سخنگوی وزارت خارجه از اعزام و استقرار تیم ارائه خدمات کنسولی وزارت خارجه به عربستان خبرداد و گفت: بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته بین دو کشور تا این لحظه قرار بر اعزام حجاج ایرانی به مناسک حج است و مقدمات لازم آن هم ترتیب داده شده است.

ترامپ نمی‌تواند علیه برجام اقدام کند

قدس آنلاین - سخنگوی وزارت خارجه از اعزام و استقرار تیم ارائه خدمات کنسولی وزارت خارجه به عربستان خبرداد و گفت: بر اساس تفاهم‌های صورت گرفته بین دو کشور تا این لحظه قرار بر اعزام حجاج ایرانی به مناسک حج است و مقدمات لازم آن هم ترتیب داده شده است.
بهرام قاسمی درباره تضمین امنیت حجاج ایرانی و تعهدهای دولت عربستان در این زمینه نیز گفت: تأمین امنیت حجاج بر عهده طرف سعودی است. این مسئله مهمی است و در نشست‌ها و گفت‌وگوهایی که با دولت عربستان درباره موضوع حج صورت گرفته، در مورد امنیت حجاج ایرانی و تضمین این موضوع صحبت‌های زیادی شده و اطمینان‌های لازم داده شده است. تا آنجا که می‌دانم مسئولان سازمان حج نسبت به روند اعزام حجاج و تفاهم‌های صورت گرفته، خوشبین هستند.

 نگران تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکا  نیستیم
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره موعد تمدید تعلیق تحریم‌های آمریکا بر اساس برجام در پایان تیرماه و نگرانی از سیاست‌های آمریکا در برابر این توافق هم با بیان اینکه خیلی نگران چیزی نیستیم، اظهارداشت: آقای ترامپ و هیئت حاکمه آمریکا نمی‌توانند به تنهایی در نقض برجام و از بین بردن آن تلاش کنند. اقداماتی که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده همین را نشان می‌دهد و به همین دلیل به جای برخورد با برجام، آمریکا اقدامات سیاسی، روانی و اقتصادی خود را که اقدامات منفی و ضد ایرانی هستند، در لوایح دیگر متمرکز کرده ‌است تا آثار برجام را خنثی کند ولی ما برای هر سناریویی آماده‌ایم.


  ابهام در توافق آتش‌بس روسیه و آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره توافق آتش‌بس در منطقه جنوب غرب سوریه در منطقه جولان و این نگرانی که توافق مذکور زمینه‌ای باشد برای تثبیت و رسمیت بخشیدن به اشغال این منطقه از خاک سوریه توسط اسرائیل با بیان اینکه نفس مذاکره همواره قابل توجه و مثبت است به شرط آنکه شفاف و در جهت صلح، ثبات و امنیت جهانی باشد، تصریح کرد: باید منتظر انتشار جزئیات بیشتری از دیدار پوتین و ترامپ بود تا بتوانیم نسبت به برخی مسائل با دید بهتر برخورد کنیم.
وی با اشاره به روند نشست آستانه و همکاری‌های ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران سوریه، گفت: ایران و روسیه به صورت مکرر با یکدیگر در تماس هستند و از کانال‌های مرسوم دیپلماتیک این تماس‌ها و رایزنی‌ها برقرار است.  
قاسمی گفت: اگر تفاهم آمریکا و روسیه در ارتباط با ایجاد آتش‌بس در سوریه به کل سوریه تسری پیدا کند و بتواند مناطق کاهش تنش که در نشست آستانه در مورد آن صحبت شده و همچنین دیگر نقاط سوریه را در بر گیرد و زمینه برای تثبیت آتش بس و ثبات در این منطقه را فراهم کند، می‌تواند تفاهم مفیدی باشد. ولی شناختی که از اقدامات آمریکا در سوریه داریم، از جمله بمباران سوریه از سوی آمریکایی‌ها و تهاجم آن‌ها به نیروهای سوری، این موضوع را با ابهام و تردید مواجه می‌کند و اگر قرار است چنین آتش بسی به نتیجه برسد، باید این نوع اقدامات آمریکا در سوریه متوقف شود.

  حفظ تمامیت ارضی سوریه یک اصل است
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه با اشاره به اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه برای ایران مهم و حایز اهمیت است، ‌ تأکید کرد: تجربه نشان داده که اگر به واقعیت‌ها توجه نشود، این گونه تفاهم‌ها با شکست مواجه می‌شوند. وی با بیان اینکه آنچه باید موردنظر باشد، حفظ حاکمیت سوریه و خواست مردم این کشور است، تصریح کرد: اگر این تفاهمات در این چارچوب نباشد، من تردید دارم که توافقی در مورد سوریه به نتیجه منجر شود و خواب‌های بی‌ربط برخی‌ها در مورد سوریه تعبیر نخواهد شد.
قاسمی درباره اظهارات اخیر نخست‌وزیر صهیونیستی مبنی بر اینکه اسرائیل خواهان ممانعت از حضور نیروهای(حافظ صلح) ایران در سوریه است، تصریح کرد: اظهارات مقامات صهیونیستی و فشاری که به آمریکا در مورد نیروهای مقاومت می‌آورند چیز تازه‌ای نیست و جزئیات مذاکرات روسیه و آمریکا هم هنوز مشخص نشده است، بنابراین در مورد اینکه نیروهای مستشاری ایران در نقاط کاهش تنش حضور خواهند داشت یا نه اکنون نمی‌توان اظهارنظر کرد زیرا پروسه آستانه در حال انجام است و هر کشوری وظیفه خودش را دارد.
قاسمی درباره رفراندوم (همه پرسی) استقلال اقلیم کردستان عراق و رایزنی‌های مقامات این اقلیم با تهران در روزهای جاری و آینده هم تصریح کرد: موضع ایران در ارتباط با این موضوع تغییرناپذیر است و ما بر حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق تأکید داریم و این موضوع از نظر ما قابل مذاکره نیست. هر اقدامی در چارچوب مورد اشاره در مقطع کنونی می‌تواند عراق را با هرج و مرج مواجه کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.