کاشمر-رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: ۹۰ درصد زباله‌ها قابل برگشت بوده و قابلیت استفاده مجدد را دارد.

۹۰درصد زباله‌های کاشمر قابل بازیافت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مهدی جمعه‌پور با اعلام اینکه چون مردم نمی‌دانند زباله‌هایی که اکنون دفن می‌شود چه اثرات و فوایدی دارد از طرح تفکیک زباله در کاشمر استقبال نکرده‌اند، افزود: مردم باید ابتدا آموزش‌های لازم را فرا گیرند سپس اقدام با اجرای طرح تفکیک زباله کرد.
 
وی با بیان اینکه امروزه تولید زباله روند صعودی به خود گرفته است، اظهار کرد: برابر آمار تقریبی روزانه در کاشمر بالع بر ۸۵ تن زباله تولید می‌شود.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر بیان کرد: باوجود تلاش بسیاری که برای دفن بهداشتی انجام می‌گیرد اما ورود حجم فراوانی از زباله در خاک علاوه بر ایجاد مناظر زشت و نامطلوب در طبیعت، آثار زیانباری را به محیط زیست و خاک وارد نموده و موجبات آلودگی منابع زیستی را فراهم کرده است.
 
وی ادامه داد: بدون شک زباله‌ها و فاضلاب‌های مختلف در عین حال که می‌توانند آهسته در دل طبیعت رخنه کرده و آنرا نابود نمایند از طرف دیگر می‌توانند به منبعی پول ساز تبدیل شوند بطوریکه برخی کشورها با توجه به در آمد زایی زباله اقدام به واردات آن می‌کنند.
 
جمعه پور با اشاره به اینکه اکنون بالغ بر ۲۰ نفر در زباله گاه شهرداری زباله‌های قابل بازیافت را برای فروش جمع‌آوری می‌کنند که این مشکلات بهداشتی بسیاری به همراه دارد، از شهروندان خواست تا زمانی که مراکز تفکیک زباله راه اندازی نشده زباله‌های خشک را جداگانه درب منزل گذاشته تا افراد مجبور نباشند به زباله گاه بروند.
 
جمعه‌پور در ادامه سرانه تولید زباله در استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد را به ازای هرنفر ۸۵۰ گرم اعلام کرد و گفت: براساس سرانه هرنفر ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم در جهان این آمار دو برابر سرانه تولید زباله در دنیا است.

وی با بیان اینکه میزان تولید زباله در شهر کاشمر ۸۵ تن در روز بوده که با توجه به آمار جمعیت ۱۰۲ هزار نفری شهری سرانه تولید زباله به ازای هرنفر در روز ۸۳۳ گرم است، افزود: کاشمر روند مشابهی نظیر مشهد در استان خراسان دارد.
 
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد زباله‌های تولیدی را زباله تر که قابلیت کمپوست شدن دارد و ۳۰ درصد را زباله‌های خشک که آن هم قابلیت استفاده مجدد را دارد تشکیل می‌دهد، گفت: با سرمایه گذاری در این حوزه می‌توان ضمن جلوگیری از آلودگی محیط زیست از زباله به‌عنوان منبع اقتصادی و در آمد زا استفاده نمود و اشتغال زایی ایجاد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.