همدان- مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان از افتتاح سد شنجور رزن با بیش از ۶۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: سد نعمت‌آباد اسدآباد تا پایان سال آبگیری می‌شود.

سد شنجور رزن با ۵ میلیون مترمکعب ظرفیت به بهره برداری رسید

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی عزالدین ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح سد شنجور در رزن با اشاره به اینکه احداث این سد در سال ۸۶ آغاز شده است اظهار کرد: برای ساخت این سد بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی اضافه کرد: سد شنجور از نوع هسته رسی بوده و ارتفاع از کف زمین ۲۹ متر و طول تاج ۶۶۴ متر است، ۳ میلیون متر مکعب از آب این سد در شرب و صنعت و ۲ میلیون متر مکعب در کشاورزی مصرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه برای احداث این سد بیش از ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهار کرد: در مرحله آبگیری ۵۰ میلیارد تومان و در مرحله بعدی ۱۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون مترمکعب از آب این سد در شرب و صنعت و ۲ میلیون مترمکعب در کشاورزی مصرف خواهد شد، گفت: در فصل بارش بیش از ۴ میلیون متر مکعب آب پشت سد جمع‌آوری شده بود، این میزان آب نسبت به گنجایش سد مناسبت است.

عزالدین ادامه داد: متوسط بارندگی ۳۰۵  میلیمتر است که در حدود ۹ میلیون متر مکعب می‌تواند آورده سد باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مصارف سد شنجور انتقال آب به نیرگاه شهید مفتح بود افزود: عملیات انتقال آب به نیروگاه شهید مفتح از سال ۸۶ متوقف شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه از سال حضور خود توانستیم هر سال یک سد را تکمیل کنیم، افزود: از ابتدای دولت یازدهم چهار سد به بهره‌برداری رسیده است یعنی تقریبا هر سال یک سد به بهره برداری رسیده است.

وی با عنوان اینکه سد نعمت‌آباد تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید گفت: عملیات بدنه سد به اتمام رسیده و در صورت کمک مالی مناسب و تامین بودجه مورد نیاز، سد نعمت‌آباد اسدآباد تا پایان سال آبگیری خواهد شد.

عزالدین از سد گرین و خرم‌رود به عنوان دیگر سدهایی یاد کرد که در راستای حفظ منابع آبی استان همدان کلنگ‌زنی شده است و در ادامه از پیشرفت فیزیکی دو تصفیه‌خانه «بی. یو. تی» ملایر با پیشرفت ۵۰ درصد و تویسرکان با پیشرفت ۲۰ درصد خبر داد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تصفیه خانه ملایر سال آینده به بهره‌برداری برسد، اظهار داشت: استان همدان در طرح تعادل‌بخشی عملکرد مطلوبی را از خود نشان داده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان افزود: استان همدان با انسداد  ۲ هزار و ۴۰۰ چاه غیر مجاز از ابتدای طرح تعادل‌سازی ۲۱۰ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی داشته که شهرستان رزن با ۹۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در سطح استان همدان دارای مقام نخست است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.