامبر و پس از آن فجایعی که به بهانه این اتفاق رخ داد.

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که باید دید حقوق بشری که آمریکا مدعی آن است چه ویژگی‌هایی دارد، عنوان کرد: نخستین ویژگی حقوق بشر آمریکایی تبعیض آمیز بودن روش‌های آمریکا است. بر خلاف پاراگراف دوم ماده ۲ از اعلامیه حقوق بشر که هر گونه تبعیض را نفی می کند؛ آمریکایی ها در اعمال حقوق بشر، روش های تبعیض آمیز را به کار می‌گیرند. مواضع آمریکا در یمن و بحرین و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم در این گونه کشورها از جمله دلایل این رویکرد است. رفتاری که با گروه های تروریستی دارند و در تشخیص و تمیز این گروه ها ورود می‌کند از دیگر نشانه‌های تبعیض آمیز بودن رفتار آمریکایی‌ها در حقوق بشر است.

وی خاطرنشان کرد: فقدان عنصر عدالت و برابری دومین شاخصی است که حقوق بشر آمریکایی دارد. رفتار آمریکا را در خصوص اقدامات جامعه جهانی برای تامین عدالت باید مورد توجه قرار دهیم. به طور مثال دیوان کیفری بین المللی تاسیس شد و آمریکایی ها نخستین کشوری بودند که مخالفت کردند و عضو این دیوان نشدند. اگر قرار است که مرجع بین المللی برای تامین عدالت کیفری شکل بگیرد، چرا آمریکایی‌ها هراسان هستند. همچنین آمریکایی‌ها عضو کنوانسیون منع تبعیض علیه زنان نشدند. این مجامع را کشورهای اسلامی ایجاد نکرده اند که آمریکایی ها با آن مخالفت می کنند و در خود غرب راه اندازی شده است.

کدخدایی با بیان این که شاخص سوم در بحث حقوق بشر آمریکایی، توسل به زور توسط این کشور است، گفت: آمریکایی ها در هر جایی از قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کنند و آنچه را که خود می‌پسندند تحت عنوان حقوق بشر به کشورهای دیگر تحمیل می کنند. پس از ماجرای یازده سپتامبر، آمریکایی ها منتظر نماندند که به محکمه و سازمان بین المللی بروند و بر اساس معیارهای بین المللی که خود تصویب کرده‌اند، حقشان را بگیرند؛ بلکه بلافاصله مردم بی‌گناه افغانستان را به خاک و خون کشیدند. مردم مظلوم افغانستان را به زندان‌های گوانتانامو بردند و بدترین شکنجه‌ها را بر آن‌ها روا داشتند.

وی تاکید کرد: بی توجهی آمریکایی ها به توصیه ها و تذکرات سازمان‌ها و نهادهای بین المللی از دیگر موارد حقوق بشر در این کشور است. این سازمان ها تا زمانی مورد تایید هستند که منافع آمریکا را تامین کنند و در دهه ۷۰ و چند سال اخیر برخوردهای آمریکا با سازمان یونسکو و حتی سازمان ملل دیده‌ایم که از ابزار تحریم و عدم پرداخت حق عضویت استفاده می‌کند و از اجرایی کردن توصیه های سازمان ها سر باز می‌زند. حقوق بشر آمریکایی با ترسیم مسیر خاص که توسعه طلبی و تحمیل مواضع این کشور به دیگر کشورها است، شکل گرفته است. مراجع بین المللی هم تنها تا زمانی که در راستای تامین منافع آمریکا باشند مورد تایید این کشور قرار می‌گیرند.

عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: شاخص‌های حقوق بشر آمریکایی غیر از چیزی است که در اسناد بین المللی تدوین شده است. یکی از شعارهای اسناد بین المللی حقوق بشر غربی، جایگزینی انسانیت به جای ملیت بود. اما در اجرا این را نمی بینیم. آمریکایی ها نشان داده‌اند که انسانیت و انسان برایشان ارزشی نداشته و ندارد. در دستوری که ترامپ برای منع ورود اتباع کشورهای مسلمان صادر کرد نقض اهمیت انسانیت است. این به نوعی تبعیض نژادی و آپارتاید است و آمریکا رسما اعلام می‌کند که کشور من برتر از دیگر کشورها است و مردم من برتر از مردم دیگر کشورها است.

 آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر است

مهدی بهرامیان سرپرست سازمان بسیج حقوقدانان کشور با بیان این که جشنواره حقوق بشر آمریکایی به دنبال آن است که با استفاده از ابزارهای علمی و فرهنگی جایگاه خود آمریکا را در حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی بشر در این معادله مشخص کند، اظهار کرد: این جشنواره تلاش دارد تا نشان دهد که خود آمریکا یکی از بزرگترین ناقضان حقوق بشر در سطح کشور خود و منطقه و جامعه بین المللی است.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده ستاد برگزاری این جشنواره بین المللی از تمام نهادها و سازمان هایی که در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند تشکر می کنم.

محمود عباسی- دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری با بیان این که هدف حقوق بشر حمایت از حقوق انسانی است، اظهار کرد: این حقوق فارغ از نژاد و رنگ و ملیت است. اگر از حقوق ذاتی بشر سخن می‌گوییم، به این معنا است که آدمی از آن رو که آدمی است دارای این ارزش والا است. هنر بشر نیمه اول قرن بیستم، پس از گذار از میلیون ها کشته و آواره و عبور از تلی از جنازه‌ها، این بود که در ۱۹۴۸ به نقطه ایی رسید و کشف بزرگش این بود که انسان کرامت دارد و باید کرامت آن پاس داشته شود.

