یزد - استاندار یزد گفت: یزد، پنجمین بافت تاریخی جهان است که به ثبت جهانی رسیده و ثبت جهانی یزد تعهد ومسئولیت نگهداری از بافت تاریخی را بیشتر می کند .

ثبت جهانی  یزد تعهد و مسئولیت نگهداری از بافت تاریخی را بیشتر می کند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، کاظم صادقپور-سیدمحمد میرمحمدی پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت ثبت جهانی شهر یزد اظهارداشت: حراست از بافت تاریخی و ایجاد راهکارهای مختلف برای ارتقای ظرفیت های گردشگری در استان ضروری بوده و اعتراف مجامع جهانی در ارزش بافت تاریخی یزد بسیار ارزشمند است. واین رویداد فرصتی مناسب از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد که اگر دیر به آن توجه شود ممکن است از دست برود .

وی افزود : امیدواریم بتوانیم با هوشمندی، درایت و درک ارزش‌های بزرگ فرهنگی، تاریخی، معماری، هنری و مذهبی، این ظرفیت‌ها را کانون بزرگ تبادل فرهنگی بین ملل مختلف قرار بدهیم، و استان و از جمله استان‌های برخوردار در بحث نیروی انسانی توانمند و مدیریتی است.

این مسئول تصریح کرد: رسانه‌ها درجذب مشارکت‌های عمومی در راستای توسعه بیش از پیش کشور در حوزه‌های مختلف، نقش ویژه ا ی دارند و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد یکی از دستاوردهای بزرگ و قرانقدر در تاریخ استان است و ترویج فرهنگ نگهداری از بافت تاریخی و همچنین معرفی این ارزش فرهنگی و اجتماعی از جمله مهمترین رسالت رسانه ها از این پس است.

میرمحمدی گفت: استان ظرفیت های بالایی در زمینه گردشگری دارد و ثبت جهانی یزد بیش از پیش ابنیه‌های تاریخی و ارزش‌های فرهنگی و تاریخی استان را به جهانیان  معرفی می کند و امروز همه ما وظیفه داریم با هوشمندی و درایت به وظایفی که در قبال این میراث بزرگ فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، هنری و ارزش‌های متعدد مذهبی داریم، عمل کنیم و یزد امروز کانون توجه ملل مختلف است و به طور قطع پررنگ‌تر از پیش به یکی از مقاصد مهم گردشگری در دنیا تبدیل خواهد شد.

استاندار خاطر نشان ساخت : پرونده بافت تاریخی شهر یزد در بهمن ۹۴ پرونده تکمیل و از طریق سازمان میراث فرهنگی به یونسکو ارسال شدو ۹ کمیته بررسی در این خصوص تشکیل شد و بافت تاریخی یزد توسط نمایندگان یونسکو مورد بررسی حضوری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه روند جهانی شدن یزد از سال ۸۴ تاکنون در دستور کار مدیران و مسئولان استان بود افزود: همه مدیران و مسئولان باید خود را در کسب این دستاورد جهانی شریک و برای حفظ آن احساس مسئولیت کنند وتلاش برای توسعه بیش از پیش استان و کشور در عرصه‌های مختلف از جمله مهمترین ویژگی‌های مدیران استان از استاندار تا دیگر مدیران است و هر وقت و در هر مکان که نیاز باشد مدیران آماده خدمت به مردم استان یزد و ملت ایران هستند.

استاندار تصریح کرد: برای توسعه گردشگری با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و اینکه گردشگری یکی از اولویت‌های استان است  زیرساخت های گردشگری استان یزد باید توسعه پیدا کند ودر زمینه توسعه فرودگاه، خطوط ریلی و ... اقداماتی انجام شده به عنوان نمونه برای توسعه فرودگاه ۲۵۰ هکتار زمین به فرودگاه واگذار شده ودوبانده  فرودگاه، دو خطه کردن خط ریلی استان با پیشرفت ۸۰ درصد، توجه به رفع آلودگی هوا، ساماندهی و ارتقای هتلینگ استان با افزایش یک هزار تخت و احداث پنج هتل جدید از جمله برنامه‌های انجام شده و در دستور کار استان یزد برای افزایش و ارتقای ظرفیت‌های گردشگری است.

