آزمون سراسری ۱۳۹۶ صبح پنج‌شنبه ۱۵تیر و جمعه ۱۶ تیر در سراسر کشور برگزار شد. در آزمون امسال ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب ثبت‌نام کرده‌ بودند. در بستة خبری امروز نگاهی به آمار و ارقام و حاشیه‌های جالب کنکور ۹۶ داریم.

غولی که دیگر غول نیست

آمار و ارقام درمورد کنکور ۹۶ چه می‌گویند؟
امسال حدود ۹۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کردند که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۴۳۴ نفر زن و ۳۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر مرد هستند. امسال نیز خانم‌ها مثل همیشه حضور پررنگ‌تری توی کنکور داشتند. شاید این یک خبر بد برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به گروه علوم تجربی باشد که امسال نیز همانند سال‌های گذشته تعداد بالایی از کنکوری‌ها بخت خود را در گروه تجربی آزمایش کردند. آن‌طوری که آمار و ارقام می‌گوید، ۶۲ درصد کل داوطلبان امسال متعلق به گروه آزمایشی تجربی بوده است. در گروه آزمایشی علوم ریاضی ۳۴۸ هزار نفر، در گروه آزمایشی هنر ۱۰ هزار و ۶۷۵ نفر و در گروه آزمایشی زبان ۶ هزار و ۲۶۸ نفر شرکت کردند. همچنین در گروه آزمایشی علوم انسانی ۱۸۴ هزار و ۳۹۵ داوطلب با هم به رقابت پرداختند. نکته جالب دیگر در مورد کنکور ۹۶ این بود که به گفته  آمار و ارقام، امسال داوطلبان کنکور کمتر از سال گذشته بوده‌اند. البته این ماجرا فقط مربوط به امسال نیست و ظاهراً چند سالی می‌شود که توجه به کنکور کمتر شده و هر سال از تعداد داوطلبانی که می‌خواهند به جنگ غول کنکور رفته و آن را شکست بدهند، کم می‌شود.

بر اساس آمار، داوطلبان کنکور از یک میلیون و ۴۰۱ هزار و ۳۵۲ نفر در سال ۱۳۸۷ به ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ نفر رسیده است. البته به نظر ما این خبر خیلی هم بد نیست و نشان از توجه جوانان و نوجوان به تجربه‌کردن مسیر دیگری جز درس‌خواندن دارد. تازه به احتمال زیاد با ادامه این روند، کنکور هم یاد بگیرد که خودش را برای ما جوان‌ها و نوجوان‌ها کمتر بگیرد و به دنبال راه‌هایی مثل آسان‌کردن سؤالات یا برطرف‌کردن سایر معایبش بیفتد، بلکه توی دل بچه‌ها مجدد جایی پیدا کرده و به سال‌های اوجش برگردد. البته بماند که به گفته کارشناسان، سؤالات کنکور امسال از سال‌های گذشته آسان‌تر بوده است.

حاشیه‌های بزرگ‌ترین مبارزه علمی کشور
آزمون سراسری سال ۹۶ در ۳۷۲ شهر و ۲۳ کشور با ۲۷ حوزه برگزار شده است، اضافه کرد: تاکنون تخلفی از برگزاری این آزمون گزارش نشده است. برگزاری کنکور با این حجم گسترده همیشه حاشیه‌های بامزه‌ای دارد. یکی از نکات جالب کنکور امسال شرکت پیرمردی ۸۶ ساله بود. ظاهراً ایشان علاقه‌مند به ادبیات بوده و برای همین در گروه علوم انسانی امتحان داده است. جالب اینکه ایشان دیپلمشان را در سال ۱۳۴۵ گرفته و بعد از این‌همه سال، الان برای اولین بار کنکور داده‌اند.

بماند که خیلی از کنکوری‌ها از اینکه شرکت در کنکور محدوده سنی ندارد، ناراضی هستند. چون فکر می‌کنند ورود این افراد شانس آن‌ها را کم می‌کند. هرچند که به گفته کارشناسان، رقبای اصلی بچه‌ها همان‌هایی هستند که تحصیلات متوسطه را تمام کرده و به‌تازگی دیپلم گرفته‌اند. حالا که از پیرترین کنکوری گفتیم، بد نیست بدانید که جوان‌ترین داوطلب هم متولد سال ۱۳۸۱ است و با ۱۵ سال سن از تهران در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کرده است. ظاهراً این نوجوان باهوش خیلی عجله داشته و ۳ سال بهصورت جهشی تحصیل کرده است. نکته جالب دیگر در کنکور امسال شرکت یک پدر به همراه پسرهایش در کنکور بود. البته عکس خانمی که به همراه نوزادش در جلسه امتحان حاضر شده بود نیز در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخید. جدا از این، هر سال حضور پررنگ پدر و مادرها در پشت درهای حوزه‌های کنکور از حاشیه‌های جالب آن است.

نگران قبولی نباشید
نتایج آزمون کنکور می‌تواند نقش مؤثری بر سرنوشت دانش‌آموزان داشته باشد. به همین خاطر به جز بچه‌ها، معمولاً خانواده‌های دانش‌آموزان نیز همراه آن‌ها درگیر مسائل و مشکلات کنکور هستند. روز کنکور بسیاری از خانواده‌ها در محل حوزه‌ها حاضر می‌شوند تا قوت قلب فرزندان خود باشند. امسال هم تصاویر زیادی از والدینی که پشت درهای کنکور مشغول خواندن دعا و نذر و نیاز بودند تا به هر شکل به فرزندانشان کمک کنند، مورد توجه عکاسان قرار گرفت. بهتر است نگران نتایج نباشید زیرا به گفته رئیس سازمان سنجش، از ۲ سال گذشته بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین قانون شورای سنجش و پذیرش سوابق تحصیلی، سوابق دوران دیپلم تا ۲۵ درصد و ۵ درصد نیز دوره پیش‌دانشگاهی در آزمون سراسری کنکور تأثیر مثبت خواهد داشت و اگر در بررسی‌های نمره داوطلبی با تأثیر این سوابق پایین‌تر بیاید آن را اعمال نخواهند کرد. بر اساس آماری که تاکنون منتشر شده است، تقریباً ۷۴۰ هزار نفر در آزمون پذیرفته خواهند شد که البته به گفته مسئولان، مطمئناً میزان پذیرش افزایش می‌یابد ولی کاهش پیدا نمی‌کند. یادتان باشد که کلید سؤالات از امروز یکشنبه روی سایت قرار می‌گیرد. در پایان، ما هشتی‌ها برای همه کنکورهای آرزوی موفقیت می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.