وی همچنین گفت: جهان پس از اعلامیه حقوق بشر شاهد تحول بود و تلاش داشت تا به نقطه ایی برسد که صلح و آرامش و امنیت را فرا روی جامعه بشری قرار دهد. حقوق بشر فی نفسه حقوق خاص یک منطقه یا جغرافیا و کشور نیست؛ اما نگاه دقیق و ظریف رهبر معظم انقلاب اسلامی، تعریظ ایشان به مقامات آمریکایی است که حقوق بشر را ابزاری برای دست یابی به اهداف نامشروع خود قرار داده‌اند.

عباسی با تاکید بر این که حقوق بشر جهان شمول، عدم تبعیض و تفکیک ناپذیری است، عنوان کرد: اما دولتمردان آمریکایی در طول تاریخ جنایات خود حقوق بشر را نادیده انگاشتند و از آن عبور کردند و باید آغاز هزاره سوم را دشوار تر از دوره قبل بدانیم. آمریکایی ها خود را نسبت به سایر جوامع انسانی برتر و بالاتر می پندارند. وقتی از حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌شود انتظار این است که در یک کشور پیشرفته ارزش‌های حقوق بشری موج بزند و بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، اما این انتظار نتیجه معکوسی رقم می‌زند.

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری تصریح کرد: برخی از جنایاتی که نقض آشکار حقوق بشر است و نشان دهنده اراده دولتمران آمریکایی را می‌توانیم در تاریخ سیاه این کشور ببینیم. اساسا پس از استقلال آمریکا از بریتانیا، موج تبعیض نطفه اش بسته می‌شود و سرکوب‌های داخلی آغاز و ادامه پیدا می‌کند. امروز خشونت افسار گریخته پلیس آمریکا را نسبت به مردم خود شاهد هستیم. این مسائل نشان دهنده بی توجهی دولتمردان آمریکا به حقوق بشر است. آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتم علیه انسان‌ها استفاده کرده است و کشتارهای بسیاری در جنگ جهانی دوم انجام دادند و در جنگ‌های دیگر نیز میلیون‌ها کشته بر جای نهادند.

اسماعیل آجرلو، دبیر دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی نیز در سخنانی با بیان این که این جشنواره در بخش علمی و هنری فرخوان خود را ارائه کرده است؛ عنوان کرد: در بخش هنری ۸۰۰ اثر از هنرمندان داخلی و ۲۵۰ اثر از هنرمندان خارجی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. همچنین هنرمندانی از ۲۰ کشور جهان در این جشنواره شرکت کردند. امیدوارم این جشنواره ادامه داشته باشد و هنرمندان زمینه و بستر لازم را برای بیان نظراتشان داشته باشند.

پروفسور بوگراسکاپ مهمان دومین جشنواره حقوق بشر آمریکایی از کشور آمریکا نیز در سخنان کوتاهی با بیان این که هنر می‌تواند زبان مناسبی برای بیان بسیاری از مفاهیم باشد، اظهار کرد: در طول زمانی که در ایران بودم، درباره حقوق بشر آمریکایی سوال‌های زیادی از من شده است. در این رابطه تحقیقات زیادی انجام داده‌ام. در واقع حقوق بشر ابزار سیاسی در دستان آمریکا است تا به اهداف مدنظر خود برسد. نمونه ای از این موضوع، رفتار آمریکا در قبال ایران، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی همچنین گفت: حقوق بشر در داخل آمریکا به مفهوم دارایی و اموال متصل است و هر چقدر دارایی بیشتری داشته باشیم، حقوق بیشتری خواهیم داشت.

در این مراسم برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند. اسامی برگزیدگان و تقدیرشدگان در بخش‌های مختلف این جشنواره به شرح زیر است:

بخش اینفوگرافیک

محمد حسن ثقفی، حسن رستمی و محمد یاقوتی – برگزیده

علیرضا خدا مرادی و جواد قراقی‌پور – تقدیر شده

بخش کاریکاتور

محمد علی خلجی – نفر اول

حامد مرتضوی علوی – نفر دوم

حسن اسدی و سعید صادقی –  مشترکا نفر سوم

احسان چراغی ایرانشاهی، اسماعیل بابایی، محمود نظری، حمید صوفی، ناصر مقدم، و پویا عبدلی – تقدیر شده

بخش موشن گرافیک

سید مرتضی خلیل‌پور، امین کریمی و علیرضا زکاله – برگزیده

محمد مهدی رحیمی و علی اقتدارپور – تقدیر شده

بخش پوستر

حامد مغروری – نفر اول

پویا سرابی – نفر دوم

محمد رضا چیت ساز – نفر سوم

بخش نمایش رادیویی

اله بیات، ملیحه مرادی و مطهره مهرابی – تقدیر شده

بخش مقاله

الهه نظام‌جو، حامد اسحاقی، الهام اسحاقی، سید پرویز شجاعی – تقدیر شده

بخش کتاب

خیراله پروین، علی الفت‌پور و مرتضی رفیعی بصیری – تقدیر شده

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.