وی ادامه داد: برای هتل‌ها و اقامتگاه‌های استان یزد نیز برنامه‌های توسعه‌ای در دست انجام است به نحوی که اکنون پنج هتل در دست ساخت است و طبیعی است که علاوه بر اینها باید برنامه‌های جدیدتر و جدی‌تر دیگری نیز داشته باشیم و در برنامه‌های میان مدت برای توسعه گردشگری در استان یزد، باید تناسبی بین زیرساخت‌ها و تبادلات فرهنگی برقرار شود یعنی به همان اندازه که برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تلاش می‌کنیم، به همان اندازه نیز برای تبادلات فرهنگی برنامه‌ریزی داشته و تلاش کنیم.

استاندار یزد با بیان اینکه از این پس کار جدی در بافت تاریخی باید انجام شود و یکی از مهم‌ترین مواردی که باید مدنظر قرار گیرد، آموزش افراد ساکن در بافت تاریخی است که این امر باید توسط تشکل‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی پیگیری شود و سکونت در بافت تاریخی یزد باید شرایط و کیفیت بهتری پیدا کند و لازم است در این زمینه خود مردم نیز مشارکت جدی داشته باشند زیرا زمانی که بومی‌ها به بافت تاریخی بیایند، غیربومی‌ها ناخودآگاه از بافت دور می‌شوند.

وی  در مورد تدابیر اندیشیده شده برای ساکنان خارجی بافت تاریخی یزد اظهار داشت: در تلاش برای تدوین برنامه‌ای هستیم که اولا شهرداری مستقل برای بافت تاریخی یزد در نظر گرفته شود و سپس از سکونت اتباع خارجی در این بافت جلوگیری شود و یکی از معیارهای مدنظر یونسکو برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، پذیرش این موضوع از سوی ساکنان بافت تاریخی است که این امر نیازمند شفاف‌سازی و روشن کردن ارزش‌های مطرح در بافت تاریخی است.

استاندار یزد افزود : جهانی شدن آغازی برای فعالیت‌های  مستمر بوده و ایجاد دسترسی‌های مختلف در بافت تاریخی و دیگر اقدامات ایمنی و خدماتی از جلمه اولویت‌های اجرایی در راستای حراست از بافت تاریخی یزد است و تعهد در راستای ارتقای امنیت بین المللی بافت تاریخی از دیگر دستاوردهای جهانی شدن است .

میرمحمدی تصریح کرد: یزد در حال حاضریزد  توان مدیریت شهری در مقیاس جهانی را ندارد، وپلان مدیریت جهانی شهر یزد بعد از ثبت جهانی  این شهر تهیه شده و در اختیار مدیران مختلف شهر و استان قرار می‌گیرد.وساخت و سازهای خشتی باید با ضابطه باشد و تصویب استانداردهای لازم در مورد ساخت و سازهای خشتی در شهر و استان یزد در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی و استانداری قرار گرفته است.

میرمحمدی اطلاع رسانی در مورد قوانین و ضوابط محدود بافت تاریخی، اطلاع رسانی در مورد ارزش‌های ملی و جهانی بافت، برنامه‌ریزی جلب مشارکت و همکاری داوطلبانه مردم در مورد حفظ و احیای بافت تاریخی، فرهنگ‌سازی در زمینه‌های گردشگری و پاسداری از ارزش‌های فرهنگی در بافت تاریخی، تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت، فراهم‌آوری شرایط زندگی، پایش و نظارت دقیق در بافت تاریخی و تدوین برنامه‌های آموزشی برای ساکنین بافت تاریخی، از جمله برنامه‌های در دستور کار استانداری در راستای جهانی شدن یزد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.